you can enroll for the course repeatedly course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment you can enroll for the course in winter and in summer semester
Last update: Mgr. Veronika Seidlová, Ph.D. (21.09.2021)
Láká vás zkusit si terénní výzkum Vámi vybraných hudebních akcí? Chcete se učit psát o hudbě jako o společenské aktivitě? U nás můžete odstartovat vlastní výzkum jakékoli hudební aktivity - od EDM parties až třeba po zpěv v synagoze. Mnohé projekty z tohoto semináře (zal. roku 2004) sloužily jako první krok k vlastní hudebně-antropologické/etnomuzikologické terénní práci, ústící v práci bakalářskou (rozvíjenou v navazujícím diplomovém semináři). Některé z úspěšných studentských textů byly dokonce např. publikovány v knize Jurková a kol. 2013. Pražské hudební světy. Praha: Karolinum. (Angl. verze: Prague Soundscapes, 2014).
Během jednosemestrálního semináře si student tradičně vybírá jeden z (pokud možno) pražských hudebních světů, který
zkoumá, učí se změně perspektivy (insider x outsider), pozorovacím a výzkumným technikám terénní práce;
současně si osvojuje také dovednosti psát o svém vlastním hudebně-etnografickém výzkumu, který průběžně
realizuje v rámci domácí přípravy ve „svém“ terénu. Student si tradičně vybírá hudební událost, na níž provede zúčastněné pozorování a vytvoří několikaminutovou terénní video- či audionahrávku plus pořídí několik fotografií (jak na nahrávku, tak na fotografie stačí smartphone, případně lze zapůjčit vybavení z LVT). Již v průběhu pozorované události či bezprostředně po ní student vytvoří terénní poznámky, které se společně s fotografiemi a nahrávkou stanou základem jeho seminární práce. Na základě poznámek vytvoří hudebně-etnografický popis, opatřený reflexí vlastní pozice v terénu. S pomocí již přečtené sekundární literatury (tj. anotací) se pokusí o první vlastní interpretace zkoumané hudební praxe. Pozorování v terénu je možné provést i ve dvojici. Předchozí hudební vzdělání není podmínkou.
Kurz bude probíhat formou každotýdenních seminářů, a to podle aktuálního rozvrhu, v kombinaci s pravidelným krátkým úkolem v MOODLE, kde bude uploadována literatura. Studenti budou průběžně, zpočátku každý týden, tvořit krátký text (500 slov) buď: 1) týkající se studentovy tvorby vlastních dat ANEBO 2) vytvořit krátkou anotaci ze zadaného titulu v rozsahu min. 1/2 normostrany a uploadovat ji do MOODLE PŘED seminářem, kde budeme s přečteným titulem pracovat. Podmínkou atestace je 5 odevzdaných úkolů a závěrečná seminární práce v rozsahu 5-7 normostran, která využije již napsané texty ze získaných dat a doplní / rozšíří je (a bude pracovat s literaturou prostudovanou v rámci kurzu).
Požadavky:
2) 5 odevzdaných úkolů v Moodle
3) Seminární práce v rozsahu ca. 5-7 stran na základě studentem získaných dat (základem budou texty z již napsaných úkolů) a konzultace a prezentace jejích částí a pracovních verzí v semináři.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Veronika Seidlová, Ph.D. (21.09.2021)
Témata: 1) Úvodní hodina. Představení antropologie hudby/etnomuzikologie jako oboru, smysl a podstata terénního hudebně-etnografického výzkumu. Zúčastněné pozorování. 2) Volba tématu a terénu. Psaní o kultuře, proti ní a s ní, koncept „hudby jako kultury“ vs. koncept „hudební svět“. 3) Já jako výzkumný nástroj. Situovanost, předpojatost, reflexivita. Jak psát tzv. positioning. 4) Vstup do terénu a pohyb v něm. Co a jak zúčastněně pozorovat. Jak vést neformální rozhovory s aktéry. Co si vzít s sebou a jak pořídit smysluplné terénní audio/video hudební nahrávky a fotografie. 5) Jak psát terénní poznámky. Etika zúčastněného pozorování. 6) Problematika popisu hudební praxe a výsledného zvuku. I. 7) Problematika popisu hudební praxe a výsledného zvuku. II. 8) Typy rozhovorů. Analýza dat. Psaní závěrečné zprávy. 9) Prezentace a oponentura studentských projektů I. 10) Prezentace a oponentura studentských projektů II. 11) Prezentace a oponentura studentských projektů III. 12) Prezentace a oponentura studentských projektů IV. 13) Prezentace a oponentura studentských projektů V. Reflexe a závěrečné zhodnocení.
JURKOVÁ, Z. a kolektiv. Pražské hudební světy. Praha: Charles University in Prague - Karolinum Press, 2014. ISBN 978-80-246-2484-6. Vybrané kapitoly.
RICE,T. Velmi stručný úvod do etnomuzikologie. Praha: Karolinum. Vybrané kapitoly.
* Doporučená:
EMERSON, R. M. et al. Writing Ethnographic Fieldnotes. Chicago: University Of Chicago Press, 1995. ISBN 978-0-226-20681-3. Vybrané kapitoly.
BARZ, G. F., COOLEY, T. J. eds. Shadows in the Field: New Perspectives for Fieldwork in Ethnomusicology. 2nd edition. New York: Oxford University Press, 2008. ISBN 978-0-19-532496-9. Vybrané kapitoly.
SUNSTEIN, B. S., CHISERI-STRATER, E. FieldWorking: Reading and Writing Research. 3rd edition. Boston: Bedford & St. Martin’s, 2006. ISBN 978-0-312-43841-8. STÖCKELOVÁ, T., ABU GHOSH, Y. a kolektiv. Etnografie: improvizace v teorii a terénní praxi. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON), 2013. ISBN 978-80-7419-148-0. Vybrané kapitoly. SOUKUP, M. Terénní výzkum v sociální a kulturní antropologii. Praha: Charles University in Prague - Karolinum Press, 2017. ISBN 978-80-246-2567-6. KRÜGER, S. Ethnography in the Performing Arts: A Student Guide. 2009 [online]. Dostupné z: <>.