Hlavní náplní kurzu je práce s narativními prameny, jejich analýza a interpretace, s důrazem na osvojení interpretačních dovedností. Studenti a studentky se budou s konkrétními analytickými a interpretativními postupy seznamovat formou praktických cvičení (interpretací vybraných rozhovorů, resp. jejich přepisů) a následnou diskusí o možných interpretacích
Literature - Czech
Last update: Mgr. Monika Picková (04.09.2023)
Povinná:
Blee, Kathlen. Evidence, Empathy and Ethics. In The Journal of American History, Vol. 80. 2 (1993): 596-606.
Borland, Katherine. That’s Not What I Said. In Bergner Gluck, Sherna; Patai, Daphne (eds.). Women’s Words: The Feminist Practice of Oral History . New York: Routledge, 1991, s. 63-75. ISBN 978-0415903721..
Berger Gluck, Sherna. Reflecting on the Quantum Leap: Promises and Perils of Oral History on the Web. In The Oral History Review (41). 2 (2014): 244-256.
Josselson, Ruthellen. On Writing Other People’s Lives. In Josselson, Ruthellen (ed.). Ethics and Process Volume 4 of The Narrative Study of Lives . Kalifornie: SAGE Publications, 1996, s. 60-71. ISBN 978-0761902379..
Perks, Robert; Thomson, Alistar (ed.). The Oral History Reader (2nd edition). London - New York: Routledge, 2006, 592 s. ISBN 9780415343039.
Portelli, Alessandro. Smrt Luigiho Trastulliho a jiné příběhy: forma a význam v orální historii. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2020, 336 s. ISBN 978-80-246-4550-6.
Ritchie, Donald A. (ed.). The Oxford handbook of oral history. Oxford: Oxford University Press, 2012, 542 s. ISBN 978-0-19-994506-1.
Vaněk, Miroslav; Mücke, Pavel. Třetí strana trojúhelníku: teorie a praxe orální historie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum: Fakulta humanitních studií, 2022, 340 s. ISBN 978-80-246-5335-8.
Yow, Valerie R. Do I Like Them too Much?. In Oral History Review. (1997): 55-79.
Doporučená:
Abrams, Lynn. Oral history theory. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016, 238 s. ISBN 978-1-138-90538-2.
Anderson, Kathryn; Jack, Dana C. Learning to Listen. In Perks Robert; Thomson, Alistair (eds.). The Oral History Reader . New York: Routledge, 2006, s. 207-222. ISBN 9780415343039..
Chase, Susan. Personal Vulnerability and Interpretive Authority in Narrative Research. In Josselson Ruthellen (ed.). Ethics and Process Volume 4 of The Narrative Study of Lives . Kalifornie: SAGE Publications, 1996, s. 60-71. ISBN ... Personal Vulnerability and Interpretive Authority in Narrative Research. In Josselson, Ruthellen (ed.). Ethics and Process Volume 4 of The Narrative Study of Lives . Kalifornie: SAGE Publications, 1996, s. 60-71. ISBN 978-0761902379..
Dunaway, David K.; Baum, Willa K. (eds.). Oral History. An Interdisciplinary Anthology. Lanham: Altamira Press, 1996, 432 s. ISBN 978-0761991892.
Ochberg, Richard L. Interpreting Life Stories. In Josselson, Ruthellen (ed.). Ethics and Process Volume 4 of The Narrative Study of Lives . Kalifornie: SAGE Publications, 1996, s. 97-114. ISBN 978-0761902379..
Yow, Valerie R. Recording Oral History: A Guide for the Humanities and Social Sciences (2nd edition). Walnut Creek: Altamira Press, 2005, 416 s. ISBN 9780759106550.
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Lenka Krátká, Ph.D. (22.01.2024)
1. úvod do kurzu
představení kurzu, seznámení s obsahem, povinnostmi, strukturou
analýza a interpretace – stručné vymezení
rozhovor jako počátek interpretace (praktické informace k vedení rozhovorů)
2. historie jako interpretace
opodstatnění interpretace
životní zkušenosti jedince jako primární materiál historického bádání
3. interpretační dovednosti
4. reliabilita a validita v orální historii
definice reliability a validity
kritika orální historie z hlediska reliability a validity
5. orální historie v rodinném výzkumu
rodinné konstelace ovlivňující výzkum
interakce s rodinnými příslušníky, vliv výzkumu na jedince, rodinu
6. metodologické problémy a úskalí
možná zkreslení, kterých se můžeme jako badatelé dopustit
souvislost mezi technikami vedení interview a následnou interpretací
7. narátorova vlastní interpretace
příběh na „pozadí doby“
vyprávění pro širší publikum
8. empatie a emoce při interpretaci
interpretace ovlivněná zájmem badatele/badatelky, případně výzkumným zaměřením projektu (vč. ovlivnění v důsledku nedodržení metodologických postupů, např. chybějící protokol)
9. interpretace různých typů rozhovorů
práce s rozhovory, které pořídil jiný badatel/badatelka; práce s rozhovory vedenými k jinak tematicky vymezeným projektům
předsudky při interpretaci; „haló efekt“ při interpretaci
10. nové technologie a etika výzkumu
popularizace projektů
využívání webu a nových technologií vs. etika výzkumu
11. zranitelnost narátorů/narátorek
neporozumění při interpretaci (konflikt pohledu badatelského a hlediska narátora/narátorky)
rozdílné zájmy badatele/badatelky a narátora/narátorky
12. interpersonální vztahy v orálněhistorickém rozhovoru
vzájemné vztahy v interview
co ovlivňuje interview: věk, gender, rasa, vzdělání, sociální třída
13. etika
je možný nehodnotící postoj?
odpovědnost badatele/badatelky vůči narátorům/narátorkám vs. odpovědnost vůči společnosti a historii (vzájemné vyjednávání interpretace)
14. závěrečné setkání, shrnující diskuse
koncept sdílené autority; různé pohledy na participaci narátorů/narátorek na výsledném produktu
problémy související s uplatňováním sdílené autority
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Lenka Krátká, Ph.D. (22.01.2024)
Kurz je zakončen zkouškou, zkouška má formu písemné práce. Hodnocena je celková práce studujících v průběhu celého semestru,
výsledná známka je tvořena z dílčích aktivit: docházka, diskuse, konspekty, dílčí interpretace, závěrečná písemná práce. Váha jednotlivých kritérií je popsána v přiloženém souboru sylabu.