SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Ludology - YBKC194
Title: Úvod do studia ludologie
Guaranteed by: Programme SHV - Creative Module (24-CR)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / 20 (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Daniel Říha, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Daniel Říha, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Daniel Říha, Ph.D. (10.01.2022)
This course introduces students to the area of computer game studies, discipline of ludology, where computer games are recognized as an independent media and art form.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Daniel Říha, Ph.D. (10.01.2022)

Povinná:

  • AARSETH, Espen. Cybertext: Perspectives on Ergodic Literature. : The Johns Hopkins University Press, 1997, s. ISBN .
  • HUIZINGA, Johan. Homo Ludens. : Nakladatelství Studia Ypsilon, 1971, s. ISBN .
  • JUUL, Jesper. Half-Real: Video Games between Real Rules and Fictional Worlds. : MIT Press, 2005, s. ISBN .
  • MÄYRÄ, Frans. An Introduction to Game Studies. Londýn: Sage, 2008, s. ISBN .
  • CLARKE, A. and G. MITCHELL, G. (eds.). Videogames and Art. : Intellect Publishing, 2007, s. ISBN .

Doporučená:

  • RAESSENS, J. and J. GOLDSTEIN. Handbook of Computer Game Studies. : MIT Press, 2005, s. ISBN .
  • RYAN, M.L.. Beyond Myth and Metaphor: The Case of Narrative in Digital Media. In Game Studies. 1 (2001): -.
  • STOCKBURGER, Axel. The Rendered Arena: Modalities of Space in Video and Computer Games. : VDM Verlag, 2009, s. ISBN .
  • STRAUSS, W. and M. FLEISCHMANN. The Art of the Thinking Space: A Space Filled with Data. In Digital Creativity. (2020): -.
  • SOKOL, Jan. Hra. In SOKOL, Jan. Malá filosofie člověka . Praha: Vyšehrad, 2010, s. 74-78. ISBN ..
  • FRASCA, Gonzalo. Ludology Meets Narratology: Similitude and differences between (video)games and narrative. In Ludology.org. (1999): -.
  • FINK, E.. Hra jako symbol světa. Praha: Český spisovatel, 1993, s. ISBN .
  • ESKELINEN, Marku. The Gaming Situation. In Game Studies. 1 (2001): -.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Daniel Říha, Ph.D. (10.01.2022)

1) Základy pro studium počítačových her
2) Vizuální média a médium počítačových her
3) Počítačové hry jako simulace
4) Rozhraní počítačových her
5) Procedurální rétorika
6) Ludologický přístup studia počítačových her
7) Narativní metody studia počítačových her
8) Vývoj oboru po debatě směrů (naratologický vs. ludologický)
9) Problematika herního prostoru
10) Etický design v počítačových hrách
11) Počítačové hry jako kategorie umění
12) Seriózní hry
13) Virtuální a rozšířená realita (VR/AR/XR)

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Daniel Říha, Ph.D. (10.01.2022)

Záverečná práce v kombinaci s testem.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html