SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Gender, Care and Family - YMSKA35
Title: Gender, péče, rodina
Guaranteed by: Programme Anthropological studies (24-KOA)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2023 to 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:written
Hours per week, examination: summer s.:2/0, MC [HT]
Capacity: 30 / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Guarantor: Mgr. Petra Ezzeddine, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Petra Ezzeddine, Ph.D.
Incompatibility : YMGS320
Is incompatible with: YMGS320
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Petra Ezzeddine, Ph.D. (30.01.2023)
Cílem předmětu bude seznámení se současnými teoretickými koncepty ve studiu genderu a současné rodiny v sociální antropologii. Předmět bude volně navazovat na „tradičněji“ pojatý přednáškový cyklus Příbuzenství a rodina (vyuč.Dr.Halbich). Během přednášek budeme uplatňovat kritické pochopení kulturního, sociálního, politického a ekonomického rozměru pohlaví. Zaměříme se na to, jak ovlivňují politické a ekonomické procesy identitu, zdroje a produktivní/reproduktivní možnosti žen a mužů. Budeme také kriticky reflektovat způsoby, jakým lokální politiky (např. zaměstnanosti a politiky rodiny) a globální procesy ovlivňují genderové role a péči v různých typech socio-kulturních prostředí.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Petra Ezzeddine, Ph.D. (06.04.2024)

 

Gender, péče a rodina

 

LS 2023/2024

Dr.Petra Ezzeddine

Katedra sociální a kulturní antropologie, místnost 2.09

Konzultace dle domluvy

mail:petra.ezzeddine@fhs.cuni.cz

 

Kredity: 4 ETC

Anotace kurzu:

Cílem předmětu bude seznámení se současnými teoretickými koncepty ve studiích genderu, péče  a rodiny v oboru sociální antropologii. Během přednášek budeme uplatňovat kritické pochopení kulturního, sociálního, politického a ekonomického rozměru pohlaví. Zaměříme se na to, jak politické a ekonomické procesy ovlivňují identitu, zdroje a produktivní/reproduktivní možnosti žen a mužů. Na základě odborné četby (jak teoreticko-konceptuálního, tak etnografického charakteru) budeme kriticky reflektovat způsoby, jakým národní politiky (např. sociální politiky), socioekonomická situace a globální procesy ovlivňují genderové role, praxe (zejména péči), reprodukci a moc.

 Podmínky k atestaci:

1.) Aktivní participace na hodinách a docházka (2 neomluvené absence) 10%

2.) Prezentace (ústní) vybraného textu na hodině 30 %

3.) Závěrečný test- písemná forma 60%

Co se v kurzu naučíte? :

- kriticky uvažovat o starších i soudobých teoretických konceptech péče z pozic sociální a feministické antropologie

- reflektovat roli státu při imaginaci, kontrole a ne (zabezpečení) péče

-pochopit komplexity strukturálních nerovnosti v péči (genderové, rasové, věkové, třídní, globální atd.)

-porozumět politické a morální ekonomii  péče

Kód Teams:
34rih02

Hodnotící škála:

100 - 90 % 1

 89 - 80% 2

 79 - 75 % 3

 74%  a méně-neprospěl/a/y

OBSAH KURZU:

Úvod do kurzu, instrukce k organizaci výuky 20.2. 

Doporučená četba:

Drothohm, H.   Introduction, in Anthropological Perspectives on Care, Work, Kinship and Life Course, str.1-20,  London: Palgrave MacMillan.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

BLOK A : Gender a reprodukce 27.2.

I. Disciplinace reprodukce a biopolitiky 

-nacionalismus a reprodukce národa, politiky státu a reprodukce

Doporučená četba:

Yuval-Davis, N. 1997. Women and Biological Reproduction of Nation, in Gender and Nation, (kap. 38-50),London: Sage.

 

II. Gender a reprodukce: tělo a moc 5.3. 

-pro/proti potratové diskurzy a politiky, politická mobilizace a reprodukce, disciplinace těla

Doporučená četba:

Ginsburg D.F. 1998. Contested Lives: The Abortion Debate in an American Community, University of California Press: Berkeley (kap.3 Procreation Stories, str. 133- 172).

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

BLOK B: Péče a stát 12.3.

Doporučená četba:

I. Rodina, Sociální příbuzenství  a stát (proměna příbuzenských vztahů, role státu při nastolování norem a forem sounáležitosti)

Doporučená četba:

Thelen, T. Thiemann, A. Roth D.2017. State Kinning and Kinning the State in Serbian Elder Care Programmes, in Stategraphy (Towards Anthropologicy of State), pp. 10-124, New York/Oxford: Berghahn.

II. Péče a lidská práva 19.3.

- péče v politické filosofii, tematizace péče v lidskoprávním diskursu, péče jako právo na identitu, péče jako zákaz nucené práce

- hostující přednášející JUDr.Maroš Matiaško LL.M. (projekt CareOrg)

-pozn. k četbě budou dodány soudní rozsudky

-nebude se konat prezentace studenstva

BLOK B : Transformace reprodukce

I. Reprodukce a  technologie, reprodukční turizmus  26.3.

 Doporučená četba:

Speier A. 2016. Fertility Holidays: IVF Tourism ad The Reproduction of Whiteness, New York:New York University Press (kapitola 1, From Hope to Alienation, str.17-41)

II. Surogátní mateřství 2.4.

Doporučená četba:

Russell Hochschild, Arlie. 2015. "The Surrogate's Womb." Gender a výzkum / Gender and Research 16(2):42-52. Dostupné zde: https://www.genderonline.cz/en/artkey/gav-201502-0004_the-surrogate-s-womb.php?l=en

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

BLOK D: Gender, péče a strukturální vyloučení

I.  Mateřské praxe v situaci extrémní chudoby   9.4.

-sociální normativita mateřských praktik, vynucená infanticitída, morální ekonomie rodičovských praktik

Doporučená četba:

Scheper-Hughes, N. 1993. Death Without Weeping: The Violence of Everyday Life in Brazil. Uni. of California Press. Str. 340-400.

 

II.  Problém chůvy- genderové /globální nerovnosti a péče  16.4.

- komodifikace péče, globání nerovnosti, transnacionalizace péče

Doporučená četba:

Tronto, Joan. 2012. "The "Nanny" Question in Feminism." Gender a výzkum / Gender and Research 13(1):3-11. Dostupné zde:https://www.genderonline.cz/pdfs/gav/2012/01/01.pdf

                                                   

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

BLOK F: Krize péče

I. Krize péče a její  „řešení“

-neoliberalizace státu, privatizace a financionalizace péče, udržitelnost péče

Doporučená četba:

Dowling, E. 2018. Confronting capital’s care fix: Care through the lens of democracy. Equality, Diversity and Inclusion: An International Journal37(4), 332–346. https://doi.org/10.1108/EDI-02-2017-0032

II. Migrace péče a relokace seniorů  30.4.

Doporučená četba:

Ezzeddine Petra. 2023. ´Care bonds in Pandemic Times´, in Lutz H. et al. (eds.) Home Care for Sale (in a print). Sage:London.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Závěr: promítaní dokumentárního filmu 7.5., skupinová diskuse  (žádná četba, využijte čas na přípravu na testJ)).

 

1. termín testu 13.5.

       

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Formát prezentace: ppt, nebo ústní formou dle preferencí studenstva

Struktura prezentace:

Povinná část:

-představení vybraného problému v textu

-představení metodologie (včetně pozicionality)

-představení hlavních empirických zjištění

-kritika argumentace

Nepovinná část: krátké video, fotografický materiál, hudební materiál, mediální výstupy atd. (kreativitě se v této části meze nekladou:)) reflektující danou problematiku v české společnosti.

Změny programu kurzu jsou vyhrazeny. Vyučující bude studenstvo dopředu informovat a komunikovat to mailem (a změny zavede do sis-u). 

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Petra Ezzeddine, Ph.D. (30.01.2023)

1.) Aktivní participace na hodinách a docházka (2 neomluvené absence) 10%

2.) Prezentace (ústní) vybraného textu na hodině 30 %

3.) Závěrečný test-písemní forma 60%

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html