SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Quantitative Research Methods in Practice - YMR05POZI
Title: Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Guaranteed by: Programme Management and Supervision (24-KRS)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:combined
Hours per week, examination: winter s.:5/15, Ex [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level:  
Additional information: http://kmvp.wz.cz/
Old code: YMR05POZI
Note: can be fulfilled in the future
Guarantor: prof. Walter Lorenz, M.Sc., Ph.D.
Is pre-requisite for: YMR13VOLI, YMR20VOLI, YAMZ1HSZ0
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: Bc. Lenka Lukešová (31.08.2010)
This course introduces the grammar of quantitative sociological research in the perspective of the logic and limitations of social science research in general, and improves students' ability to prepare a research design and proposal (identify the research methods qualitative vs. quantitative), to read research report results critically, and to submit a representative empirical inquiry.
Descriptors - Czech
Last update: Romana Pištěková (18.06.2014)

Cíle/výstupy:

  • kriticky čte výsledky výzkumů a podle toho s nim pracuje, tj. nepoužívá je jako fakta, autoritativní tvrzení,

ale uvědomuje si jejich omezení a nedostatky

  • kompetentně zadá kvantitativní empirické šetření, například pro svoji organizaci
  • komplexně připraví vlastní dotazníkové šetření malého rozsahu (např. průzkum potřeb klientů

organizace či diagnostiku vztahů na pracovišti), tj. stanoví výzkumné otázky a hypotézy, operacionalizuje znaky,

zkonstruuje jednoduchý dotazník a vytvoří datový soubor

Témata výuky:

Témata a nejdůležitější pojmy

  • logika a limity kvantitativního výzkumu, porovnání s kvalitativním výzkumem, volba výzkumné strategie,

techniky sběru dat, standardizace, fáze výzkumu a postup výzkumníka, různé cíle výzkumu, základní modely

uspořádání výběrového šetření, určení kauzality, etika výzkumu

  • vysvětlení základních pojmů (vzorek, populace, proměnná atd.), zkreslení a kvalita měření (validita,

reliabilita, reprezentativita), typy proměnných, konceptualizace a operacionalizace - konstrukce indikátorů

  • formulace výzkumného problému/výzkumné otázky, design výzkumu (úroveň měření - jednotky

analýzy, segmentace populace, faktor změny v čase apod.), formulace obecné hypotézy a pracovních hypotéz,

model vztahů

  • základní typy pravděpodobnostních a nepravděpodobnostních technik výběrů z populace, výběrová a

nevýběrová chyba, problém návratnosti a možnosti jejího zvyšování

  • typy dotazníků a způsoby jejich administrace, konstrukce a uspořádání dotazníku, typy otázek, jejich

formulace a řazení, příklady špatně formulovaných otázek, problémy a limity standardizovaného dotazování

  • zodpovězení výzkumné otázky: popisné statistiky a princip ověření hypotézy pro různé typy proměnných

(základní možnosti třídění dat 2. stupně), příprava datového souboru, datová matice, interpretace statistických

výstupů na příkladu jednoduchých tabulek a grafů

Cvičení a úkoly k dosažení dovedností

  • na příkladu konkrétních výzkumů z praxe ukázky propojení jednotlivých kroků kvantitativního výzkumu,

význam volby výzkumného designu a modelu vztahů - proč nefunguje dotazník bez uvážlivé formulace

pracovních hypotéz a správně zvolených indikátorů apod.; ukázka přípravy datového souboru a jednoduchého

ověření hypotézy

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Kristýna Ferjenčíková (28.06.2011)

Výstupy z učení:
student:

- Formuluje výzkumnou otázku, hypotézy, operacionalizaci a model vztahů.
- Navrhne projekt výzkumu využívající kvantitativní sběr dat technikou dotazníku, porovná jej se
stanovenými principy vědeckého postupu a obhájí jej v dialogu s vyučujícím.

Témata výuky:

 

a) teorie a nejdůležitější pojmy

 

- logika kvantitativního výzkumu, srovnání s kvalitativním výzkumem (na základě toho, co vědí o kvalitativním výzkumu), omezení kvantitativního

 

výzkumu, formulace výzkumného problému/výzkumné otázky, formulace obecné hypotézy a pracovních hypotéz, hledání indikátorů pro jednotlivé

 

proměnné

 

- reprezentativita v sociologickém výzkumu, vysvětlení základních pojmů (vzorek, populace, reprezentativita atd.), typy pravděpodobnostních a

 

nepravděpodobnostních technik výběrů s uvedením konkrétních příkladů, chyba výběru

 

- standardizovaný rozhovor, dotazníkové šetření: konstrukce a uspořádání dotazníku, formulace otázek, řazení otázek, nejčastější příklady špatně

 

formulovaných otázek, problém návratnosti u poštovního dotazování

 

- jak číst výsledky statistických šetření: interpretace statistických výstupů na příkladu jednoduchých tabulek a grafů z konkrétních výzkumů

 

b) cvičení a úkoly k dosažení dovedností

 

- na příkladu konkrétního výzkumu (nejlépe takového, jehož autorem byl někdo ze studentů) ukázky propojení jednotlivých kroků kvantitativního výzkumu -

 

proč nefunguje dotazník bez formulace pracovních hypotéz a správně zvolených indikátorů apod.

 

- na konkrétním příkladu procvičování jednotlivých kroků ve skupinkách, tj. formulace výzkumného problému, formulace hypotéz, operacionalizace

 

proměnných, návrh a zdůvodnění vhodného typu výběru pro vlastní výzkum

 

- na příkladech konkrétních dotazníků (včetně těch, na jejichž vytvoření se podíleli sami studenti) ukázky nevhodně položených otázek, chybně zvolené

 

škály odpovědí, dlouhého, nepřehledného, nesrozumitelného dotazníku apod.

 

- srovnání úryvků z výzkumných zpráv z kvantitativního a kvalitativního výzkumu na stejné téma, hledání odpovědí na otázky: Jak se liší jazyk obou

 

zpráv? Jak se liší výzkumné otázky obou zpráv? V čem jsou odlišné argumenty obou zpráv? Která zpráva je přesvědčivější a proč? Co jednotlivé

 

zprávy nevysvětlují, co v nich chybí? Co mají obě zprávy společného?

 

Povinná literatura:

 

DISMAN, M. (1993): Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum

 

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Jiří Šafr, Ph.D. (08.03.2014)

Student vypracuje seminární práci, která bude obsahovat: a) projekt výzkumu pro jednoduchý výzkumný problém, který si sám zvolí, b) nástroj sběru dat - dotazník, c) datovou matici s daty z pilotáže (pro minimálně 5 případů a 5 proměnných), d) zhodnocení výsledků s naznačením postupu ověření platnosti dvou vybraných hypotéz. Součástí projektu bude formulace výzkumného problému, design výzkumného šetření, výzkumné otázky, obecná hypotéza a pracovní hypotézy, model vztahů, detailní operacionalizace proměnných, způsob výběru respondentů a technika sběru dat. Výzkumný problém volí student tak, aby odpovídal jeho profesnímu zaměření nebo zájmu, jeho návrh v rozsahu 15-20 řádek odevzdá v průběhu semestru (tak aby mohl být  konzultován na posledních blocích výuky).

Zkouška bude probíhat: a) testem znalostí z obsahu přednášek a povinné literatury, b) formou ústní rozpravy nad seminární prací. Student práci odevzdá nejpozději týden před termínem ústní zkoušky.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html