The term supervision and its meaning in different countries, its history and current dilemmas, epistemology reflection vs.
scientific argumentation, the possibilities of supervision in social and health care services. Different types of supervision.
Supervision as a means of improving the quality of lifelong education, as well as a part of personnel management.
This course provides experience with three methods of supervision; students work in small groups and prepare a supervision
contract, and also participate in contract negotiation role-playing.
Last update: Mgr. Eva Beranová (18.06.2014)
Pojem supervize a jeho chápání v různých zemích, historie a aktuální dilemata, epistemologie reflexe vs. vědecká
argumentace, možnosti supervize v soc. a zdravot. službách. Druhy supervize.
Supervize jako podpora kvality a celoživotního vzdělávání - součást personálního managementu.
Zkušenost se třemi metodami supervize, práce v malých skupinách - příprava supervizní dohody, hraní rolí -
vyjednávání
dohody.
Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Andrea Blahovcová (23.09.2008)
Povinná práce do portfolia:
Seminární práce „Možnosti supervize v naší organizaci“ 5-7 stran - zahrnuje rešerši informací o supervizi z literatury, analýzu možných a užitečných cílů
supervize a alternativy využití různých druhů a forem supervize se zdůvodněním a diskusí. Hodnotí se hloubka porozumění tématu, správnost a četnost odkazů na
četbu a podloženost argumentace. Práce je zakončena návrhem supervizní dohody diskutovaným s kolegy v organizaci. Práci student(ka) odevzdá nejpozději
10 dní před termínem zkoušky, na který se přihlásil(a), jinak ztrácí termín a získává NO.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Andrea Blahovcová (23.09.2008)
témata výuky:
a)teorie a nejdůležitější pojmy
pojem supervize a jeho chápání v různých zemích
historie a aktuální dilemata, epistemologie – reflexe x vědecká argumentace, Schon x Cochran,
situované poznání x „objektivní“(nad-kontextové) poznání
v supervizi: zkušenostní přístup.........teorie, modely
emancipace supervizantax kompetence
možnosti supervize v soc. a zdravot.službách
Supervize jako podpora kvality a celoživotního vzdělávání-součást personálního manažmentu
Druhy supervize
Profesionální role- o roli, statusu, individuaci.Individuace a role-konflikt vs.dialog
Posuzování profesionální role-zkušenosti s portfolii, kompetence, osobní plán rozvoje
Formy supervize, cíle, kontext, dohoda
b)cvičení a úlohy k dosažení dovedností
Zkušenost se třemi metodami supervize, práce v malých skupinách-příprava supervizní dohody, hraní rolí-vyjednávání dohody
četba-aktuální články a publikace o supervizi jsou většinou k dispozici v knihovně katedry
Povinná četba ke zkoušce!!!!:
Učební text k předmětu na webové stránce katedry.
Havrdová,Z.: Kompetence v praxi sociální práce. Osmium, Praha 1999. Kap. II,III,IV,V,VII.
Havrdová,Z.,Hajný,M. : Praktická supervize. Galen, 2008, str. 17- 46,
Doporučená četba k supervizi ( většinou v knihovně katedry):
Hawkins, P. and Shohet, R. (2004) Supervize v pomáhajících profesích.Portál, Praha.
Kopřiva, K.(2006)Lidský vztah jako součást profese. Praha, Portál.
Matoušek, O. a kol.(2003): Metody a řízení sociální práce. Portál, Praha.
Úvod do supervize a jeho významu pro pomáhající profese (2002). Sdružení SCAn,Tišnov.
Cizojazyčná klasická četba v knihovně katedry:
Belardi, N.( 1998) Supervision. Eine Einführung für soziale Berufe. Freiburg im Breigau: Lambertus,
Hughes, L. and Phengelly, P. (1997) Staff Supervision in a Turbulent Environment: Managing Process and Task in Front-Line Services: London, Jessica Kingsley Publishers Ltd.
Johns, Ch.:(2000)Becoming a Reflective Practitioner. Oxford, Blackwell Science.
Johns, CH., Freshwater, D. (1998) Transforming Nursing through Reflective Practice. Oxford, Blackwell Science Ltd.
Kadushin,A.( 1992) Supervision in Social Work. New York :Columbia University Press.
Munson, C. (1993) Clinical Social Work Supervision (2nd Edition), New York, Haworth Press.
Rappe-Gieseke, K.: Die Konzeptionelle Entwicklung derSupervision in den letzten zwanzig Jahre, Supervision 2/2002. str.55-65.
Schon, D. (1991) The Reflective Practitioner: How Professionals Think In Action, Aldershot, England, Ashgate Publishing Limited.
Shulman, L. (1993) Interactional Supervision, Washington DC, NASW Press
Shulman, L. (1995) Supervision and Consultation. In Edwards R, and Hopps J (eds.) (1995) Encyclopedia of Social Work 19th Edition Vol (3), Washington DC, NASW Press, pp2373-2379.