SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
New Rhetoric: Media, Ideology and Argumentation (seminar) - YMSMK021PV
Title: Nová rétorika: média, ideologie a argumentace (seminář)
Guaranteed by: Programme Electronic Culture and Semiotics (24-KEKS)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 25 (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: you can enroll for the course repeatedly
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Martin Švantner, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Martin Švantner, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Martina Skovajsová (31.05.2018)
Předmět se v přednáškách věnuje popisu a rozboru rétorických a argumentačních koncepcí v dílech významných teoretiků rétoriky 20. (a 21.) století. Teoretická témata jsou analyzována zejména vzhledem k problémům jako je ideologie, mediální manipulace a problematika persuasivního diskursu. V seminářích se dále aplikují a procvičují v přednáškách získané teoretické kompetence, zejména ve vztahu ke konkrétním aktuálním fenoménům spojených s mediální komunikací.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Martina Skovajsová (31.05.2018)

Témata seminářů:

1) Usuzování a argumentace: rozbor a diskuse nad vybranými pasážemi textů Ch. Perelmana (analytický a dialektický úsudek) a C. S. Peirce (abdukce, indukce a dedukce).

2) Rozbor konstrukce vybraných mediálních sdělení (problém nastolování agendy, analýza rétorické a formální struktury typů mediálních sdělení).

3) Kritická diskursivní analýza - cvičení I.

4) Kritická diskursivní analýza - cvičení II.

5) Kritická diskursivní analýza - cvičení II.

6) Rozbor argumentační konstrukce vybraného mediálního sdělení (struktura a evaluace argumentačních strategií)

7) Aplikace Toulminova pojetí argumentu v diskusi a analýze I.

8) Aplikace Toulminova pojetí argumentu v diskusi a analýze II.

9) Kritický rozbor mediálního sdělení na základě analýzy kvazi-argumentačních strategií I.

10) Kritický rozbor mediálního sdělení na základě analýzy kvazi-argumentačních strategií II.

11) Kritický rozbor vybrané politické diskuse na základě analýzy kvazi-argumentačních strategií.

12) Problém vztahu vizuální, textuální a audiální povahy persuase v mediálních sděleních (problém vizuální a textuální figury).

Povinná literatura:
FAIRCLOUGH, N. Language and Power (2nd Edition). London/New York: Routledge, 2013. 240 s. ISBN 978-0-582-41483-9.

LAKOFF, G. - JOHNSON, M. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host, 2002. 282 s. ISBN 80-7294-071-6.

PERELMAN, Ch. Právná logika: Nová rétorika. Bratislava: Kalligram, 2014. 272 s. ISBN ISBN. 978-80-8101-811-4.

TOULMIN, S. The Uses of Argument. Cambridge University Press, 2003. 247 s. ISBN 0-521-82748-5.

WALTON, D. Media Argumentation: Dialectic, Persuasion, and Rhetoric. Cambridge University Press, 2007. 386 s. ISBN 0-521-70030-2.

Doporučená literatura:
CROWLEY, S., HAWHEE, D. Ancient Rhetoric for Contenporary Students. New York: Longman Publishers, 2004. 270 s. 978-0205175482.

EEMEREN, F. et al. Fallacies and Judgements of Reasonbleness: Empirical Research Concerning the Pragma-Dialectical Discussion Rules. New York/London, Springer 2009. 231 s. 978-90-481-2613-2.

FAIRCLOUGH, N. Critical discourse analysis as a method in social scientific research. In: WODAK, R.; MEYER, M. (Eds.) Methods of Critical Discourse Analysis. 1. vyd. London: Sage, 2001. s. 121-138. ISBN: 0-7619-6153-4.

GUNDERSON, E. (ed.). The Cambridge Companion to Rhetoric. Cambridge University Press, 2009. 355 s. 978-0-521-86054-3.

KLEIN, O. Argumentace v komunikaci: průzkum komunikačního pojetí argumentu. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Filozofická fakulta, 2007. 134 s. 978-80-7308-209-3.

KRAUS, J. Rétorika v evropské kultuře a ve světě. Praha: Karolinum 2011. 248 s. 978-80-246-2001-5.

PICHA, M. Kritické myšlení a rekonstrukce argumentu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 41 s. ISBN 978-80-210-6730-1.

STJERNFELT, F. Diagrammatology. An Investigation on the Borderlines of Phenomenology, Ontology and Semiotics. Dordrecht: Springer 2007. 502 s. ISBN 978-1-4020-5651-2.

TINDALE, Ch. Fallacies and Argument Appraisal. Cambridge University Press, 2007. 218 s. 978-0-521-84208-2.

WALTON, D. Ad Hominem Arguments. The University of Alabama Press, 1998. 315 s. 978-0-8173-0922-0.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Martin Švantner, Ph.D. (29.04.2021)

Požadavkem pro získání zápočtu je aktivní účast na seminářích, prezentace přiděleného tématu, plnění průběžných úkolů.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html