SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Qualitative Research in Health and Social Organizations II. - YMR09POZI
Title: Kvalitativní výzkum sociálních a zdravotnických organizací II.
Guaranteed by: Programme Management and Supervision (24-KRS)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:combined
Hours per week, examination: winter s.:8/14, Ex [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level:  
Is provided by: YMRS0015
Old code: YMR09POZI
Note: can be fulfilled in the future
Guarantor: prof. Walter Lorenz, M.Sc., Ph.D.
Pre-requisite : YMR14POLI
Is pre-requisite for: YMR21VOLI, YAMZ1HSZ0
Annotation -
Last update: Mgr. Blanka Tollarová, Ph.D. (24.04.2014)
The second semester course follows the course Qualitative Research in Health and Social Organizations I. and deepens the skills and knowledge of practical implementation of qualitative research in the field of interest of the students. The course focuses on the analysis of data based on the Grounded Theory principles. The course is practical: next to lectures, it consists mainly of seminars and homework. Lectures take place in blocks.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Michal Růžička, Ph.D. (16.12.2016)

Studenti si vyzkoušejí analýzu vlastních dat pomocí techniky zakotvené teorie s tím, že zvládnou zejména techniku otevřeného kódování, dokážou identifikovat podstatné kategorie vyvozené z dat a naleznou mezi nimi existující vztahy. Studenti si osvojí základní dovednosti, jak získat empirickou informaci z kvalitativního materiálu a využít ji v praktickém rozhodování.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Michal Růžička, Ph.D. (16.12.2016)

Cíle kurzu:
- Studenti si vyzkoušejí analýzu vlastních dat pomocí techniky zakotvené teorie s tím, že zvládnou zejména techniku otevřeného kódování, dokážou identifikovat podstatné kategorie vyvozené z dat a naleznou mezi nimi existující vztahy. Studenti si osvojí základní dovednosti, jak získat empirickou informaci z kvalitativního materiálu a využít ji v praktickém rozhodování.

Výstupy kurzu:
Student
- Aplikuje techniku otevřeného kódování a dokáže popsat základní kategorie nalezené v datech,
- Prakticky si vyzkouší techniky axiálního kódování, identifikuje a pojmenuje vztahy mezi kategoriemi
- Provede základní analýzu dat podle principu zakotvené teorie
- Svá zjištění a postup analýzy demonstruje jak v písemné tak ústní formě

Podmínky zakončení předmětu:
- Pro absolvování kurzu je třeba včas (tj. nejpozději 3 pracovní dny před konáním zkoušky) odevzdat všechny zadané domácí úkoly a ústně obhájit výsledky své semestrální práce. Obhajoba je ústní a student při ní představuje svá zjištění a reaguje na komentáře vyučujícího.

Stručný program přednášek a seminářů:
Analýza kvalitativních dat
- organizace dat pro analýzu, vytváření prvních kategorií, ukázky toho, co všechno je možné v kvalitativních datech analyzovat, hledání kategorií, vytváření kódů, psaní analytických poznámek, interpretace dílčích závěrů

Grounded theory
- otevřené kódování: označování jevů, vytváření a pojmenování kategorií, rozvíjení vlastností a dimenzí kategorií, záznamy kódování
- techniky zvyšování teoretické citlivosti: kladení otázek, analýza slova (větného úseku, věty), technika protikladů, systematické porovnávání jevů, porovnávání se vzdálenými jevy atd.
- axiální kódování: paradigmatický model, jev, příčinné podmínky, kontext, intervenující podmínky, strategie jednání, následky, spojování a rozvíjení kategorií podle paradigmatického modelu, uvádění subkategorií do vztahu ke kategorii, spojování kategorií na úrovni dimenzí, sledování vztahů
- selektivní kódování: identifikace příběhu, určení vlastností a dimenzí centrální kategorie, uvádění kategorií do vztahu k centrální kategorii, ověřování vztahů, odhalování pravidelností, upevňování spojení, seskupování kategorií, zakotvení teorie

Psaní analytického textu, práce s citacemi a strategie prezentace dat.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Michal Růžička, Ph.D. (16.12.2016)

Výstupy kurzu

Student

  • Aplikuje techniku otevřeného kódování a dokáže popsat základní kategorie nalezené v datech,
  • Prakticky si vyzkouší techniky axiálního kódování, identifikuje a pojmenuje vztahy mezi kategoriemi
  • Provede základní analýzu dat podle principu zakotvené teorie
  • Svá zjištění a postup analýzy demonstruje jak v písemné tak ústní formě

Stručný program přednášek a seminářů

Analýza kvalitativních dat

- organizace dat pro analýzu, vytváření prvních kategorií, ukázky toho, co všechno je možné v kvalitativních datech analyzovat, hledání kategorií, vytváření kódů, psaní analytických poznámek, interpretace dílčích závěrů

Grounded theory

- otevřené kódování: označování jevů, vytváření a pojmenování kategorií, rozvíjení vlastností a dimenzí kategorií, záznamy kódování

- techniky zvyšování teoretické citlivosti: kladení otázek, analýza slova (větného úseku, věty), technika protikladů, systematické porovnávání jevů, porovnávání se vzdálenými jevy atd.

- axiální kódování: paradigmatický model, jev, příčinné podmínky, kontext, intervenující podmínky, strategie jednání, následky, spojování a rozvíjení kategorií podle paradigmatického modelu, uvádění subkategorií do vztahu ke kategorii, spojování kategorií na úrovni dimenzí, sledování vztahů

- selektivní kódování: identifikace příběhu, určení vlastností a dimenzí centrální kategorie, uvádění kategorií do vztahu k centrální kategorii, ověřování vztahů, odhalování pravidelností, upevňování spojení, seskupování kategorií, zakotvení teorie

Psaní analytického textu, práce s citacemi a strategie prezentace dat.

 

Základní literatura:

STRAUSS, Anselm, CORBINOVÁ, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Nakladatelství Albert, 1999.

ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.

 

Doporučená literatura 

Biograf: časopis pro kvalitativní výzkum. ISSN 1211-5770.

HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál 2005.

CHARMAZ, K. Constructing Grounded Theory.  Thousand Oaks: Sage, 2006.

MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2009.

RIESSMAN, C.K., ed. Qualitative studies in social work research. Thousand Oaks: Sage Publications, 1994.

SILVERMAN, D. Interpreting Qualitative Data: Methods for Analysing Talk, Text and Interaction. London: Sage, 2001. ISBN-10 0761968652.

 

 

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Michal Růžička, Ph.D. (16.12.2016)

Pro absolvování kurzu je třeba včas odevzdat všechny zadané domácí úkoly a ústně obhájit jejich písemnou podobu. Obhajoba je ústní a student při ní představuje svá zjištění a reaguje na komentáře vyučující.

 

Plagiátorství v jakékoliv formě a podobě nebude tolerováno a bude řešeno zcela nekompromisně na katedrální i fakultní úrovni! Plagiátorství zahrnuje kopírování vět či odstavců z internetu, knih, článků či jiných zdrojů bez jejich řádné a správné citace; reprezentování slov, myšlenek a práce někoho jiného (i spolustudujících!) jako svých vlastních; a další formy akademické nečestnosti. Vyučující pravidelně kontrolují veškeré písemné projevy studujících pro známky plagiátorství prostřednictvím speciálního softwaru vyvinutého právě pro tyto účely, jež mají k dispozici. Plagiátorství může mít za následek až vyloučení ze studia. Pokud máte jakékoliv dotazy k tomuto tématu, či si nejste jisti, zda vámi využívané zdroje řádně a správně citujete, poraďte se DOPŘEDU se svými vyučujícími. Doporučujeme také konzultaci pedagogického textu Katedry genderových studií Stylistika, argumentace a akademické psaní, kde je téma plagiátorství detailně vysvětleno (k dispozici v SIS souborech pod kurzem Stylistika, argumentace a literární teorie).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html