SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Critical Management Studies - YMRNPK011
Title: Kritická studia managementu
Guaranteed by: Programme Management and Supervision (24-KRS)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:combined
Hours per week, examination: winter s.:12/12, MC [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level:  
Guarantor: Mgr. Dana Hradcová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Romana Pištěková (06.01.2022)
Kurz je věnován procesům, které organizace využívají k vytváření vhodných podmínek pro identifikaci potenciálu a zvládání změn na pracovišti. Studující se učí kriticky nahlížet na zaběhlé metody zkoumání organizací a seznamují se s problematickými stránkami života v organizacích (např. otázky rovnosti nebo diverzity). V diskusích k odborné literatuře studující zvažují různé přístupy ke studiu a rozvoji organizací. Pomocí případových studií reflektují možnosti poznávání prostředí organizace. Učí se využívat metody kritických manažerských studií, navrhují a testují vlastní cesty vedoucí ke zlepšování života organizace.
Aim of the course - Czech
Last update: Romana Pištěková (06.01.2022)

Seznámit studenty/studentky se základy kritického managementu a možnostmi jeho využití v praxi rozvoje organizace.

Umožnit účastníkům/účastnicím kurzu, vyzkoušet různé perspektivy porozumění dění v organizaci a dovednosti konzultovat, provázet a spolupracovat v procesu organizační změny.

Reflektovat a rozvíjet schopnosti potřebné ke zvládání změny a re/designu služeb.

Literature - Czech
Last update: Romana Pištěková (14.01.2022)

Povinná:

  • COGHLAN, David a Teresa BRANNICK. Doing action research in your own organization. London: Thousand Oaks: Sage Publications, 2005, s. ISBN 978-1-4129-0247-2.
  • NEDBÁLKOVÁ, Kateřina. Tichá dřina. Dělnictví a třída v továrně Baťa. Praha: Dispay, 2021, s. ISBN 978-80-907883-1-2.
  • STÖCKELOVÁ, Tereza, ed. . Akademické poznávání, vykazování a podnikání: etnografie měnící se české vědy. Praha: SLON, , s. ISBN 978-80-7419-003-2.
  • ALVESSON, Mats a Stanley DEETZ. Critical Theory and Postmodernism: Approaches to Organisational Studies. In GREY, Christopher a Hugh WILLMOTT, eds. . Critical management studies: a reader . Oxford: Oxford University Press, 2005, s. 60-106. ISBN 978-0-19-928607-2..
  • LAW, John. Manažer a jeho moci. In Biograf. 22 (2000): -.
  • VISSER, Max. Critical management studies and “mainstream” organization science: A proposal for a rapprochement. In International Journal of Organizational Analysis. 4 (2010): 466-478.

Syllabus - Czech
Last update: Romana Pištěková (06.01.2022)
OKRUH 1:
Vznik, vývoj a témata kritických studií managementu (KSM).

Pracující jako objekt/subjekt. Mainstreamová organizační studia a kritická studia managementu. Výzkum v organizaci jako nástroj reflexe zavedených pořádků, jako příležitost k emancipaci a rezistenci.

Četba k okruhu:

ALVESSON, Mats a Stanley DEETZ. Critical Theory and Postmodernism: Approaches to Organisational Studies. In GREY, Christopher a Hugh WILLMOTT, eds. Critical management studies: a reader. Oxford: Oxford University Press, 2005. Oxford management readers. ISBN 978-0-19-928607-2. str. 60-106.

CORONADO, Gabriela. Teaching management critically. Classroom practices under rival paradigms. In PRASAD, Anshuman, ed. The Routledge companion to critical management studies. London ; New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016. Routledge companions in business, management and accounting. ISBN 978-0-415-50188-0. Str. 263-277.

OKRUH 2:
Témata, metodologie a etika využití KSM v praxi. Příprava projektu.

Týmy studujících vyberou organizaci/pracoviště, shromáždí informace o tom, jakým výzvám čelí ve vztahu k jednotlivcům, v práci se skupinami/týmy i s většími systémy (popis výzev).

Četba k okruhu:

LAW, John. Manažer a jeho moci. Časopis Biograf. 2000. č. 22, 41 odst. ISSN 1211-5770. Dostupné na

NEDBÁLKOVÁ, Kateřina. Tichá dřina. Dělnictví a třída v továrně Baťa. Praha, Display, 2021. ISBN 978-80-907883-1-2.

OKRUH 3:
KSM v praxi a ve výuce managementu.

Příklady využití KSM v prostředí sociálních a zdravotních služeb. Výhody a rizika využití KSM v průběhu praxe. Prezentace výsledků týmové práce studentů a studentek.

Četba k okruhu:

PRASAD, Pushkala, ed. Managing the organizational melting pot: dilemmas of workplace diversity. Thousand Oaks, Calif: Sage Publications, 1997. ISBN 978-0-8039-7410-4.

STAR, Susan Leigh a Anselm STRAUSS. Layers of Silence, Arenas of Voice: The Ecology of Visible and Invisible Work. Computer Supported Cooperative Work (CSCW). 1999, roč. 8, č. 1-2, s. 9-30. ISSN 0925-9724, 1573-7551. DOI: 10.1023/A:1008651105359

LAW, John. Organizing modernity. Oxford, UK ; Cambridge, Mass., USA: Blackwell, 1994. ISBN 978-0-631-18512-3. Str. 1-47 a 73-89.

Výstup:
Student/ka:

Porozumí vzniku kritických studií managementu a jejich vztahu k organizačním studiím.

Uplatňuje poznatky z literatury KMS při přípravě vlastního rozvojového projektu

Dokáže kriticky nahlížet na možnosti rozvoje organizace

Course completion requirements - Czech
Last update: Romana Pištěková (06.01.2022)

Student/studentka zasílá vyučující před prvním setkáním stručné shrnutí četby k okruhu 1 (20% celkového bodového hodnocení). Následuje týmová práce ve formě popisu výzev a potenciálu změny ve vybrané organizaci (40%). V závěru kurzu týmy studujících vypracují návrh projektu rozvoje organizace z perspektivy KSM a představí jej na semináři (40%).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html