Last update: Mgr. Jiří Hlaváček, Ph.D. (16.10.2022)
Cílem předmětu je seznámit studenty a studentky s teoretickými a praktickými aspekty využití interdisciplinárních kvalitativních metod a postupů v rámci orálně-historického výzkumu. Představeny budou dílčí výzkumné techniky a způsob jejich aplikace na konkrétních příkladech. V rámci předmětu získají studenti a studentky nejen základní orientaci v
teoretických konceptech interdisciplinárně pojímaného narativního výzkumu (paměť, identita, biografie), ale seznámí se také s analytickými postupy aplikovatelnými na studium narativních pramenů (obsahová analýza, metoda zakotvené teorie, diskursivní analýza apod.), možnými etickými problémy (procedurální a aplikovaná etika) a praktickými aspekty (psychologie komunikace, krizová orální historie, intersubjektivita apod.).
Literature - Czech
Last update: Mgr. Monika Picková (30.08.2023)
Povinná:
Abrams, Lynn. Oral history theory. 2nd edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016, 238 s. ISBN 978-1-138-90538-2.
Novotná, Hedvika; Špaček, Ondřej; Šťovíčková, Magdaléna (eds.). Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, 2019, 495 s. ISBN 978-80-7571-025-3.
Vaněk, Miroslav; Mücke, Pavel. Třetí strana trojúhelníku: teorie a praxe orální historie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum: Fakulta humanitních studií, 2022, 340 s. ISBN 978-80-246-5335-8.
Doporučená:
Denzin, Norman K.; Lincoln, Yvonna S. (eds.). The SAGE handbook of qualitative research. Los Angeles; London; New Delhi; Singapore; Washington; Melbourne: Sage, 2018, 968 s. ISBN 978-1-4833-4980-0.
Hájek, Martin. Čtenář a stroj: vybrané metody sociálněvědní analýzy textů. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2014, 226 s. ISBN 978-80-7419-161-9.
Kaufmann, Jean-Claude. Chápající rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010, 151 s. ISBN 978-80-7419-033-9.
Strauss, Anselm L.; Corbin, Juliet M. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Monika Picková (30.08.2023)
01. Kvalitativní výzkum 02. Návrh kvalitativního výzkumu 03. Biografický přístup 04. Individuální paměť 05. Kolektivní paměť a identita 06. Orálně-historický terénní výzkum 07. Psychologie komunikace 08. Krizová orální historie 09. Analýza a interpretace 10. Metoda zakotvené teorie 11. Diskursivní analýza 12. Etika a orální historie
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Jiří Hlaváček, Ph.D. (14.10.2023)
1) Aktivní účast v hodinách (prezenční studenti); účast na blokové výuce (kombinovaní studenti).
2) Vypracování konspektů na 2 publikace dle vlastního výběru vztahující se k problematice kvalitativního výzkumu/orální historie. Tituly je třeba nechat si předem schválit od vyučujícího prostřednictvím e-mailu (zašlete kompletní bibliografické údaje vybraných titulů ve formátu PŘÍJMENÍ, Jméno autora. Název knihy. Místo vydání: nakladatelství, rok). Vzor a definici konspektu naleznete v souborech předmětu. Nelze konspektovat povinné tituly uvedené v sylabu předmětu. Nelze publikovat starší metodologické orálněhistorické publikace M. Vaňka a kolektivu. Konspekt musí obsahovat kompletní bibliografické údaje knihy a paginaci.
3) esej v rozsahu 5–8 normostran (1 NS = 1 800 znaků včetně mezer) na jedno z následujících témat: a) individuální a kolektivní paměť/identita v orálně-historickém výzkumu; b) pravda, pravdivost a její ověřování u (auto)biografických pramenů; c) ,,sdílená autorita" a public history ve výzkumu soudobých dějin; d) úloha interdisciplinarity při interpretaci narativních pramenů; e) aplikovaná etika v terénním výzkumu; f) archivace, digitalizace a re-interpretace narativních pramenů; g) krizová orální historie a dokumentace ‚‚současnosti". Esej odevzdávejte mailem nejpozději do začátku zkouškového období (viz harmonogram akademického roku).
Pamatujte, že esej není referát! Esej je literární odborně publicistický žánr středního či kratšího rozsahu, vlastní úvahana určité téma, spočívající v přemýšlení o faktech a jejich hodnocení. Autor/ka eseje posuzuje problém v širším kontextu, komentuje současná řešení a naznačuje nová, často klade otázky a společně se čtenáři na ně hledá odpověď. Esej je tedy monolog a jakýsi dialog autora se čtenářem.
4) ústní zkouška v podobě kolokvia nad tématem eseje a konspektovanou literaturou (u zkoušky se předpokládá znalost povinné literatury a obsahu přednášek).
Podmínkou přistoupení ke zkoušce je odevzdání konspektů a eseje prostřednictvím e-mailu, a to nejpozději do začátku zkouškového období (viz aktuální harmonogram akademického roku)! Na později odevzdané práce nebude brán zřetel!