SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Anthropology of the Handicap - YBSC172
Title: Antropologie handicapu
Guaranteed by: Programme SHV - Social Sciences Module (24-SM)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, MC [HS]
Capacity: unknown / 20 (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Eliška Pincová
Teacher(s): Mgr. Eliška Pincová
Annotation -
Last update: Mgr. Hana Gabrielová (20.07.2020)
This course introduces students to the Important Books of the guided reading programme that are supervised by the lecturer of this course.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Eliška Pincová (28.08.2020)

 Sylabus:

1.      Úvod do problematiky. Pojem HANDICAP, proměna slova v čase a kulturách.

2.      Je lepší s handicapem žít, nebo raději umřít? O konceptu Obětní beránek, mýtu o Oidipovi, a příběh Murphy – antropologie handicapu na vlastním těle (podle knihy R. F. Murphy: Umlčené tělo).

3.      Do světa handicapovaného vstupuje Druhý, což je impuls pro proměnu, které budeme říkat  METANOIA. Motiv životní amplitudy oproti životní rovnováze (podle Jana Patočky).

4.      Nemoc a handicap jako přechodový rituál (podle knihy V. Turnera: Průběh rituálu).

5.      Něco z neurověd. Pohled zorným úhlem neurologie a anatomie na podstatu strachu, úzkosti, skleslosti, deprese a jak z toho ven.  

6.      Já a Druhý filosoficky: ukázáno na dvou různých filosofických koncepcích (židovské a křesťanské), (výklad podle M. Bubera, E. Levinase, B. Caspera, R. Braguea).

7.      Já a Druhý prakticky: starost o druhého jako utváření sebe samého. Láska k bližnímu. Bipersonalita v psychoterapii (podle J. Němec: Bolest a naděje).

8.      Tělo, já a společnost: náhled na sociální stránku handicapu. Přijetí handicapu podle mýtem určovaného podvědomí, nebo podle racionální vědomé mysli (výklad podle R. F. Murphyho, S. Freuda).

9.      Vědomá mysl a osoba, a některé antropologické konstanty člověka: člověk jako nepřirozený druh, jeho smrtelnost a schopnost transcendence (výklad podle Jana Sokola).

10.  Emoce. Ukázáno na smíchu, pláči, strachu, bolesti, jejich význam a překonávání (podle J. Němec: Bolest a naděje).

11.  Vina a odpuštění (podle M. Bubera, S. Freuda, K. Jasperse).

12.  Hledání smyslu života a smyslu utrpení (výklad podle V. Frankla).

Atestace: na základě kolokvií ke zpracovaným referátům z podatelny UKC. Všechny studijní texty jsou v elektronické podobě v Moodle v UKC.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html