SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Analysis and Interpretation of Narrative Sources - YMO213
Title: Analýza a interpretace narativních pramenů
Guaranteed by: Programme Oral History and Contemporary History (24-KOHSD)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2023 to 2023
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:written
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (70)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Mgr. Lenka Krátká, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Mgr. Lenka Krátká, Ph.D.
Incompatibility : YMO017
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Monika Picková (04.09.2023)
Hlavní náplní kurzu je práce s narativními prameny, jejich analýza a interpretace, s důrazem na osvojení interpretačních dovedností. Studenti a studentky se budou s konkrétními analytickými a interpretativními postupy seznamovat formou praktických cvičení (interpretací vybraných rozhovorů, resp. jejich přepisů) a následnou diskusí o možných interpretacích
Literature - Czech
Last update: Mgr. Monika Picková (04.09.2023)

Povinná:

  • Blee, Kathlen. Evidence, Empathy and Ethics. In The Journal of American History, Vol. 80. 2 (1993): 596-606.
  • Borland, Katherine. That’s Not What I Said. In Bergner Gluck, Sherna; Patai, Daphne (eds.). Women’s Words: The Feminist Practice of Oral History . New York: Routledge, 1991, s. 63-75. ISBN 978-0415903721..
  • Berger Gluck, Sherna. Reflecting on the Quantum Leap: Promises and Perils of Oral History on the Web. In The Oral History Review (41). 2 (2014): 244-256.
  • Josselson, Ruthellen. On Writing Other People’s Lives. In Josselson, Ruthellen (ed.). Ethics and Process Volume 4 of The Narrative Study of Lives . Kalifornie: SAGE Publications, 1996, s. 60-71. ISBN 978-0761902379..
  • Perks, Robert; Thomson, Alistar (ed.). The Oral History Reader (2nd edition). London - New York: Routledge, 2006, 592 s. ISBN 9780415343039.
  • Portelli, Alessandro. Smrt Luigiho Trastulliho a jiné příběhy: forma a význam v orální historii. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2020, 336 s. ISBN 978-80-246-4550-6.
  • Ritchie, Donald A. (ed.). The Oxford handbook of oral history. Oxford: Oxford University Press, 2012, 542 s. ISBN 978-0-19-994506-1.
  • Vaněk, Miroslav; Mücke, Pavel. Třetí strana trojúhelníku: teorie a praxe orální historie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum: Fakulta humanitních studií, 2022, 340 s. ISBN 978-80-246-5335-8.
  • Yow, Valerie R. Do I Like Them too Much?. In Oral History Review. (1997): 55-79.

Doporučená:

  • Abrams, Lynn. Oral history theory. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016, 238 s. ISBN 978-1-138-90538-2.
  • Anderson, Kathryn; Jack, Dana C. Learning to Listen. In Perks Robert; Thomson, Alistair (eds.). The Oral History Reader . New York: Routledge, 2006, s. 207-222. ISBN 9780415343039..
  • Chase, Susan. Personal Vulnerability and Interpretive Authority in Narrative Research. In Josselson Ruthellen (ed.). Ethics and Process Volume 4 of The Narrative Study of Lives . Kalifornie: SAGE Publications, 1996, s. 60-71. ISBN ... Personal Vulnerability and Interpretive Authority in Narrative Research. In Josselson, Ruthellen (ed.). Ethics and Process Volume 4 of The Narrative Study of Lives . Kalifornie: SAGE Publications, 1996, s. 60-71. ISBN 978-0761902379..
  • Dunaway, David K.; Baum, Willa K. (eds.). Oral History. An Interdisciplinary Anthology. Lanham: Altamira Press, 1996, 432 s. ISBN 978-0761991892.
  • Ochberg, Richard L. Interpreting Life Stories. In Josselson, Ruthellen (ed.). Ethics and Process Volume 4 of The Narrative Study of Lives . Kalifornie: SAGE Publications, 1996, s. 97-114. ISBN 978-0761902379..
  • Yow, Valerie R. Recording Oral History: A Guide for the Humanities and Social Sciences (2nd edition). Walnut Creek: Altamira Press, 2005, 416 s. ISBN 9780759106550.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Lenka Krátká, Ph.D. (22.01.2024)

1.     úvod do kurzu

  • představení kurzu, seznámení s obsahem, povinnostmi, strukturou
  • analýza a interpretace – stručné vymezení
  • rozhovor jako počátek interpretace (praktické informace k vedení rozhovorů)

     

2.     historie jako interpretace

  • opodstatnění interpretace
  • životní zkušenosti jedince jako primární materiál historického bádání

 

3.     interpretační dovednosti

 

4.     reliabilita a validita v orální historii

  • definice reliability a validity
  • kritika orální historie z hlediska reliability a validity

 

5.     orální historie v rodinném výzkumu

  • rodinné konstelace ovlivňující výzkum
  • interakce s rodinnými příslušníky, vliv výzkumu na jedince, rodinu

 

6.     metodologické problémy a úskalí

  • možná zkreslení, kterých se můžeme jako badatelé dopustit
  • souvislost mezi technikami vedení interview a následnou interpretací

 

7.     narátorova vlastní interpretace

  • příběh na „pozadí doby“
  • vyprávění pro širší publikum

 

8.     empatie a emoce při interpretaci

  • interpretace ovlivněná zájmem badatele/badatelky, případně výzkumným zaměřením projektu (vč. ovlivnění v důsledku nedodržení metodologických postupů, např. chybějící protokol)



9.     interpretace různých typů rozhovorů

  • práce s rozhovory, které pořídil jiný badatel/badatelka; práce s rozhovory vedenými k jinak tematicky vymezeným projektům
  • předsudky při interpretaci; „haló efekt“ při interpretaci

 

10.   nové technologie a etika výzkumu

  • popularizace projektů
  • využívání webu a nových technologií vs. etika výzkumu

 

11.    zranitelnost narátorů/narátorek

  • neporozumění při interpretaci (konflikt pohledu badatelského a hlediska narátora/narátorky)
  • rozdílné zájmy badatele/badatelky a narátora/narátorky

 

12.   interpersonální vztahy v orálněhistorickém rozhovoru

  • vzájemné vztahy v interview
  • co ovlivňuje interview: věk, gender, rasa, vzdělání, sociální třída

13.   etika

  • je možný nehodnotící postoj?
  • odpovědnost badatele/badatelky vůči narátorům/narátorkám vs. odpovědnost vůči společnosti a historii (vzájemné vyjednávání interpretace)

 

14.   závěrečné setkání, shrnující diskuse

  • koncept sdílené autority; různé pohledy na participaci narátorů/narátorek na výsledném produktu
  • problémy související s uplatňováním sdílené autority
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Lenka Krátká, Ph.D. (22.01.2024)

Kurz je zakončen zkouškou, zkouška má formu písemné práce. Hodnocena je celková práce studujících v průběhu celého semestru,

výsledná známka je tvořena z dílčích aktivit: docházka, diskuse, konspekty, dílčí interpretace, závěrečná písemná práce. Váha jednotlivých kritérií je popsána v přiloženém souboru sylabu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html