Language selection
  • čeština
  • english
User
  • Anonym

    LLL programme details

    Paralipomenon k Moně Lise – aneb co se do první přednášky nevešlo (5334)

    Paralipomenon k Moně Lise – aneb co se do první přednášky nevešlo
    full-time
    Czech
    Přednáška „Matematika a Mona Lisa – aneb je zdravý rozum opravdu zdravý?“ probrala poměrně zevrubně to, jak se antická věda a vzdělanost dostala do renesanční Evropy. Navíc se dotkla mnoha dalších témat, jako je ve světě vzrůstající negramotnost ve vnímání čísel, vývoj našich kosmologických modelů, případně jak byla podporována vzdělanost v Evropě či zda jsou formalizované modely světa, ekonomiky a diagnostických postupů lepší než ty slovní. Konečně pak ukázala, jak povrchní vnímání statických výroků může být zavádějící a že matematika může být zábavná, pokud se jí přestaneme bát.
    Zdá se však, že některá témata by si zasloužila možná i podstatné rozšíření. Zejména naše kosmologické představy doznávají v posledních letech velké proměny, mimo jiné díky přístrojům, které jsou umístěny na oběžných drahách okolo Země, či dokonce okolo Slunce. Podobně nové, před několika lety ještě nemyslitelné pokusy začínají napovídat, jak mohl vzniknout – možná i opakovaně - život na Zemi. Rozsáhlý archeologický výzkum, ale i náhodné, občas šokující nálezy fosílií mění naše představy o tom, jak jsme se my - homo sapiens - vyvinuli z primátů a jak rychle se to stalo. Není na škodu si uvědomit, že evoluce určitě ještě neskončila.
    Vzhledem k tomu, že vzdělanost a věda jsou životně (chcete-li kriticky) závislé na možnostech efektivně sdělovat a uchovávat to, co už bylo objeveno, právě tak jako to, co je bezprostředně nové, je proces, jak se vyvíjely písmenné či číslicové soustavy jako nosiče vědomostí, nade vše zajímavý. Navíc efektivní záznam vědomostí, ale i každodenně potřebných informací, vedl k efektivnímu rozvoji společnosti, její humanizaci i zlepšování ekonomické výkonnosti.
    Konečně pak všichni víme, že celá západní (chcete-li transatlantická) kultura, vzdělanost a způsob života jsou založeny na antické (převážně řecké) vzdělanosti a judaisticko-křesťanské „mystice“. Je však náš pohled na svět jen spojením těchto dvou zdrojů, nebo došlo k efektu, který není jen jejich prostým „součtem“, ale vytvořil kvalitativně něco nového, co ve svých důsledcích zformovalo pojmy, stojící v základech transatlantické kultury?

    Podmínky úspěšného zakončení kurzu: minimálně 50% prezenční účast
    Paralipomenon k Moně Lise – aneb co se do první přednášky nevešlo
    úterý 11:00-12:20
    Kurz je určen zájemcům, kteří dosáhli důchodového věku. Tato podmínka neplatí pro držitele průkazu ZTP a válečné veterány.
    • shrink expand
      other
      Osvědčení o absolvování programu
      bez kreditů
    • shrink expand
      prof. RNDr. Jan Ámos Víšek, CSc.
      Institute of Economic Studies
      Institute of Economic Studies
      Opletalova 26, Praha 1
    • shrink expand
      2025/2026
      summer semester
      1
      14 hours
      7x 2 vyučovací hodiny/semestr
    • shrink expand
      500 Kč / course
    • shrink expand
      elektronicky přes Studijní informační systém
      Mgr. Denisa Šmejkalová
      denisa.smejkalova@fsv.cuni.cz
      222 112 237
      12.11.2025 - 31.01.2026
    • shrink expand