Last update: Mgr. Blanka Tollarová, Ph.D. (13.01.2014)
The first semester of the course is devoted to the introduction to the qualitative research: the nature of qualitative research, research designs, research process and basic techniques of data collection. During the semester, the students draw the draft of their own research, which will be devoted to the formulation of the research problem and research questions, to the strategy of the sample construction and to the techniques of data collection. The students try out the technique of observation and of research interview (including the record of an observation, developing of an interview scenario, making transcription of the interview and the acquisition of field notes). Students are encouraged to reflect on the ethical dimensions of the research and on the consequences of the presence and role of the researcher in the field: students are often direct participants in the events that they intend to examine, or are even in the role of their managers. This course is specifically focused on qualitative research for social and health organizations.
The course consists of lectures, seminars and homework. Lectures take place in blocks.
Last update: Mgr. Eva Svobodová (28.07.2016)
První semestr předmětu je věnován úvodu do problematiky kvalitativního výzkumu: povaze kvalitativního
výzkumu, výzkumným designům, výzkumnému postupu a základním technikám sběru dat. Studenti vypracují v
průběhu semestru návrh vlastního výzkumu, při kterém se budou věnovat formulaci výzkumného problému a
výzkumné otázky, strategii konstrukce vzorku, výběru techniky sběru dat a přípravě na sběr dat. Prakticky si
vyzkoušejí techniku pozorování a výzkumného rozhovoru, včetně záznamu pozorování, přípravy scénáře
rozhovoru, jeho přepisu a pořízení polních poznámek. Studenti jsou vedeni k reflexi etických dimenzí výzkumu a
dále k reflexi důsledků přítomnosti a role výzkumníka v terénu: studenti jsou totiž často přímými účastníky jevů,
které hodlají zkoumat, případně jsou dokonce v roli jejich manažerů. Kurz je specificky zaměřen na kvalitativní
výzkum zdravotnických a sociálních organizací. Kurz se sestává z přednášek, seminářů a domácí přípravy. Výuka
probíhá blokově.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Blanka Tollarová, Ph.D. (06.01.2014)
Cílem kurzu je seznámit studenty s principy a základními přístupy kvalitativního výzkumu tak, aby dokázali sami ve svých organizacích nebo prostředích navrhnout výzkumné téma a jemu adekvátní výzkumnou strategii, provést pilotní sběr dat a na jeho základě upřesnit výzkumnou otázku a plánovaný výzkumný projekt.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Blanka Tollarová, Ph.D. (07.07.2014)
Cvičení a úkoly k dosažení dovedností: - ukázky různých typů dat pro kvalitativní analýzu - formulace výzkumné otázky pro vlastní výzkum - náčrt vlastního výzkumného projektu s použitím procvičovaných výzkumných technik - příprava na vstup do terénu, hledání "gatekeeperů", reflexe vlastní role ve zkoumaném prostředí a implikací, které má pro vstup do terénu - praktický nácvik rozhodování o vzorku vhodných respondentů nebo o výběru prostředí a situací pro pozorování - provedení jednoduchého pozorování na vlastním pracovišti nebo v jiném prostředí - praktický nácvik vedení rozhovoru, motivace vypravěče k rozhovoru, pokládání narativizujících otázek - ukázky obvyklých chyb při vedení rozhovoru - kladení otázek, udržování interakce s vypravěčem, neotevřenost výzkumníka tématům respondenta, otázky direktivnosti výzkumníka - příprava scénáře rozhovoru vztahující se k výzkumné otázce - natočení vlastního výzkumného rozhovoru, přepis rozhovoru - reflexe rozhovoru - formální (vedení rozhovoru, kladení otázek, využití scénáře) a obsahová (jaká témata rozhovor přinesl, jak souvisejí s výzkumnou otázkou)
Cíle kurzu: - Cílem kurzu je seznámit studenty s principy a základními přístupy kvalitativního výzkumu tak, aby dokázali sami ve svých organizacích nebo prostředích navrhnout výzkumné téma a jemu adekvátní výzkumnou strategii, provést pilotní sběr dat a na jeho základě upřesnit výzkumnou otázku a plánovaný výzkumný projekt.
Výstupy kurzu: Student - formuluje základní principy kvalitativního výzkumu - umí porovnat základní techniky sběru dat - navrhne v základních obrysech design konkrétního kvalitativního výzkumu adekvátního zvolenému výzkumnému problému, ověří ho pilotním rozhovorem nebo pozorováním a na jeho základně navrhne možné úpravy výzkumného projektu - demonstruje zvládnutí techniky pozorování záznamem pozorování - demonstruje vedení rozhovoru v kvalitativním výzkumu přepisem dat - reflektuje způsob provedení sběru dat a identifikuje jeho silné a slabé stránky
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Blanka Tollarová, Ph.D. (24.04.2014)
Výstupy kurzu
Student
formuluje základní principy kvalitativního výzkumu
umí porovnat základní techniky sběru dat
navrhne v základních obrysech design konkrétního kvalitativního výzkumu adekvátního zvolenému výzkumnému problému, ověří ho pilotním rozhovorem nebo pozorováním a na jeho základně navrhne možné úpravy výzkumného projektu
demonstruje zvládnutí techniky pozorování záznamem pozorování
demonstruje vedení rozhovoru v kvalitativním výzkumu přepisem dat
reflektuje způsob provedení sběru dat a identifikuje jeho silné a slabé stránky
Stručný program přednášek a seminářů:
a) teorie a nejdůležitější pojmy:
logika a postup kvalitativního výzkumu, hlavní přístupy kvalitativního výzkumu, formulace výzkumného problému, srovnání kvalitativního a kvantitativního výzkumu
výzkumný design, formulace a reformulace výzkumné otázky
výběr prostředí a případů, vstup/přístup do zkoumaného prostředí, vyjednávání přístupu
výběr respondentů a teoretické vzorkování v kvalitativním výzkumu
vztahy výzkumníka a lidí ve zkoumaném prostředí, chování výzkumníka v terénu a tzv. impression management, výzkumné role a jejich možné dopady na obsah a kvalitu sebraných dat
etické otázky v terénním výzkumu
pozorování, záznam pozorování
výzkumný rozhovor - typy interview, typy otázek
focus group v kvalitativním výzkumu, výzkumný design focus group: vytváření vzorku, homogenita a segmentace skupin, výběr a počet účastníků focus group, vedení focus group
field notes, forma a obsah field notes
b) cvičení a úkoly k dosažení dovedností:
ukázky různých typů dat pro kvalitativní analýzu
formulace výzkumné otázky pro vlastní výzkum
náčrt vlastního výzkumného projektu s použitím procvičovaných výzkumných technik
příprava na vstup do terénu, hledání "gatekeeperů", reflexe vlastní role ve zkoumaném prostředí a implikací, které má pro vstup do terénu
praktický nácvik rozhodování o vzorku vhodných respondentů nebo o výběru prostředí a situací pro pozorování
provedení jednoduchého pozorování na vlastním pracovišti nebo v jiném prostředí
praktický nácvik vedení rozhovoru, motivace vypravěče k rozhovoru, pokládání narativizujících otázek
ukázky obvyklých chyb při vedení rozhovoru - kladení otázek, udržování interakce s vypravěčem, neotevřenost výzkumníka tématům respondenta, otázky direktivnosti výzkumníka
příprava scénáře rozhovoru vztahující se k výzkumné otázce
natočení vlastního výzkumného rozhovoru, přepis rozhovoru
reflexe rozhovoru - formální (vedení rozhovoru, kladení otázek, využití scénáře) a obsahová (jaká témata rozhovor přinesl, jak souvisejí s výzkumnou otázkou)
Základní učebnice:
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.
Doporučená literatura
Články a výzkumné zprávy průběžně doplňované vyučující v moodle kurzu
Biograf: časopis pro kvalitativní výzkum. ISSN 1211-5770.
BRYMAN, Alan. Social Research Methods. Oxford: Oxford University Press, 2004.
DARLINGTON, Y., SCOTT, D. Qualitative research in practice: Stories from the field. Buckingham, Philadelphia: Open University Press, 2002.
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2002.
DUDOVÁ, R. Kvalitativní metodologie sociologického výzkumu: konstruktivistická grounded theory a "rozumějící rozhovor". In Šubrt, J. (ed.). Soudobá sociologie IV. Praha: Karolinum, 2010. s. 364 - 383. ISBN 9788024617893.
Lindbloom, Jana. "Preklopenie asymetrie po získání údajov: Pomáha informovaný súhlas alebo škodí?" Biograf, 2004, 35, 85-95.
Miovský, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2009.
MORGAN, D. L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice: Nakladatelství Albert, 1991.
Punch, K. F.: Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál 2008.
RIESSMAN, C.K., ed. Qualitative studies in social work research. Thousand Oaks: Sage Publications, 1994.
Silverman, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar, 2005.
STRAUSS, Anselm, CORBINOVÁ, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Nakladatelství Albert, 1999.
THYER, Bruce (ed.). The handbook of social work research methods. Sage, 2009.
Yin, Robert K. Case Study Research. London: SAGE, 2009.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Blanka Tollarová, Ph.D. (06.01.2014)
Pro absolvování kurzu je třeba včas odevzdat všechny zadané domácí úkoly a obhájit písemnou semestrální práci. Práce obsahuje náčrt výzkumného projektu (téma a cíl výzkumu, výzkumná otázka) a počáteční kroky (scénář rozhovoru, sběr a formální a obsahová reflexe prvního rozhovoru) výzkumu využívajícího kvalitativní přístup. Obhajoba je ústní a student při ní představuje svůj výzkumný projekt a případné úpravy, které v něm navrhuje na základě prvního sběru dat a studia relevantní literatury.
Plagiátorství v jakékoliv formě a podobě nebude tolerováno a bude řešeno zcela nekompromisně na katedrální i fakultní úrovni! Plagiátorství zahrnuje kopírování vět či odstavců z internetu, knih, článků či jiných zdrojů bez jejich řádné a správné citace; reprezentování slov, myšlenek a práce někoho jiného (i spolustudujících!) jako svých vlastních; a další formy akademické nečestnosti. Vyučující pravidelně kontrolují veškeré písemné projevy studujících pro známky plagiátorství prostřednictvím speciálního softwaru vyvinutého právě pro tyto účely, jež mají k dispozici. Plagiátorství může mít za následek až vyloučení ze studia. Pokud máte jakékoliv dotazy k tomuto tématu, či si nejste jisti, zda vámi využívané zdroje řádně a správně citujete, poraďte se DOPŘEDU se svými vyučujícími. Doporučujeme také konzultaci pedagogického textu Katedry genderových studií Stylistika, argumentace a akademické psaní, kde je téma plagiátorství detailně vysvětleno (k dispozici v SIS souborech pod kurzem Stylistika, argumentace a literární teorie).