|
|
|
||
Last update: Romana Pištěková (11.01.2022)
|
|
||
Last update: Romana Pištěková (11.01.2022)
Seznámit studenty/studentky se základními pojmy, způsoby zapojování uživatelů služeb, metodami a druhy spolupráce mezi uživateli, poskytovateli služeb, pedagogy a výzkumníky ze sociální a zdravotní sféry.
Představit možnosti participativních přístupů v sociálních a zdravotní oblasti.
Představit a diskutovat různé perspektivy a zkušenosti týkající se participace v oblasti služeb, výzkumu a výuky. |
|
||
Last update: Romana Pištěková (14.01.2022)
Povinná:
|
|
||
Last update: Romana Pištěková (11.01.2022)
Obsah a struktura: Po úvodním představení základních informací z historie, politiky a praxe participace uživatelů služeb v mezinárodním kontextu se studentky a studenti zaměří na tři oblasti využívání participativních přístupů. Prostřednictvím četby, zpracování příkladů z praxe, případně v setkáních s uživateli služeb během výuky budou diskutovat o teorii a praxi participace v oblasti služeb, výzkumu a výuky. Každému setkání bude předcházet studium povinné četby. Semináře budou věnovány společné reflexi četby, která bude následně doplněna o další informace z jedné z oblastí participace uživatelů (služba-výzkum-výuka). Sdílení vlastních zkušeností umožní zvažovat různé perspektivy a diskutovat o přínosech a selháních užívání participativních přístupů. Studenti a studentky si na jedno ze setkání připraví stručný popis konkrétní situace participace, budou jej prezentovat a diskutovat s vyučujícími a studujícími. OKRUH 1: Participativní přístupy a zapojování uživatelů v sociálních a zdravotních službách - historie, politika, praxe. Jaké jsou oučasné výzvy, bariéry a kritické momenty participace? Četba k okruhu: The Routledge handbook of service user involvement in human services research and education. London ; New York, New York: Routledge. ISBN 1-138-36014-7. Část I, kapitola 1 a 6, část V. OKRUH 2: Účast uživatelů služeb ve výzkumu v sociální a zdravotní oblasti. Výzvy zapojování „lidí s …“ do výzkumu. Kdo a jakým způsobem výzkum iniciuje? Jak výzkum naplánovat, jaké metody používat? Jak výzkumníky-uživatele odměňovat? Jak spoluvytvářet a prezentovat výstupy - zprávy, články, knihy. Aktivismus a akademická práce. Četba k okruhu: HRADCOVÁ, Dana a Michal SYNEK. The rest is noise: on describing cognitive multiplicity. Qualitative Research. 2020, s. 146879412097598. ISSN 1468-7941, 1741-3109. DOI: 10.1177/1468794120975987 OKRUH 3: Účast uživatelů služeb ve výuce sociální práce. Možnosti společného učení a netradiční formy předávání příběhů, znalostí a dovedností. Četba k okruhu: The Routledge handbook of service user involvement in human services research and education. London ; New York, New York: Routledge. ISBN 1-138-36014-7. Část III, kapitola 23 a 34. Výstupy: Student/studentka:
Umí pojmenovat a vysvětlit základní pojmy a koncepty týkající se participativních přístupů
Dokáže objasnit různé perspektivy participativních přístupů v sociální a zdravotní oblasti
Dokáže popsat a na příkladech vysvětlit různé metody podporující participaci uživatelů služeb na jejich rozvoji a taktéž ve výuce a výzkumu v sociální práci a ve zdravotnictví
Umí zhodnotit možnosti a limity využívání participativních přístupů.
|
|
||
Last update: Romana Pištěková (11.01.2022)
Předpokládá se samostatná práce studenta při studiu textů a zpracování písemného shrnutí četby před každým seminářem. Podkladem pro hodnocení studenta jsou písemná shrnutí četby týkající se tématu participace uživatelů služeb a jejich prezentace a diskuse k nim na seminářích. |