SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Design of Quantitative Research II. (Distance Learning) - YMH140
Title: Design kvantitativního výzkumu II. (kombinovaná forma)
Guaranteed by: Programme Historical Sociology (24-HS)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/10, C [HS]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level:  
Note: priority enrollment if the course is part of the study plan
can be fulfilled in the future
Guarantor: PhDr. Blanka Jirkovská, Ph.D.
PhDr. Stanislav Hampl
Incompatibility : YMH540
Pre-requisite : YMH135
Interchangeability : YMH040
Is incompatible with: YMH540
Is interchangeable with: YMH040
Annotation -
Last update: Mgr. Barbora Pincová (28.08.2012)
A follow-up to the course "Design of Quantitative Research", the aim of which is to extend students' knowledge and practical skills required for the quantitative data management and to demonstrate the most common applications of quantitative sociological research and their context.
Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Stanislav Hampl (13.06.2019)

samostatný projekt sociologického výzkumu

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Karolína Šedivcová (19.04.2018)
Osnova semináře:
1. Práce tazatele, vedení rozhovoru.

2. Tazatelské sítě.

3. Smíšený mód dotazování.

4. Etické a právní souvislosti empirického výzkumu.

5. Základní zpracování dat, příprava dat pro analýzu.

6. Závěrečná zpráva a další výstupy z výzkumu.

7. Sekundární analýza výzkumných dat.

8. Aplikace kvantitativního výzkumu v oblasti zkoumání postojů, hodnot, veřejného mínění.

9. Aplikace kvantitativního výzkumu v oblasti zkoumání politiky, volebního chování.

10. Aplikace kvantitativního výzkumu v oblasti zkoumání médií.

11. Aplikace kvantitativního výzkumu v oblasti zkoumání trhu.

12. Sociologický výzkum v mediálním prostoru.

13. Závěrečná diskuse o metodologických problémech dané oblasti.

Povinná literatura:

  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1966-8.
  • ŠUBRT, J. a kol. Kapitoly ze sociologie veřejného mínění. Teorie a výzkum. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 978-80-7367-381-9.

Doporučená literatura:

  • HAGUE, P. Průzkum trhu. Praha: BizBooks, 2003. ISBN 978-80-7226-917-8.
  • JEŘÁBEK, H. Paul Lazarsfeld a počátky komunikačního výzkumu. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-342-3.
  • KREJČÍ, J. (ed.) Kvalita výzkumů volebních preferencí. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2004. ISBN 978-80-7330-056-7.
  • PUNCH, K. F. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0980-5.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html