SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Structural Poetics of Narrative - YBFB032
Title: Strukturální poetika vyprávění
Guaranteed by: Programme SHV - Philosophical Module (24-FM)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: 20 / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. Mgr. Jakub Češka, Ph.D.
Teacher(s): doc. Mgr. Jakub Češka, Ph.D.
Incompatibility : YMSMK004P, YMSMK004PN
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Hana Gabrielová (01.10.2021)
Přednášky budou věnovány uvedení do základních pojmů strukturální poetiky vyprávění a jejich kritické reflexi. Kurz bude probíhat prezenční formou v nové budově Fakulty humanitních studií.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Alžběta Wolfová, Ph.D. (30.09.2018)

Témata:

1) Naratologie - uvedení do problematiky, její tři zdroje - ruský formalismus, český strukturalismus a francouzská naratologie.

2) Tomaševského Tématika - komplexní pojetí narativu, které prefiguruje literárně teoretické pole francouzské naratologie (Barthes, Todorov, Bremond).

3) Proppova morfologie pohádky jako fundament klasické naratologie. Východiska, hypotézy, kritika.

4) Bremond - Logika narativních možností - snaha o zobecnění Proppovy morfologie, důraz na logiku dějových sledů, centrálními jsou tři ekonomické metafory - beneficient, dlužník, věřitel.

5) Další rozvíjení Proppa: Greimas - aktančí typologie.

6) Roland Barthes - Úvod do strukturální analýzy vyprávění - východiska, inspirace a sporné momenty hypotézy.

7) Tzvetan Todorov - definice poetiky, analýza Nebezpečných známostí, kritika přeceňování roviny příběhu.

8) Todorov - typologie detektivního vyprávění, formalistická východiska, problematičnost typologie, vlastní interpretační návrh.

9) Kritická reflexe Todorovovy typologie detektivního vyprávění četbou a interpretací zvolených detektivek.

10) Genette - Hranice vyprávění, diegesis a mimésis, problematizace klasického rozlišení.

11) Návrat k východiskům českého strukturalismu - důraz na fundamentální rovinu stylu (tu klasická naratologie ignoruje). Mukařovského analýzy Čapka, Vančury a Máchovy tématiky.

12) Teorie fikčních světů jako víceznačné propojení prvků klasické naratologie s východisky českého strukturalismu.

13) Revize odmítání mimetismu v teorii fikčních světů, vypracování modelu napodobování literatury, nikoli napodobování života v literatuře. Poukaz k fundamentální roli čtenáře, který uvádí literární modely do života.

Studijní literatura:

Povinná:
BÍLEK, P. A. Hledání jazyka interpretace, k modernímu prozaickému textu. Brno: Host, 2003. ISBN 80-7294-080-5.

CULLER, J. Studie k teorii fikce. Brno, Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2005. ISBN 80-85778-46-7.

HAWKES, T. Strukturalismus a sémiotika. Brno: Host, 1999. ISBN 80-86055-62-0.

Doporučená:
SCHMID, W. Narativní transformace: dění - příběh - prezentace vyprávění. Brno, Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2004. ISBN 80-85778-41-6.

STEINER, P. Ruský formalismus, Metapoetika. Brno: Host, 2011. ISBN 978-80-7294-405-7.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html