SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Alternative Curatorship I. - YBKC156
Title: Alternativní kurátorství
Guaranteed by: Programme SHV - Creative Module (24-CR)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/15, MC [HS]
Capacity: unknown / 15 (15)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: MgA. Karel Zavadil, Ph.D.
Teacher(s): MgA. Karel Zavadil, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Eva Beranová (07.06.2019)
Základní orientace a naznačení podmínek prezentace současného českého umění nezávisle na státních institucích. Reflexe nevědomých stereotypů a strategií, kdy dochází k budování řady alternativních galerijních institucí dle komunitního či subkulturního klíče na principu utajení. Hlubší rozbor současného českého angažovaného umění, role skandálu, cenzury a PR strategií uplatňovaných na současné výtvarné scéně. Fenomén politických a sociálních interakcí, ke kterým dochází v rámci prezentace současného českého vizuálního umění. Exkurze do vybraných galerijních institucí.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Aleš Svoboda (28.09.2022)

Povinná:

  • Belting, H.. Konec dějin umění. Praha: Mladá fronta, 2000, 244 s. ISBN 80-204-0856-8.
  • Kesner, L.. Muzeum umění v digitální podobě. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha: Argo a Národní galerie v Praze, 2000, s. ISBN 80-7203-252-6.
  • Korecký, D. (ed.). Medium Kurátor: Role kurátora v současném umění. Praha: Agite/Fra, 2009, s. ISBN 978-80-86603-51-3.
  • Obrist, H. U.. Stručná historie kurátorství. Kutná hora: GASK - Galerie středočeského kraje, 2009, s. ISBN 978-80-7056-167-6.

Doporučená:

  • . . In Schmelzová, R.. Dole tma, nahoře světlo. Výstavní katalog, Černočerné Mayrau 2002-2008 . Vinařice u Kladna: Hornický skanzen Mayrau, 2009, s. 54-60. ISBN ..
  • Vitvar, Jan H.. Umění, kterému nikdo nerozumí. Praha: Paseka, 2021, s. ISBN 978-80-7637-196-5.
  • Slavická, M., Pánková M.. Výtvarné umění: Zakázané umění I, č. 3-4. Praha: Občanské sdružení pro podporu výtvarného umění, 1995, s. ISBN .
  • Slavická, M., Pánková M.. Výtvarné umění: Zakázané umění II., č. 1-2. Praha: Občanské sdružení pro podporu výtvarného umění, 1996, s. ISBN .
  • Slavická, M.. Výtvarné umění: Umění instalace, č. 4. Praha: Občanské sdružení pro podporu výtvarného umění, 1994, s. ISBN .
  • Smolíková, M. (ed.). Management umění. Praha: Vysoká škola uměleckoprůmysová, 2008, s. ISBN 978-80-86863-24-5.
  • Zálešák, J.. Umění spolupráce. Praha - Brno: VVP-AVU - Masarykova univerzita, 2011, s. ISBN 978-80-87108-26-0.
  • Zhoř, I.. Proměny soudobého výtvarného umění. : Státní pedagogické nakladatelství v Praze, 1992, s. ISBN .

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Aleš Svoboda (30.06.2019)

Kurz je zaměřen na rozbor specifické situace současného českého uměleckého provozu. Ve výkladové části bude naznačeno několik základních pohybů na umělecké scéně mimo institucionální rámec, kdy je vizuální umění často prezentováno dle komunitního klíče na principu utajení v rámci negalerijního prostoru v tzv. hybridních galeriích. Reflexe řady stereotypů uplatňovaných v rámci alternativní prezentace vizuálního umění v kontextu obousměrného pohybu: introvertní prezentace v soukromí a extrovertní prezentace ve veřejném prostoru. Role budování uzavřených a otevřených uměleckých projektů. Vývoj pozice českého angažovaného umění v kontextu sociální a politické reality. Ilustrace výrazných kauz s přihlédnutím k pojmům jakými jsou cenzura, skandál, sponzoring, sociální status. V praktické části navštívíme některé z těchto specifických výstavních prostor, kde se setkáme s kurátory. Např. /Galerie Laboratorio, Entrance, Karlín studios, Tranzitdisplay, Makráč, AP Ateliér, Sochařské studio Bubec, Café Tureček, A.M.180, Ve sklepě, Pavilón, Prokopka /


1. Úvod do problematiky v kontextu pojmů galerie, umělec, kurátor, kritik, instituce, mecenáš, sponzor. Kulturní politika a role institucí.
2. Historické kontexty přehlídek českého umění mimo oficiální struktury před rokem 1989.
3. Specifika prezentace ve veřejném prostoru.
4. Galerijní projekty v meziprostoru /výlohy, chodby, předsálí/.
5. Improvizované a minimalistické galerie / princip happeningu/.
6. Galerijní projekty v soukromí a princip utajení / bytové galerie/.
7. Cenzura a represe.
8. Mediální reflexe.
9. Skandál jako PR strategie.
10. Budování V.I.P. zón současného umění, komunita, sociální status.
11. Sponzoring a politické krytí.
12. Subkultury a komunity, dva přístupy DIY a VIP, street art.
13. Angažované umění /Narodní galerie/.
14. Sociálně citlivé galerijní projekty /splynutí s prostředím/.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Eva Beranová (07.06.2019)

Reflexe vybraného galerijního provozu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html