SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Methodology of Historical Sciences (Distance Learning) - YMH104
Title: Metodologie historických věd (kombinovaná forma)
Guaranteed by: Programme Historical Sociology (24-HS)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/10, C [HS]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (40)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level: basic
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
can be fulfilled in the future
Guarantor: Mgr. Alena Marková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Alena Marková, Ph.D.
Interchangeability : YMH004
Is interchangeable with: YMH004
Annotation -
Last update: Mgr. Alena Marková, Ph.D. (02.10.2020)
The main goal of the course is to improve students' research and writing skills. The course introduces students to the historian's craft and acquaints them with the key principles of historical research. The main focus of the classes will be on the critique of sources (i.e. how should we read and interpret written primary and secondary sources, printed sources, literature etc.). We will study different theoretical and methodological approaches in history. Yet the attention will be focused on interrelated theoretical questions of historical research such as What is the relation between political power and history? How not to be fooled by propaganda? How reliable are dates and facts in history? Is a total historical reconstruction possible? Does an „objective historical truth“ exist? Can history and the historian be objective? The Methodology class is a creative lab where students will try to create and improve their own research project (such as a master thesis, future academic research, research proposal for a fellowships or scholarships etc.). Therefore, the main aim of the course is to improve students' ability to create a viable, coherent and well-formulated project proposal with clear objectives, methodological frame, and clear data (and/or sources) collection strategy.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Alena Marková, Ph.D. (02.10.2020)

Cíl předmětu: Cílem předmětu je zlepšení analytických dovedností a schopností studentů během práce s texty a prameny. Kromě toho v rámci kurzu si mají studenti  připravit vlastní výzkumný projekt, kde se pokusí stanovit jasně naformulované cíle, výzkumné otázky, resp. podotázky a hypotézu, vymezit časový rámec bádání, stanovit výzkumnou metodologii, vhodné prameny a způsob jejich zpracování.

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Alena Marková, Ph.D. (11.09.2022)
Metody výuky: Kurz se skládá z přednášek a diskusí.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Alena Marková, Ph.D. (02.10.2020)

Sylabus (bude rozvržen do dvou přednáškových bloků):

  1. Úvodní přednáška. Termíny a pojmy. Krátký historický exkurz do problematiky. Vnitřní členění historické vědy (hospodářské, politické, sociální, kulturní dějiny)
  2. Principy a postup historické práce. Volba tematického okruhu a stanovení problému, hypotézy, výzkumných otázek a podotázek, časového rámce badání. Stanovení individuálních úkolů pro studenty.
  3. Terciální prameny. Heuristika a práce s odbornou literaturou. Sekundární literatura a její druhy včetně periodik, tiskovin apod.
  4. Výzkum sekundární literatury. Jak postupovat při práci s literaturou. Vlastní (věcná) analýza sekundární (odborné) literatury.
  5. Jak napsat odbornou recenzi? Struktura, otázky, koncepce.
  6. Filmy jako prameny pro historický výzkum: metodologie, možnosti a meze využití.
  7. Primární prameny. Definice a klasifikace. Druhy pramenů (písemné a jiné). Publikované (tematické edice, sborníky apod.) a nepublikované prameny. Co obnáší archivní výzkum.
  8. Kontext pramenů a možnosti mimopramenného poznání. Sdělovací funkce pramenů. Kritika pramenů (meze výpovědní hodnoty pramenů během výzkumu).
  9. Možnosti a limity historického poznání a rekonstrukce minulosti. Zobecnění, kauzalita a výklad historického procesu. Termíny a neologismy.
  10. Možnosti a meze objektivity práce historika. Úskalí historikovy práce.
  11. Metody historické práce (sonda, komparace, biografická metoda a další).
  12. Diskuse.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Alena Marková, Ph.D. (15.10.2023)

Podmínky zakončení předmětu: Student má vypracovat a prezentovat vlastní výzkumný projekt. Hodnotí se rovněž průběžná příprava studenta a aktivní účast v diskusích.

Deadline odevzdání projektu: 25. ledna 2024

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Alena Marková, Ph.D. (02.10.2020)

Relevantní literatura:

Carr, E. H., What is History? Harmondsworth: Penguin Books, 1990.

Croce, B., Historie jako myšlení a jako čin, Brno: CDK, 2006.

Black, J., MacRaild, D. M., Studying history, Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2007.

Donnelly, M., Norton, C., Doing history, Hoboken: Taylor & amp; Francis, 2012.

Fajkus, B., Filosofie a metodologie vědy: vývoj, současnost a perspektivy, Praha: Academia, 2005.

Renier, G. J., History: its purpose and method, London - New York: Routledge, 2016.

Elton, G. R., The practice of history, Oxford – Malden - Mass.: Blackwell, 2002.

Hlaváček, I., Kašpar, J., Nový, R., Vademecum pomocných věd historických, Jinočany: H&H, 2015.

Howell, M. C., Prevenier, W., From Reliable Sources: An Introduction to Historical Methods, Ithaca and London: Cornell University Press, 2001.

Hroch, M., Úvod do studia dějepisu, Praha: SPN, 1985.

Mabbett, I. W., Writing history essays, Basingstoke – Hampshire: Palgrave Macmillan, 2016.

McCulloch, G., Documentary research in education, history, and the social sciences, London - New York: Routledge Falmer, 2004.

Munslow, A., Deconstructing history, New York: Routledge, 2006.

Renier, G. J., History: its purpose and method, London - New York: Routledge, 2016.

Šanderová, J., Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky, Praha: Slon 2005.

Topolski, J., Methodology of History, New York: Springer, 2013.

Topolski, J., Narration and explanation: contributions to the methodology of the historical research, Amsterdam: Rodopi, 1990.

Zwettler, O., Vaculík, J., Čapka, F., Úvod do studia dějepisu a technika historikovy práce. Brno: Masarykova univerzita, 1996.

 

Sociální, hospodářské, kulturní dějiny a dějiny mentalit, memory studies:

Burke, P., Co je kulturní historie? Praha: Dokořán, 2011

Green, A., Cultural history, Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2008.

Jindra, Z., Svátek, F., Štaif, J., Úvod do studia hospodářských a sociálních dějin. Svazek 1., O předmětu bádání, genezi a historiografii oboru, Praha: Karolinum 1997.

Kozmanová, I., (ed.), Nové přístupy k metodologii hospodářských a politických dějin. Praha: Setoutbooks.cz, 2013.

Landes, D. S., Tilly, Ch., (eds), History as social science, Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1971.

Nosková, J., Biografická metoda a metoda orální historie: na příkladu výzkumu každodenního života v socialismu, Brno: Etnologický ústav AV ČR Praha - pracoviště Brno, 2014.

Tilly, Ch., As sociology meets history, New York: Academic Press, 1981.

Tuma, E. H., Economic history and the social sciences: problems of methodology, Berkeley: University of California Press, 1971.

Radstone, S., Memory and methodology, London: Bloomsbury Academic, 2016.

Vaněk, M., Mücke, P., Pelikánová, H., Naslouchat hlasům paměti: teoretické a praktické aspekty orální historie, Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2007.

 

Online zdroje (příručky):

Skovajsa, M., Příručka pro zpracování bibliografických odkazů při psaní diplomových a seminárních prací, Praha: Katedra studií občanské společnosti, FHS UK 2005. Dostupné elektronicky na interních webových stránkách FHS UK: https://hiso.fhs.cuni.cz/HISO-102-version1-prirucka_pro_zpracovani_biblio.pdf

 

Relevantní literatura v jiných jazycích:  

Cornelißen, Ch. (ed.), Geschichtswissenschaften. Eine Einführung, Frankfurt a. M., 2000.

Eibach, J., Lottes, G. (eds.), Kompass der Geschichtswissenschaft: ein Handbuch, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2002. 

Lorenz, Ch., Konstruktion der Vergangenheit. Eine Einführung in die Geschichtstheorie, Köln: Böhlau, 1997.

Topolski, J., Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2008.

Topolski, J., Metodologia historii, Warszawa: Państw. Wydaw. Nauk, 1984.

Topolski, J., Teoria wiedzy historycznej, Poznaň: Wydawnictwo Poznańskie, 1983.

Topolski, J., Wprowadzenie do historii, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2009.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html