SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Science and Scientific Knowledge from the Perspective of Historical Sociology - YMH033
Title: Věda a vědecké poznání z historicko-sociologické perspektivy
Guaranteed by: Programme Historical Sociology (24-HS)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Extent per academic year: 26 [hours]
Capacity: unknown / 20 (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
can be fulfilled in the future
Guarantor: Michael Voříšek
Teacher(s): Michael Voříšek
Interchangeability : YMH133
Is interchangeable with: YMH133
Annotation -
Last update: Michael Voříšek (15.01.2018)
The course introduces students to how historical sociology is analyzing modern science. An absolvent of this course will be informed about the basic historical transformations that science and scientific knowledge have undergone in modern society and will be able to identify and grasp the main analytical methods applied in social studies of science. The first part of the course focuses on key structural presuppositions of modern science: scientific disciplines, intellectual market, professions and bureaucracy as ways of organizing knowledge, and political ideologies. The second part focuses on the main methods used in analysis and critique of scientific knowledge: the approach of Michel Foucault, sociology of science, social constructionism, post-colonial and feminist studies of science. The course concludes by a discussion of contemporary society as a "knowledge-based society".
Syllabus - Czech
Last update: Michael Voříšek (03.10.2021)

* Osnova kursu:

1. Úvod: předmoderní formy vědění a moderní věda
2. Vznik vědeckých disciplin
3. Intelektuálové a intelektuální pole (Pierre Bourdieu)
4. Profese a profesionalizace
5. Byrokracie a byrokratizace
6. Ideologie a kritika ideologií
7. Věda a moc, věda a stát (Michel Foucault)
8. Kritika technického vědění (Bruno Latour, Ullrich Beck)
9. Sociálně konstruktivistická analýza a kritika vědeckého poznání
10. Feministická a postkoloniální kritika vědy
11. Vnitřní rozpory společnosti vědění
12. Závěrečné shrnutí: vývoj vědy a historická sociologie


* Povinná studijní literatura:

- BURKE, P. Společnost a vědění: Od Gutenberga k Diderotovi, Praha: Karolinum 2007. ISBN 978-80-246-1319-2.
- BURKE, P. Společnost a vědění II: Od Encyklopedie k Wikipedii, Praha: Karolinum 2013. ISBN 978-80-246-2046-2.
- CHARLE, Ch. Intelektuálové v Evropě 19. století, Brno: CDK 2004. ISBN 80-7325-039-X.
- ŠARADÍN, P. Historické proměny pojmu ideologie. Brno: CDK 2001. ISBN 80-85989-94-1.
- ŠPELDA, D. Proměny historiografie vědy, Praha: Filosofia 2009. ISBN 978-80-7007-310-0.


* Doporučená studijní literatura:

- FOUCAULT, M. Dohlížet a trestat: Kniha o zrodu vězení, Dauphin: Praha 2001. ISBN 9788086019963.
- KUHN, T.S. Struktura vědeckých revolucí. OIKOYMENH: Praha 1997. ISBN 9788086005546.
- TINKOVÁ, D. Tělo, věda, stát. Zrození porodnice v osvícenské Evropě. Argo: Praha 2010. ISBN 9788025702239.
- SAID, E. Orientalismus. Západní koncepce Orientu, Paseka: Praha 2008. ISBN 978-80-7185-921-5.

Course completion requirements - Czech
Last update: Michael Voříšek (10.10.2023)

Povinnosti k absolvování kursu - denní studium

  1. 100% účast na výuce. Neúčast se nahrazuje písemnou přípravou, shlédnutím webcastu a zasláním dvou otázek k němu na adresu vyučujícího, to vše nejpozději 24 hodin před začátkem příští hodiny. Takto lze nahradit nejvýše 1/2 všech hodin. Písemná příprava má formu krátkého textu odpovídajícího na otázky položené v Moodlu. Rozsah je 1-2 normostrany (1 NS = 1800 znaků i s mezerami). Upozorňuji, že texty kratší nebo delší budou automaticky odmítnuty.
  2. Četba na hodinu (týká se všech hodin kromě úvodní a závěrečné). Tím se rozumí přečtení vybraného textu nebo textů k tématu podle pokynů v Moodlu, tak aby studující byl/a schopen/a zodpovědět otázky uvedené k danému tématu. Přípravu prověříme v diskusi ve webové výuce. Kdo v diskusi neprokáže, že prostudoval/a literaturu, nahrazuje tuto povinnost písemnou přípravou.
  3. Recenze. Recenze má 3-5 normostran (1 NS = 1800 znaků i s mezerami). Texty kratší nebo delší budou automaticky odmítnuty. Seznam děl doporučených k recenzi uveden níže. Další díla lze recenzovat po dohodě s vyučujícím. Recenzi je nutné odevzdat nejpozději 26.11.2023.
  4. Kurs zakončíme (skupinovým) kolokviem o recenzích.

Stránky kursu v Moodlu, které obsahují četbu, prezentace k jednotlivým tématům, otázky k četbě a webcasty: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7687

 

Doporučené knihy k recenzi:

Michel FOUCAULT, Dohlížet a trestat: Kniha o zrodu vězení, Dauphin: Praha 2001.

Thomas S. KUHN, Struktura vědeckých revolucí. OIKOYMENH: Praha 1997.

Daniela TINKOVÁ, Tělo, věda, stát. Zrození porodnice v osvícenské Evropě. Argo: Praha 2010.

Edward SAID, Orientalismus. Západní koncepce Orientu, Paseka: Praha 2008.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html