SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Seminar in Academic Skills - YBZB80000
Title: Proseminář k akademickým dovednostem (kombinovaná forma)
Guaranteed by: Programme SHV - Social Sciences Module (24-SM)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech, English
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level:  
Guarantor: Mgr. Hedvika Novotná, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Eva Beranová (22.11.2017)
This practical seminar introduces the main content and formal aspects of academic writing, aiming to develop students' critical reading abilities and academic writing skills.
Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (04.03.2019)

Závěrečné hodnocení práce studenta v prosemináři zahrnuje:

-          Plnění úkolů v průběhu semestru a blokové výuky (cca 35 % váhy z celkového hodnocení)

-          Zpracování a odevzdání závěrečné seminární práce (cca 65% váhy z celkového hodnocení)

Před termínem blokové výuky prosemináře je studentům zadán jeden písemný úkol, který zpracují a odevzdají ještě před začátkem blokové výuky pověřeným přednášejícím (upřesnění zadání i forma odevzdání probíhá zpravidla na začátku semestru po ukončení zápisové lhůty do kurzů). Druhý písemný úkol plní studenti v rámci blokové výuky.

Zadání seminární práce: Student připraví anotaci odborného textu (uveřejněného po ukončení blokové výuky) a to tak, aby text anotace nepřesahoval limit 550 slov. Text anotace by měl z hlediska obsahu určitě naplňovat tyto oblasti:  : 1. teoretická východiska, 2.výzkumná otázka, 3. metody zpracování, 4. výsledky. Seminární práci (anotaci) odevzdá student prostřednictvím připravené odevzdávárny v Moodle.

 

 

Účast na víkendovém soustředění tvoří s ohledem na povahu tohoto kurzu součást hodnocení studenta. Ve výjimečných případech, kdy se student nemohl víkednového soustředění zůčastnit, předkládá žádost o plnění náhradní formou a  potvrzení o důvodech své nepřítomnosti (písemně garantovi kurzu: gabriela.malkova@fhs.cuni.cz) . Následně na základě schválení garanta kurzu plní příslušnou atestaci kurzu náhradní formou. Postup pro náhradní formu atestace je v každém příslušném semesteru uveřejněn po ukončení lhůty pro zápis do kurzů. Zároveň studenti v náhradní formě atestace plní všechny úkoly zadané studentům s účastní na víkendovém soustředění.

 

Ke kurzu jsou k dispozici studijní opory v Moodle:

http://moodle.fhs.cuni.cz/course/view.php?id=1049#section-12

 

Zadání pro náhradní formu plnění kurzu pro ls 2019:

Student, který nahrazuje účast na víkendovém soustředění, vypracovává stejně jako ostatní studenti seminární práci.

Náhradou své absence:

1. Dodatečně vypracuje  úkol  č.1. bibliografie

2. Na základě audionahrávek pořízených na víkendovém soustředění (uložených po skončení víkendového soustředění v archivu studijních opor ke kurzu v Moodle ) zpracuje )výpisky realizovaného soustředění k jednotlivým tématům soustředění. 

Výpisky odevzdá spolu se zpracovaným úkolem a seminární prácí)  v jednom souboru v písemné formě garantovi (gabriela.malkova@fhs.cuni.cz) kurzu do příslušné odevzdávárny v této záložce.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Eva Beranová (22.01.2018)

Rámcový sylabus

1.      Zdroje informací a posuzování jejich věrohodnosti, charakter a náležitosti odborného textu (abstrakt, pozn. aparát atp.), typy odborných textů.

2.      Vyhledávání odborných zdrojů/ literatury

-          databáze zdrojů (knihovny, digitální databáze, jiné platformy pro vyhledávání /Research gate, Google scholar…/)

-          rešerše (záměr vyhledávání textu, formulace rešeršního dotazu atp.)

-          posouzení (formální i obsahové) relevance výsledků vyhledávání, zvážení jeho využití 

-          organizace a archivace zdrojů s využitím technologií

3.      Publikační etika

-          principy citační práce, citační normy

-          plagiace a falzifikace.

-          práce s citačními manažery atp.

4.      Čtení odborných textů

-          struktura akademického textu (IMRD apod.), role kapitoly, odstavce apod.

-          efektivní a aktivní čtení (tvorba poznámkového aparátu, pomůcky pro poznámkování (mentální mapování, využití technologií)

-          kritické čtení a porozumění textu

-          citace vs. parafráze, tvorba parafrází

5.      Proces tvorby odborného textu:

-          základní typy práce s odbornou literaturou (kompilace, komparace, přehledová stať, recenze atp.)

-          struktura akademického textu (IMRD apod.), role kapitoly, odstavce apod.

-          plánování textu, psaní první verze textu (draftu/makety), editování a recenzování, revidování

-          jazyk akademického textu, myšlenková stavba, názvy

-          práce s textovými editory, tvorba powerpointové prezentace

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Eva Beranová (22.01.2018)

Základní literatura

Šanderová, Jadwiga (2005): Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. Praha: SLON.

Čmejrková, Světla – Daneš, František – Světlá, Jindra (1999): Jak napsat odborný text. Praha: Leda.

Eco, Umberto (1997): Jak napsat diplomovou práci. Praha: Votobia.

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html