SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Semiotics of Music - YMSMK042PV
Title: Sémiotika hudby
Guaranteed by: Programme Electronic Culture and Semiotics (24-KEKS)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: 20 / 20 (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Martin Švantner, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Martin Švantner, Ph.D.
Mgr. Vojtěch Volák
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Martin Švantner, Ph.D. (03.02.2021)
Sémiotika hudby: znak, hudba a tělo. Náplní kursu je představení vybraných sémiotických přístupů k hudbě. V seminářích se zaměříme na diskusi nad vybranými texty.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Martin Švantner, Ph.D. (03.03.2021)

Témata hodin:

1. Jak definovat hudbu? Zvuk, hluk a umění organizace. Hudba a i/racionalita. Co je hudba jako znakový systém? Co je specifické pro hudební znak?

2. Sémiologická odpověď. Teorie znaku a strukturální estetika.

3. Sémiotická odpověď. Co je to hudební sémiosis? Peirce za zvuku trubky. Hudba a jazyk: T. W. Deacon a otázka absence jednoduché muzikality. Hudba a kognitivní sémiotika: Peirce, James, Huron.

4. Peirce a klavír. Hudba, tělo a usuzování. Miles Davis a inferující uši.

5. U. Eco málem sociologem: Sémiotika a sociologie hudby. Proč Adorno nesnášel jazz? Sémiotika a filosofie hudby.

6. Sémiotika a multimodalita: číst, poslouchat, počítat a vidět hudbu. Scrutonova strašidla: nepochopená setkání filosofie umění a teorie znaku.

7. Sekání chapadel: sémiotika a fenomenologie tělesnosti. Umbertova obrana. Ritornel a Coltraneův free bop. N. Nesbitt a znějící těla.

8. Hudba a číslo. Ladění: co je považováno za hudbu? Otázky po ontické povaze tónu.

9. Fyzikalismus v hudbě: jak je hudba reálná a objektivní.

10. Hudba a vědomí: slyšíme hudbu v mysli? (případ transpozice 9. symfonie)

11. Hudba a nehudba: použití nehudebních prostředků k hudebnímu vyjádření - sémiotická perspektiva.

 

Zakončení kursu: aktivní účast na setkáních; seminární práce na vybrané/s vyučujícím dohodnuté téma, pohovor nad seminární prací.

 

Kurs (do odvolání dle pandemické situace) bude probíhat online.

 

Literatura:

 

Agawu, K. 1991. Playing with Signs: A Semiotic Interpretation of Classic Music. Princeton University Press.

Agawu, K. 2009. Music as Discourse: Semiotic Adventures in Romantic Music. Oxford University Press.

Hatten, R. 2018. A Theory of Virtual Agency. Indiana University Press.

Hatten, R. 1994. Musical Meaning in Beethoven: Markedness, Correlation, and Interpretation. Indiana University Press.

Jackendoff, R., Lerdahl, F. (2006). The capacity for music: What is it, and what’s special about it? Cognition, 100(1), 33-72.

Lerdahl, F. (2001). The sounds of poetry viewed as music. Annals of the New York Academy of Sciences930(1), 337-354.

Lerdahl, F., & Jackendoff, R. (1977). Toward a formal theory of tonal music. Journal of music theory, 21(1), 111-171.

Lerdahl, F., & Jackendoff, R. (1983). An overview of hierarchical structure in music. Music Perception: An Interdisciplinary Journal, 1(2), 229-252.

Lidov, David. 2005. Is Language a Music?: Writings on Musical Form and Signification. Indiana University Press.

Nattiez, Jean-Jacques. 1990. Music and Discourse: Toward a Semiology of Music. Princeton University Press.

Tarasti, E. 1994. A Theory of Musical Semiotics. Indiana University Press.

Tarasti, E. 2002. Signs of Music A Guide to Musical Semiotics. Mouton De Gruyter.

 

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html