|
|
|
||
Last update: Mgr. Martina Skovajsová (31.05.2018)
|
|
||
Last update: Mgr. Jakub Kapičiak, Ph.D. (11.05.2021)
Kurz je určen primárně studujícím 1. ročníku studijního programu Elektronická kultura a sémiotika, a není proto možné si jej zapsat po webu. |
|
||
Last update: Mgr. Martina Skovajsová (31.05.2018)
Témata přednášek: 1) Úvod do problematiky. Jazykový a rétorický obrat. Stručný historický exkurs: nová rétorická studia ve 20. (a 21.) století: úvodní přehled významných tradic, osobností a témat (K. Burke, Ch. Perelman - L. Olbrechts-Tyteca, Groupe µ, S. Toulmin, P. Valesio, R. Barthes, N. Fairclough). 2) Sémiotika a rétorika jako komplementární disciplíny. Usuzování, argumentace a persuase. Význam díla Ch. Perelmana. Formální a neformální logika (D. Walton). 3) Rétorika a ideologie. Teoretická rétorika jako studium persuasivního diskursu. Nástroje persuasivní mediální komunikace: spin doctoring, agenda setting, framing. 4) Rétorika a kritická analýza diskursu I. Základní pojmy a ideové zdroje (M. Foucault, N. Fairclough). Diskurs a žánr. 5) Rétorika a kritická analýza diskursu II. Aktuální výzkumy a pokračovatelé (T. Van Dijk, R. Wodak). Od rétoriky k sociosémiotice. 6) Rétorika a teorie argumentace. Struktura, konstrukce a evaluace argumentu. 7) Toulminův model argumentu. Rétorika a gramatika motivů: K. Burke. 8) Fallacie I. Rétorika a eristika, argumentační fauly. 9) Fallacie II. Kvazi-argumentace a mediální komunikace (D. Walton). Pragma-dialektická interpretace fallacií (Frans H. van Eemeren) 10) Rétorika a teorie metafory. Sémiotické a sémiologické teorie metafory (C. S. Peirce, R. Jakobson, U. Eco, J. Derrida). Kritická metaforologie H. Blumenberga. 11) Kognitivistické teorie metafory I. (G. Lakoff - M. Johnson, F. Stjernfelt). 12) Kognitivistické teorie metafory II. (Metafora a ikonicita, Groupe µ). 13) Shrnutí, opakování, diskuse. Povinná literatura: FAIRCLOUGH, N. Language and Power (2nd Edition). London/New York: Routledge, 2013. 240 s. ISBN 978-0-582-41483-9. LAKOFF, G. - JOHNSON, M. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host, 2002. 282 s. ISBN 80-7294-071-6. PERELMAN, Ch. Právná logika: Nová rétorika. Bratislava: Kalligram, 2014. 272 s. ISBN ISBN. 978-80-8101-811-4. TOULMIN, S. The Uses of Argument. Cambridge University Press, 2003. 247 s. ISBN 0-521-82748-5. WALTON, D. Media Argumentation: Dialectic, Persuasion, and Rhetoric. Cambridge University Press, 2007. 386 s. ISBN 0-521-70030-2. Doporučená literatura: CROWLEY, S., HAWHEE, D. Ancient Rhetoric for Contenporary Students. New York: Longman Publishers, 2004. 270 s. 978-0205175482. EEMEREN, F. et al. Fallacies and Judgements of Reasonbleness: Empirical Research Concerning the Pragma-Dialectical Discussion Rules. New York/London, Springer 2009. 231 s. 978-90-481-2613-2. FAIRCLOUGH, N. Critical discourse analysis as a method in social scientific research. In: WODAK, R.; MEYER, M. (Eds.) Methods of Critical Discourse Analysis. 1. vyd. London: Sage, 2001. s. 121-138. ISBN: 0-7619-6153-4. GUNDERSON, E. (ed.). The Cambridge Companion to Rhetoric. Cambridge University Press, 2009. 355 s. 978-0-521-86054-3. KLEIN, O. Argumentace v komunikaci: průzkum komunikačního pojetí argumentu. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Filozofická fakulta, 2007. 134 s. 978-80-7308-209-3. KRAUS, J. Rétorika v evropské kultuře a ve světě. Praha: Karolinum 2011. 248 s. 978-80-246-2001-5. PICHA, M. Kritické myšlení a rekonstrukce argumentu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 41 s. ISBN 978-80-210-6730-1. STJERNFELT, F. Diagrammatology. An Investigation on the Borderlines of Phenomenology, Ontology and Semiotics. Dordrecht: Springer 2007. 502 s. ISBN 978-1-4020-5651-2. TINDALE, Ch. Fallacies and Argument Appraisal. Cambridge University Press, 2007. 218 s. 978-0-521-84208-2. WALTON, D. Ad Hominem Arguments. The University of Alabama Press, 1998. 315 s. 978-0-8173-0922-0. |
|
||
Last update: Mgr. Martin Švantner, Ph.D. (29.04.2021)
Požadavkem pro získání zápočtu je aktivní účast na seminářích, prezentace přiděleného tématu v semináři. Zkouška se skládá z odevzdání seminární práce a ústního pohovru nad tématy kursu. |