Last update: Mgr. Irena Řehořová, Ph.D. (07.09.2023)
Cílem kurzu je představit různé perspektivy a metody, které lze uplatnit při studiu audiovizuální tvorby. V první části kurzu se zaměříme na interpretační postupy, které ve filmech rozlišují různé významové roviny. Následující hodiny budou věnovány převážně neoformalistické filmové analýze, v rámci níž se budeme zabývat filmovou formou, narací a různými složkami filmového stylu (mizanscéna, kamera, střih, zvuk). Výuka je kombinací teoretického výkladu a praktických ukázek z konkrétních děl.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Irena Řehořová, Ph.D. (07.09.2023)
Témata:
1) představení obsahu a cíle kurzu; perspektivy studia filmu; deskripce/ analýza/ interpretace audiovizuálního díla
2) - 4) typy významu ve filmu (referenční, explicitní, implicitní, symptomatický)
5) - 9) základní pojmy a východiska neoformalistické analýzy filmu (fabule, syžet, styl); složky filmového stylu (mizanscéna, kamera, zvuk, střih)
10) - 11) filmová narace; narativ o více liniích, paralelní narativ...; scénář a problematika adaptací
12) specifika dokumentární tvorby; narativní/ rétorická/ kategorická forma dokumentu
* Povinná literatura: BORDWELL, D. Making meaning: inference and rhetoric in the interpretation of cinema. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1989. ISBN 978-0-674-54336-2. BORDWELL, D., THOMPSON, K. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. 639 s. ISBN 978-80-7331-217-6.
* Doporučená literatura:
ANDREW, D. Adaptation. In: Concepts in Film Theory. New York: Oxford, 1984. s. 96-106.
BORDWELL, D., STAIGER, J., THOMPSON, K. The Classical Hollywood Cinema: Film Style and Mode of Production to 1960. New York: Columbia University Press 1985. ISBN 0-231-06054-8.
ELSAESSER, T. Digital Cinema: Delivery, Event, Time. In: ELSAESSER, T, HOFFMAN, K. (eds.). Cinema Futures: Cain, Abel or Cable? Amsterdam, 1998, s. 201-222. ISBN 9789053563120.
GAUTHIER, G. Dokumentární film, jiná kinematografie.
ŘEHOŘOVÁ, I. Film a kulturní paměť. Praha: Sociologické nakladatelství, 2018 (v tisku).
THOMPSON, K. Neoformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod. In: Iluminace, č.1, 1998, s. 5-36.
THORNBURN, D. Television as Aesthetic Medium. In: Critical Studies in Mass Communication, č. 2, 1987, s. 161-73.
Další doporučená literatura bude průběžně doplňována v rámci seminářů dle probíraných témat.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Irena Řehořová, Ph.D. (01.01.2024)
Podmínkou pro získání atestace je zpracování závěrečného referátu o rozsahu 4-5 normostran.
Smyslem referátu je pokusit se o analýzu a interpretaci audiovizuálního díla (fikčního či dokumentárního filmu, TV seriálu... ) zvoleného na základě vlastního výběru.
Předmětem rozboru a interpretace by přitom nemělo být dílo jako celek, ale spíše jen některý z jeho aspektů (např. narativní struktura či některá ze složek filmového stylu – zvuk, práce kamery apod.). Případně lze referát pojmout také jako rozbor toho, jakým způsobem film znázorňuje určité (společenské) téma či specifický motiv.
Kritéria hodnocení:
- porozumění teoretickým přístupům a klíčovým pojmům studia filmu + schopnost aplikovat je při rozboru vlastního příkladu
- schopnost samostatné reflexe specifického problému spojeného s filmovou tvorbou
- jasná a přesvědčivá argumentace
- respektování zásad akademického psaní: citování, odkazy na zdroje, seznam použitých zdrojů
Pokud referát nebude splňovat některé z téchto 4 kritérií, bude vrácen k přepracování.