SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Critical Theory of Advertising - YBKC167
Title: Kritická teorie reklamy
Guaranteed by: Programme SHV - Creative Module (24-CR)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 20 (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Václav Hájek, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Václav Hájek, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Eva Beranová (07.06.2019)
In this course we will monitor advertising as a practice of hiding, which conceals itself under the mask of transparency and directness. We will address the question of hidden meanings and methods, which together comprise a coherent unwritten ideology, common contemporary image of the world full of cliches, discrimination and prejudice. The main method of advertising is the exclusion, fear of asocial, but it is in fact the result of the advertising industry. We will draw upon the classical critical theories by Adorno and others. Our argument will be developed on specific topics and examples of advertising strategies.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Aleš Svoboda (07.07.2019)

Povinná:

  • Adorno, Theodor. Schéma masové kultury. Praha: Oikoimenh, 2009, s. ISBN 978-80-7298-406-3.
  • Jacyno, Malgorzata. Kultura individualismu. Praha: Slon, 2012, s. ISBN 978-80-7419-104-6.
  • Jost, F.. Realita / fikce - říše klamu. Praha: Akademie múzických umění, 2006, s. ISBN 80-7331-056-2.

Doporučená:

  • Kracauer, Siegfried. Ornament masy. Praha: Academia, 2008, s. ISBN 978-80-200-1633-1.
  • Nejezchlebová, Lenka. Sex v reklamě. Liberec: Bor, 2010, s. ISBN 978-80-86807-88-1.
  • Benjamin, Walter. Teoretické pasáže. Praha: OIKOYMENH, 2011, 331 s. ISBN 978-80-7298-456-5.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Václav Hájek, Ph.D. (29.09.2020)

 Tématické okruhy:

1. reklama a tělo

2. reklama a rituál

3. reklama a existence

4. reklama a diskurz

5. reklama a svoboda

6. reklama a realita

7. reklama a umění

 

info pro podzim 2020: kurzy budou probíhat vesměs následujícím způsobem: jednou za čtrnáct dní bych nahrál na youtube přednášky, poslal bych vám v hromadných mejlech odkazy na ně a také soubory s obrázky a doplňující textíky. v té druhé čtrnáctidenní periodě bychom se zkoušeli potkávat na ms team, což se mi snad podaří zprovoznit :).
kdyby bylo něco hodně akutního, zavolejte mi či napište sms na 608 702 914.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Aleš Svoboda (30.06.2019)

K atestaci je potřeba napsat esej na jeden z probíraných okruhů. Témata esejí lze předem konzultovat. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html