SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Quantitative Data Analysis II. (Distance Learning) - YMH1211
Title: Analýza kvantitativních dat II. (kombinovaná forma)
Guaranteed by: Programme Historical Sociology (24-HS)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2023 to 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:10/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level: basic
Is provided by: YMH153
Additional information: http://www.metodykv.wz.cz
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
can be fulfilled in the future
Guarantor: PhDr. Blanka Jirkovská, Ph.D.
Pre-requisite : YMH115
Interchangeability : YMH0211
Is interchangeable with: YMH0211
Annotation -
Last update: PhDr. Blanka Jirkovská, Ph.D. (25.09.2020)
A follow-up to the course "Quantitative Data Analysis", the aim of which is to extend students' knowledge and practical skills required for the quantitative data management, exploratory and descriptive analysis, and statistic methods. The final exam will contain analysis and interpretation of contingency tables. Distance education will be provided through the provision of learning materials, consultations in MS Teams and practical training of examples in SPSS.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Blanka Jirkovská, Ph.D. (10.12.2018)

Absolvent kurzu by
měl umět: (a) provádět
pokročilejší transformace dat (vytváření syntetických proměnných a ověřování jejich reliability); (b) zvolit mezi
různými statistickými metodami k testování hypotéz, znát omezení a přednosti zvolené metody; (c) používat
nejčastější dvou a vícerozměrné metody statistické analýzy (intervaly spolehlivosti, F-test, T-test, ANOVA,
Chí-kvadrát test, korelační, regresní analýzu apod.); (d) formulovat výzkumné otázky a hypotézy, sociologicky
interpretovat výsledky; (e) vypočítat statistiky ve zvoleném softwaru a vyhodnotit statistickou platnost nebo
neplatnost výzkumných hypotéz.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Blanka Jirkovská, Ph.D. (13.06.2019)

seminární práce v podobě prezentace vlastního kvantitativního průzkumu, představení cíle, výzkumných otázek, metodologie, hlavních výsledků - jednorozměrná a dvourozměrná analýza dat

písemný test - analýza a interpretace kvantitativních dat na úrovni dvojného třídění

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Karolína Šedivcová (19.04.2018)
Osnova předmětu:
1. Zopakování základů práce v prostředí statistického programu SPSS.

2. Shrnutí možností třídění prvního stupně.

3. Srovnávání středních hodnot spojitých veličin, T-test, ANOVA.

4. Základy dvojného třídění kategoriálních proměnných - četnosti, chí kvadrát.

5. Základy práce s kontingenčními tabulkami.

6. Rozšířené analýzy v kontingenčních tabulkách.

7. Zásady sociologické interpretace kategoriálních veličin.

8. Technika korelace.

9. Odhalování vlivu třetí proměnné (elaborace).

10. Jednoduchá lineární regrese.

11. Mnohonásobná lineární regrese.

12. Faktorová analýza.

13. Rekapitulace osvojených přístupů v dané metodologické oblasti.

Povinná literatura:
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-7184-141-2.
  • MAREŠ, P., L. RABUŠIC, P. SOUKUP. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-6362-4.

Doporučená literatura:

  • BABBIE, E. The Practice of social Research. 7th Edition. Belmont: Wadsworth, 1995. ISBN 0-534-18744-7. (kapitoly 16 a 17: „The Elaboration Model ” Pp. 395-412, „Social Statistics“ Pp. 313-443)
  • HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, s.r.o., 2006. ISBN 978-80-7367-482-3.
  • KAPR, J., ŠAFAŘ, Z. Sociologie nebo zdravý rozum? Praha: Mladá fronta, 1969. ISBN 23-033-69.
  • LOUČKOVÁ I. Integrovaný přístup v sociálně vědním výzkumu. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010. ISBN 978-80-86429-79-3.
  • ROSENBERG, M. Test Factor Standardization as a Method of Interpretation. Social Forces, 1962, 41(1): 53-61. ISSN 0037-7732.
  • STATSOFT, Inc. Electronic Statistics Textbook. Tulsa, OK: StatSoft, 2010. Dostupné na .
  • URBÁNEK, T. K prezentaci výsledků statistických analýz - 1. část. Československá psychologie, 51 (6): 601-609, 2007. ISSN 9000-062X.
  • URBÁNEK, T. K prezentaci výsledků statistických analýz - 2. část. Československá psychologie, 2008, 52 (1): 70-79. ISSN 9000-062X.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html