SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Narrative Nonfiction - YMSMK009P
Title: Narativita v nefikčních žánrech
Guaranteed by: Programme Electronic Culture and Semiotics (24-KEKS)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unlimited (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: can be fulfilled in the future
Guarantor: doc. Mgr. Jakub Češka, Ph.D.
Teacher(s): doc. Mgr. Jakub Češka, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Marie Zetová (02.01.2023)
Přednášky a semináře budou věnovány vybudování aplikované naratologie, tudíž interpretaci a analýze společenských fenoménů, na které bude pohlíženo jako na fikční text.
Registration requirements - Czech
Last update: Mgr. Jakub Kapičiak, Ph.D. (11.05.2021)

Kurz je určen primárně studujícím 1. ročníku studijního programu Elektronická kultura a sémiotika, a není proto možné si jej zapsat po webu.

Syllabus - Czech
Last update: doc. Mgr. Jakub Češka, Ph.D. (22.02.2021)

1) Proliferační efekty fikce - kritika teorie fikčních světů včetně rehabilitace mimetické doktríny: nyní ve směru fikce - aktuální svět.

2) Dekonstrukce dichotomie fabule a syžet, J. Culler: „Příběh a diskurs v teorii narativu“.

3) „Hrabal v osidlech cenzury“ – narativní strategie ilustrované na příkladu bilančních textů časopisu Respekt.

4) Roland Barthes - diskurs historie a jeho kritika u Lubomíra Doležela (Fikce a historie v období postmoderny), vztah historických a literárních textů, otázka reference, efektu reality a  iluzivnosti fikce.

5) Moc bezmocných jako legitimizační způsob vyprávění. Esej Václava Havla prizmatem narativních kategorií.

6) „Zpráva o třetím českém hudebním odboji“ (M. Jirous), Role pomocných syntagmat při utváření emotivního, apologetického a apelativního diskursu.

7) „Totální strachy“. Role ironie a ambivalentního vztahu k historii v bilančním textu Bohumila Hrabala z roku 1990.

8) „Udání Milana Kundery“, narativní strategie a typy narativů, které se ustálily kolem reprezentace Milana Kundery. Role zvolené perspektivy, er-formového vypravěče, vnitřně fokalizovaného vyprávění a binárních opozic při výstavbě zápletky.

 9) Spory o Nesnesitelnou lehkost bytí a jejich vliv na pozdější tvorbu typizovaných narativů.

10 – 12) Prezentace a obhajoba studentských analýz na zvolené téma.

 


Povinná literatura:
BARTHES, R. Diskurz historie. Česká literatura, 2007, roč. 55, č. 6, s. 815 - 828. ISSN 0009-0468.
ČEŠKA, J. Proliferační efekty fikce: Napodobování literatury jako motivační princip lidského jednání. Česká literatura, 2013, roč. 61, č. 4, s. 523-545. ISSN 0009-0468.
ČEŠKA, J. Falešná paměť literatury. Praha: Togga. 2009. ISBN 978-80-87258-08-8. vybrané kapitoly.
DOLEŽEL, L. Fikce a historie v období postmoderny. Praha: Academia. 2008. ISBN 978-80-200-1581-5.
FRYE, N. Anatomie kritiky. Brno: Host. 2003. ISBN 80-7294-078-3.
MACURA, V. Šťastný věk (a jiné studie o socialistické kultuře). Praha: Academia. 2008. ISBN 978-80-200-1669-0.
STEINER, P. Lustrování literatury: česká fikce v politickém kontextu. Praha: Nakladatelství lidové noviny. 2002. 283 s. ISBN 80-7106-518-8.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. Mgr. Jakub Češka, Ph.D. (22.02.2021)

Minimálně 80 % účast, průběžné studium odborné literatury a důsledná četba doporučených literárních děl a textů nefikční povahy, závěrečná interpretace vybraného tématu, který bude analyzován naratologickými a poetologickými koncepty. Interpretace by měla být prezentována a obhájena na semináři. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html