SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Beyond Historical Anthropology: the Challenges of Postcolonial Thought, Environmental History, Animal Studies, and the Category of Dis-/Ability - YMHA49
Title: Za obzor historické antropologie: výzvy postkoloniálního myšlení, environmentálních dějin, animal studies a kategorie ne/způsobilosti
Guaranteed by: Programme Anthropological studies (24-KOA)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, MC [HT]
Capacity: unknown / 20 (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Pavel Baloun, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Pavel Baloun, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Jan Potoček (12.11.2021)
Během posledních dvou desetiletí čelí nejen historické, nýbrž obecně sociálně vědní bádání mnohým novým výzvám. Šíření a recepce autorek a autorek spojených s proudem postkoloniálního myšlení či subalterních studií, vzestup zájmu o enviromentální témata, současně kladení otázek po vztahu člověka a zvířat nebo postupná institucionalizace disability studies představují jen některé z impulzů, které spojuje kritický náhled jak na dosavadní bádání, tak i směrem do současného světa. Jak se s těmito podněty vyrovnává soudobá historiografie? Jedná se o zcela nové přístupy anebo je lze vnímat jako širší součást dynamicky se rozvíjejícího paradigmatu kulturních dějin, ba dokonce historické antropologie? Cílem kurzu je nabídnout studentům základní vhled do potenciálně nových přístupů a trendů současné historiografie. Pozornost přitom bude zaměřena pouze na vybrané výzvy kulturních dějin a s nimi související otázky.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Pavel Baloun, Ph.D. (25.04.2024)

22. 2. výuka se nekoná

29.2. úvodní hodina, aneb o historické antropologii (představení kurzu, cílů, podmínky atestace apod.)

7. 3. Postkoloniální myšlení I. (Subalterní studia)

Ranajit Guha, Chandra´s Death, in: A Subaltern Studies Reader, 1986-1995, ed. Ranajit Guha, Minneapolis 1997, s. 34-62

14. 3. Postkoloniální myšlení II.
Gayatri Chakravorty Spivak, Can the Subaltern Speak?, in: Can the Subaltern Speak? Reflections on the History of an Idea, ed. Rosalind C. Morris, New York 2010, s. 237-291

21. 3. Disability Studies I.
Lennard J. Davis, Konstrukty normality. Gaussova křivka, román a vynález "postiženého" těla v 19. století, in: Jinakost – Postižení – Kritika. Společenské konstrukty nezpůsobilosti a hedikepu. Antologie textů z oboru disability studies, ed. Kateřina Kolářová, Praha 2012, s. 71-103

28. 3. děkanské volno

4. 4. Disability Studies II.
Lucie Storchová, „Z našich neúplných těla vystryskovala chuť k práci“. Gender, normalita a produktivita v autobiografickém psaní prvorepublikových „bezrukých zázraků“, Dějiny – Teorie – Kritika 7/2011, s. 238-260 https://doi.org/10.14712/24645370.2599

11. 4. Disability Studies III.
Harlan Lane, Pod maskou benevolence. Zneschopňování neslyšící komunity, Praha 2013, s. 23-48

18. 4. Animal Studies I.
Erica Fudge, Milking Other Men´s Beasts, History and Theory 52/2013, s. 13-28 https://doi.org/10.1111/hith.10682

25. 4. Animal Studies II.
-

2. 5. Enviromentální dějiny I. (změna: namísto knihy Matěje Spurného níže uvedená studie, která překlenuje Historical Animal Studies a enviromentální dějiny)
Ryan Tucker Jones, Running into Whales: The History of the North Pacific from below the Waves, The American Historical Review 118/2013, s. 349-377 https://doi.org/10.1093/ahr/118.2.349 (dostupné přes JSTOR: https://www.jstor.org/stable/23425887)

9. 5. Enviromentální dějiny II.
Dipesh Chakrabarty, The Climate of History: Four Theses, Critical Inquiry 35/2009, s. 197-222

16. 5. hodina se nekoná
- závěrečné kolokvium 23. 5. od 10:00

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Pavel Baloun, Ph.D. (06.02.2024)

1) Prezenční účast na výuce: povolené 3 absence.

2) Pravidelná četba vybraných textů na každou hodinu vyznačená v sylabu. Na hodinách o nich budeme společně diskutovat.

3) Krátký esej (2-3 normostrany) o možnostech a limitech uplatnění představovaných přístupů ve vztahu k diplomové či seminární práci studenta či studentky odevzdaný ve zkouškovém období a následná diskuze s vyučujícím (zkouška).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html