|
|
|
||
Last update: Mgr. et Mgr. Ondřej Špaček, Ph.D. (06.09.2019)
|
|
||
Last update: Mgr. et Mgr. Ondřej Špaček, Ph.D. (05.09.2019)
|
|
||
Last update: Mgr. et Mgr. Ondřej Špaček, Ph.D. (21.09.2022)
Jádro kurzu tvoří přednášky zaměřené na klíčová témata (10 přednášek, viz struktura kurzu). Každý týden budou také zadávány malé průběžné úkoly, které budou vycházet z aktuální přednášky (odevzdání skrz moodle). Včasné zpracování průběžných úkolů je podmínkou přístupu ke zkoušce a zároveň tvoří vstup pro její hodnocení. průběžné organizační informace, studijní materiály a průběžné úkoly: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8246 |
|
||
Last update: Mgr. et Mgr. Ondřej Špaček, Ph.D. (20.09.2021)
Základní literatura: Atkinson, W. 2015. Class. Cambridge: Polity.
1) Co jsou sociální nerovnosti? Úvod, organizace kurzu a základní pojmy · Atkinson: „Introduction“ · Braham, P. & Janes, L. 2002. Social Differences and Divisions. Oxford: Blackwell. · Devine, F. et al. (eds). 2005. Rethinking Class: Culture, Identities & Lifestyle. New York: Palgrave Macmillan. · Savage, M. 2016. „End class wars.“ Nature 537: 475-479. · Šanderová, J. 1999. „Opět o třídách a vrstvách v současné kapitalistické společnosti“. Sociologická časopis 35(1): 17-31 2) Třída jako materiální výhoda · Atkinson: „Class as Exploitation“ · Crampton, R. 2008. “Class Analysis: The Classical Inheritance and its Develpoment in the Twentieth Century”. Pp. 27-48 in Class & Stratification. Cambridge: Polity. · Piketty, T. 2015. Kapitál v 21. století. Praha: Knižní klub. 3) Třída jako životní šance · Atkinson: „Class as Life Chances“ · Crampton, R. 2008. “Class Analysis: The Classical Inheritance and its Develpoment in the Twentieth Century”. Pp. 27-48 in Class & Stratification. Cambridge: Polity. 4) Třída a sociální prostor · Atkinson: „Class as Misrecognition“ · Bourdieu, P. 1998: Teorie jednání. Praha: Karolinum, s. 9-25 (kap. Prostor společenský a prostor symbolický), s. 27-40 (kap. Kapitál nového typu) · Jarness, V. 2017. „Cultural vs economic capital: Symbolic boundaries within the middle class“. Sociology 51(2): 357-373. 5) Shrnutí teoretických přístupů 6) Sociální mobilita a proměna sociální struktury · Atkinson: „Social (Im)mobility“ · Tuček, M. et al. 2003. Dynamika české společnosti. Praha: SLON. · Katrňák, T. 2005. Třídní analýza a sociální mobilita. Brno: CDK 7) Vzdělávání a vzdělanostní reprodukce · Atkinson: „Educational reproduction“ · Kreidl, M. 2008. Cesty ke vzdělání: Vzdělanostní dráhy a vzdělanostní nerovnosti v socialismu. Plzeň: ZČÚ. · Lareau, A. 2011. Unequal Childhoods: Class, Race, and Family Life. Berkeley: University of California Press. · Lareau, A., & Weininger, E. B. 2003. „Cultural capital in educational research: A critical assessment“. Theory and society, 32(5–6), 567–606. 8) Důsledky třídního postavení: zdraví · Atkinson: „Health, Life and Death“ · #bude doplněno 9) Třída, politika a identita · Atkinson: „Politics and Identity“ · Bourdieu, P. 1998: Teorie jednání. Praha: Karolinum, s. 9-25 (kap. Prostor společenský a prostor symbolický) · Jarness, V. et al. 2019. „From Class Politics to Classed Politics“. Sociology, online first · Nedbálková, K. 2012. „Tak daleko, tak blízko: Dělnická třída v České republice“. Sociální studia 9(3): 85-100 10) Kulturní stratifikace, vkus a legitimizace · Holt, D. B. 1998. „Does Cultural Capital Structure American Consumption?“ Journal of Consumer Research, 25(1), 1–25. · Lamont, M. & Fournier, M. (eds.). Cultivating Differences: Symbolic Boundaries and the Making of Inequality. Chicago: University of Chicago Press. · Špaček, O. 2018. „Kulturní kapitál na vysoké škole: strukturace kulturního prostoru studentů Univerzity Karlovy“. Sociologický časopis 54(5): 699-726. · Warde, A. 2008. „Dimensions of a Social Theory of Taste“ Journal of Cultural Economy 1(3): 321-336. 11) Transformace společnosti a česká třídní struktura · Andrle, V. 1999. „Nepotopitelná třída: Rodinné zázemí v sebeprezentaci českých postkomunistických podnikatelů“. Biograf, (18–19): 41–60. · Drahokoupil, J. 2008. „Who won the contest for a new property class? Structural transformation of elites in the Visegrád Four region“. Journal for East European Management Studies, 13(4): 361–377. · Eyal, G. 2003. The Origins of Postcommunist Elites: From Prague Spring to the Breakup of Czechoslovakia. Minneapolis: University of Minnesota Press. · Kreidl, M. 2008. Cesty ke vzdělání: Vzdělanostní dráhy a vzdělanostní nerovnosti v socialismu. Plzeň: ZČÚ. · Matějů, P. 1993. „Determinanty ekonomického úspěchu v první fázi postkomunistické transformace: Česká republika 1989-1992“. Sociologický časopis, 27(3): 341–366. · Tuček, M. et al. 2003. Dynamika české společnosti. Praha: SLON.
|
|
||
Last update: Mgr. et Mgr. Ondřej Špaček, Ph.D. (08.09.2022)
Podmínkou přistoupení ke zkoušce je včasné a řádné plnění týdenních úkolů (viz moodle). Předmět je zakončen písemnou zkouškou. |