SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Supervision in Health and Social Organizations - Assignment - YMR03VOZI
Title: Supervize v sociálních a zdravotnických organizacích - práce
Guaranteed by: Programme Management and Supervision (24-KRS)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:written
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level:  
Is provided by: YMR03POVI
Old code: YMR03POZI
Note: can be fulfilled in the future
Guarantor: doc. PhDr. Zuzana Havrdová, CSc.
PhDr. Mgr. Martin Hajný, Ph.D.
Examination dates   WS schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: Bc. Magdalena Foffová (31.08.2010)
The term supervision and its meaning in different countries, its history and current dilemmas, epistemology reflection vs. scientific argumentation, the possibilities of supervision in social and health care services. Different types of supervision. Supervision as a means of improving the quality of lifelong education, as well as a part of personnel management. This course provides experience with three methods of supervision; students work in small groups and prepare a supervision contract, and also participate in contract negotiation role-playing.
Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Andrea Blahovcová (23.09.2008)

Povinná práce do portfolia:

Seminární práce „Možnosti supervize v naší organizaci“ 5-7 stran - zahrnuje rešerši informací o supervizi z literatury, analýzu možných a užitečných cílů

supervize a alternativy využití různých druhů a forem supervize se zdůvodněním a diskusí. Hodnotí se hloubka porozumění tématu, správnost a četnost odkazů na

četbu a podloženost argumentace. Práce je zakončena návrhem supervizní dohody diskutovaným s kolegy v organizaci. Práci student(ka) odevzdá nejpozději

10 dní před termínem zkoušky, na který se přihlásil(a), jinak ztrácí termín a získává NO.

 

 

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Andrea Blahovcová (23.09.2008)

témata výuky:

a)    teorie a nejdůležitější pojmy

pojem supervize a jeho chápání v různých zemích

historie a aktuální dilemata, epistemologie – reflexe x vědecká argumentace, Schon x Cochran,

situované poznání x „objektivní“(nad-kontextové) poznání

v supervizi: zkušenostní přístup.........teorie, modely

                   emancipace supervizanta  x kompetence

možnosti supervize v soc. a zdravot.službách

Supervize jako podpora kvality a celoživotního vzdělávání-součást personálního manažmentu

Druhy supervize

Profesionální role- o roli, statusu, individuaci.Individuace a role-konflikt vs.dialog

Posuzování profesionální role-zkušenosti s portfolii, kompetence, osobní plán rozvoje

Formy supervize, cíle, kontext, dohoda

 

b)   cvičení a úlohy k dosažení dovedností

Zkušenost se třemi metodami supervize, práce v malých skupinách-příprava supervizní dohody, hraní rolí-vyjednávání dohody

 

 

četba-aktuální články a publikace o supervizi jsou většinou k dispozici v knihovně katedry

 

Povinná četba ke zkoušce!!!!:

Učební text k předmětu na webové stránce katedry.

Havrdová,Z.: Kompetence v praxi sociální práce. Osmium, Praha 1999. Kap. II,III,IV,V,VII.

Havrdová,Z.,Hajný,M. : Praktická supervize. Galen, 2008, str. 17- 46,

 

Doporučená četba k supervizi ( většinou v knihovně katedry):

  • Hawkins, P. and Shohet, R. (2004) Supervize v pomáhajících profesích.Portál, Praha.

  • Kopřiva, K.(2006) Lidský vztah jako součást profese. Praha, Portál.  

  • Matoušek, O. a kol.(2003): Metody a řízení sociální práce. Portál, Praha.

  • Úvod do supervize a jeho významu pro pomáhající profese (2002). Sdružení SCAn,Tišnov  .

 

 

Cizojazyčná klasická četba v knihovně katedry:

  • Belardi, N.( 1998) Supervision. Eine Einführung für soziale Berufe. Freiburg im Breigau: Lambertus,

  • Hughes, L. and Phengelly, P. (1997) Staff Supervision in a Turbulent Environment: Managing Process and Task in Front-Line Services: London, Jessica Kingsley Publishers Ltd.

  • Johns, Ch.:(2000) Becoming a Reflective Practitioner. Oxford, Blackwell Science.

  • Johns, CH., Freshwater, D. (1998) Transforming Nursing through Reflective Practice. Oxford, Blackwell Science Ltd.

  • Kadushin,A.( 1992) Supervision in Social Work. New York :Columbia University Press.

  • Munson, C. (1993) Clinical Social Work Supervision (2nd Edition), New York, Haworth Press.

  • Rappe-Gieseke, K.: Die Konzeptionelle Entwicklung der  Supervision in den letzten zwanzig Jahre, Supervision 2/2002. str.55-65.

  • Schon, D. (1991) The Reflective Practitioner: How Professionals Think In Action, Aldershot, England, Ashgate Publishing Limited.

  • Shulman, L. (1993) Interactional Supervision, Washington DC, NASW Press

  • Shulman, L. (1995) Supervision and Consultation. In Edwards R, and Hopps J (eds.) (1995) Encyclopedia of Social Work 19th Edition Vol (3), Washington DC, NASW Press, pp2373-2379.

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html