|
|
|
||
Last update: Bc. Lenka Lukešová (31.08.2010)
|
|
||
Last update: Romana Pištěková (18.06.2014)
Cíle/výstupy:
ale uvědomuje si jejich omezení a nedostatky
organizace či diagnostiku vztahů na pracovišti), tj. stanoví výzkumné otázky a hypotézy, operacionalizuje znaky, zkonstruuje jednoduchý dotazník a vytvoří datový soubor
Témata výuky: Témata a nejdůležitější pojmy
techniky sběru dat, standardizace, fáze výzkumu a postup výzkumníka, různé cíle výzkumu, základní modely uspořádání výběrového šetření, určení kauzality, etika výzkumu
reliabilita, reprezentativita), typy proměnných, konceptualizace a operacionalizace - konstrukce indikátorů
analýzy, segmentace populace, faktor změny v čase apod.), formulace obecné hypotézy a pracovních hypotéz, model vztahů
nevýběrová chyba, problém návratnosti a možnosti jejího zvyšování
formulace a řazení, příklady špatně formulovaných otázek, problémy a limity standardizovaného dotazování
(základní možnosti třídění dat 2. stupně), příprava datového souboru, datová matice, interpretace statistických výstupů na příkladu jednoduchých tabulek a grafů Cvičení a úkoly k dosažení dovedností
význam volby výzkumného designu a modelu vztahů - proč nefunguje dotazník bez uvážlivé formulace pracovních hypotéz a správně zvolených indikátorů apod.; ukázka přípravy datového souboru a jednoduchého ověření hypotézy |
|
||
Last update: Mgr. Kristýna Ferjenčíková (28.06.2011)
Výstupy z učení: - Formuluje výzkumnou otázku, hypotézy, operacionalizaci a model vztahů. Témata výuky:
a) teorie a nejdůležitější pojmy
- logika kvantitativního výzkumu, srovnání s kvalitativním výzkumem (na základě toho, co vědí o kvalitativním výzkumu), omezení kvantitativního
výzkumu, formulace výzkumného problému/výzkumné otázky, formulace obecné hypotézy a pracovních hypotéz, hledání indikátorů pro jednotlivé
proměnné
- reprezentativita v sociologickém výzkumu, vysvětlení základních pojmů (vzorek, populace, reprezentativita atd.), typy pravděpodobnostních a
nepravděpodobnostních technik výběrů s uvedením konkrétních příkladů, chyba výběru
- standardizovaný rozhovor, dotazníkové šetření: konstrukce a uspořádání dotazníku, formulace otázek, řazení otázek, nejčastější příklady špatně
formulovaných otázek, problém návratnosti u poštovního dotazování
- jak číst výsledky statistických šetření: interpretace statistických výstupů na příkladu jednoduchých tabulek a grafů z konkrétních výzkumů
b) cvičení a úkoly k dosažení dovedností
- na příkladu konkrétního výzkumu (nejlépe takového, jehož autorem byl někdo ze studentů) ukázky propojení jednotlivých kroků kvantitativního výzkumu -
proč nefunguje dotazník bez formulace pracovních hypotéz a správně zvolených indikátorů apod.
- na konkrétním příkladu procvičování jednotlivých kroků ve skupinkách, tj. formulace výzkumného problému, formulace hypotéz, operacionalizace
proměnných, návrh a zdůvodnění vhodného typu výběru pro vlastní výzkum
- na příkladech konkrétních dotazníků (včetně těch, na jejichž vytvoření se podíleli sami studenti) ukázky nevhodně položených otázek, chybně zvolené
škály odpovědí, dlouhého, nepřehledného, nesrozumitelného dotazníku apod.
- srovnání úryvků z výzkumných zpráv z kvantitativního a kvalitativního výzkumu na stejné téma, hledání odpovědí na otázky: Jak se liší jazyk obou
zpráv? Jak se liší výzkumné otázky obou zpráv? V čem jsou odlišné argumenty obou zpráv? Která zpráva je přesvědčivější a proč? Co jednotlivé
zprávy nevysvětlují, co v nich chybí? Co mají obě zprávy společného?
Povinná literatura:
DISMAN, M. (1993): Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum
|
|
||
Last update: PhDr. Jiří Šafr, Ph.D. (08.03.2014)
Student vypracuje seminární práci, která bude obsahovat: a) projekt výzkumu pro jednoduchý výzkumný problém, který si sám zvolí, b) nástroj sběru dat - dotazník, c) datovou matici s daty z pilotáže (pro minimálně 5 případů a 5 proměnných), d) zhodnocení výsledků s naznačením postupu ověření platnosti dvou vybraných hypotéz. Součástí projektu bude formulace výzkumného problému, design výzkumného šetření, výzkumné otázky, obecná hypotéza a pracovní hypotézy, model vztahů, detailní operacionalizace proměnných, způsob výběru respondentů a technika sběru dat. Výzkumný problém volí student tak, aby odpovídal jeho profesnímu zaměření nebo zájmu, jeho návrh v rozsahu 15-20 řádek odevzdá v průběhu semestru (tak aby mohl být konzultován na posledních blocích výuky). Zkouška bude probíhat: a) testem znalostí z obsahu přednášek a povinné literatury, b) formou ústní rozpravy nad seminární prací. Student práci odevzdá nejpozději týden před termínem ústní zkoušky. |