SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Research Propaedeutic in Psychology - YBSB037
Title: Vědeckovýzkumná propedeutika v psychologii
Guaranteed by: Programme SHV - Social Sciences Module (24-SM)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: 80 / unknown (80)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Lukáš Hejtmánek, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Klára Bártová, Ph.D.
Mgr. Lukáš Hejtmánek, Ph.D.
doc. Mgr. Jitka Lindová, Ph.D.
doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D.
doc. PhDr. Iva Poláčková Šolcová, Ph.D.
Co-requisite : {Úvod do psychologie (prezenční nebo kombinovaná forma)}
Pre-requisite : YBSA002
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Lukáš Hejtmánek, Ph.D. (27.01.2023)
Náplní kurzu je přehled jednotlivých technik a metod vědecké psychologie. Cílem kurzu je naučit studenty vytvořit výzkumnou otázku případně testovatelnou hypotézu, zvážit techniky, kterými budou sbírána data a analytické postupy relevantní pro psychologii.
Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Lukáš Hejtmánek, Ph.D. (20.02.2024)

Kurz je zakončen vypracováním plánu výzkumného projektu a písemným testem.

Projekt je vypracováván skupinově ve skupině 2-4 studentů. Projekt je prezentován na konci kurzu a na základě zpětné vazby vyučujících a studentů zpracován skupinou do písemné podoby. K testu jsou studenti připuštěni po odevzdání písemné verze výzkumného projektu a jeho schválení garantem kurzu. Projekt je ohodnocen 0-50ti body do závěrečného hodnocení.

Závěrečný test obsahuje 50 uzavřených otázek (ABCD) a je z něj možné získat 50 bodů. 

Studenti mají možnost získat 5 bonusových bodů k výsledku testu, pokud během semestru navštíví psychologický experiment.

Finální hodnocení

počet bodů známka
0-60 4
61-70 3
71-80 2
81+ 1

Docházka je očekávaná, nikoli vyžadovaná. Přítomnost studentů bude povinná na všech prezentacích závěrečných projektů.

Projekt detailně:

Projekt psychologického výzkumu studenti vypracují na zadané téma a na základě dodaných materiálů. Prezentace bude na probíhat formou posterových presentací cca 5 minut s 10minutovou diskusí a zpětnou vazbou od vyučujících a ostatních studentů. Projekt psychologického výzkumu musí uvážit zvolenou metodologii – co chci zkoumat, proč to chci zkoumat, jaká je moje výzkumná otázka/hypotéza, jakou techniku sběru dat zvolím, proč zrovna takovou, na kom/čem/kde/kdy budu data sbírat a proč, jak budu data analyzovat, jaké jsou limity, rizika kvality projektu a etické problémy šetření. Do písemné formy studenti získají či vymyslí ukázku možného výstupu (nasimulují data či popíšou výsledek fiktivního pozorování) a demonstrují analytické postupy na konkrétním příkladu.

Výsledná písemná forma projektu, kterou studenti odevzdávají, je na 3-5 stran a je odevzdávaná jedna za celou skupinu.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Lukáš Hejtmánek, Ph.D. (20.02.2024)

Předběžný sylabus 2023

21.02.2024 Uvedení do kurzu, Požadavky ke zkoušce, Kvalitativní vs kvantitativní výzkum, Přehled metod výzkumu LH
28.03.2024 Experiment a testování hypotéz LH
6.03.2024 Výběr vzorku, problémy se vzorkem (bias ve výběru) LH
13.03.2023 Úvod do kvalitativních metod a etiky psychologického výzkumu, Pozorování, Rozhovory. Analýza stop a výsledků činností, analýza textu IPŠ
20.03.2024 Kvantitativní pozorování JL
27.03.2024 Analytické postupy, formulace výsledků a limitů v psychologii LH
3.04.2024 Dotazníky, inventáře KB
10.04.2024 Kvaziexperimenty, korelační studie a problém kauzality GM
17.04.2024 Psychometrie základní principy, měření v psychologii GM
24.04.2024 Prezentace výzkumných projektů
1.5.2024 Svátek LH
8.5.2024 Svátek LH
15.05.2024 Prezentace výzkumných projektů xxx


Studijní literatura:
Povinná:
FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. Praha: Portál, 2000. ISBN 978-80-7367-815-9.

Doporučená:
SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., SMOLÍK, F. Diagnostika jazykového vývoje. Diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4239-7.
ŘIHÁČEK, T., ČERMÁK, I., HYTYCH, R. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6382-2.

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html