|
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Eva Křížová, Ph.D. (05.02.2024)
KURZ JE OTEVŘEN Z KAPACITNÍCH DŮVODŮ POUZE PRO 3. ROČNÍK výjimku tvoří studenti z VOŠ ve zrychleném studiu, kteří se mohou zapsat, nejlépe ve 2. a 3. r. Kurz zaměřuje pozornost na aktuální závažné sociální problémy a jejich souvislosti se sociální prací. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Eva Křížová, Ph.D. (21.02.2020)
Cílem předmětu je upozornit na vybrané problémy společnosti a jejich souvislosti se sociální prací |
|
||
Last update: doc. PhDr. Eva Křížová, Ph.D. (13.09.2018)
společenský problém, sociální práce, |
|
||
Last update: doc. PhDr. Eva Křížová, Ph.D. (05.02.2024)
1) Erazim Kohák Průvodce po demokracii-povinná literatura
2) Cíle udržitelného života https://www.osn.cz/osn/hlavni-temata/sdgs/, https://top-az.eu/wp-content/uploads/2021/09/zelena-dohoda-pro-evropu-WEB.pdf
3) Nepodmíněný základní příjem, https://aa.ecn.cz/img_upload/bec9f888010e9f21bb1cdb470322b7c6/0069_ea_psa_nzp_a5.pdf https://www.youtube.com/watch?v=PUYTtluGu4A Rozšiřující literatura k dalším tématům Koronavirová pandemie Daniel Prokop et al: Život během pandemie – ekonomické dopady a distanční vzdělávání, https://www.paqresearch.cz/post/zivot-behem-pandemie-ekonomicke-dopady-a-distancni-vzdelavani Manuál o zdraví a zdravotní péči v sociálně vyloučených lokalitách, Agentura pro sociální začleňování, 2017, http://www.socialni-zaclenovani.cz/dokumenty/metodiky/manual-zdravi-a-zdravotni-pece/downloads |
|
||
Last update: doc. PhDr. Eva Křížová, Ph.D. (05.02.2024)
Předmět je založen na aktivním problémově orientovaném učení, četba, referát, esej, kazuistika, diskuze, veřejná událost- přednáška |
|
||
Last update: doc. PhDr. Eva Křížová, Ph.D. (28.02.2024)
Předmět je ukončen zápočtem, odevzdaným vytištěným portofoliem se 4 zprávami, nutná je přítomnost na dvou výukách ze tří a aktivní účast v hodinách a splnění úkolů v moodle |
|
||
Last update: doc. PhDr. Eva Křížová, Ph.D. (28.02.2024)
1) Seznámení s kurzem, zadání úkolů, diskuze nad závažnými problémy z pohledu studentů, cíle udržitelného rozvoje a jejich vztah k sociální práci 2) Diskuze k tématu "Ohrožení demokracie" na základě četby Koháka, Průvodce po demokracii - druhá výuka
3) Diskuze k tématu Téma Nepodmíněný základní příjem (domácí příprava pročtení textu Nepodmíněný základní příjem, https://aa.ecn.cz/img_upload/bec9f888010e9f21bb1cdb470322b7c6/0069_ea_psa_nzp_a5.pdf cz pro zájemce o hlubší seznámení: nepovinné shlédnutí filmu Základní příjem https://www.youtube.com/watch?v=PUYTtluGu4A doporučuji nastavit české titulky kliknutím na ikonu květiny nebo ozubeného kolečk
V průběhu kurzu se student seznámí se třemi vybranými tématy (viz výše), svou znalost doloží v portfoliu (4 úkoly v 1 dokumentu) a v aktivní účasti na organizovaných diskuzích, jež budou součástí druhé a třetí kontaktní výuky. Pro tuto diskuzi si každý student připraví krátký vstup, aby se jí mohl aktivně zúčastnit.
Otázky k diskuzi na výuce k četbě Průvodce po demokracii (E. Kohák) Co je demokracie podle Koháka? Čím se vyznačuje, dá se popsat? Co má Kohák na mysli, když hovoří o mentalitě totality? Co ohrožuje demokracii podle Koháka? Rizika demokracie Měla by být volební povinnost? Je předepsaná minimální volební účast, aby volby platily? Jaký je rozdíl mezi přímou a zastupitelskou demokracií a v čem jsou výhody a nevýhody? Jak je to s referendy u nás? Co znamená pojem levice a pravice?
Otázky k udržitelnému rozvoji? Jaké znalosti máte o Zelené dohodě a jak je nahlížena environmentální problematika v ČR, shromážděte a ujasněte své poznatky o problematice, doplňte z materiálů v moodle Jaké souvislosti vidíte mezi ekonologickou (environmentální) tématikou a sociální prací? Je ekologická problematika nějak významná pro sociální práci a naopak, mohou být spatřovány nějaké souvislosti mezi sociální prací a ekologickou ((environmentální) tématikou) Jak se projevuje udržitelnost ve Vašem osobním životě a ve Vaší práci? Potenciální další témata kurzu pro jiné akademické roky: Ohrožení demokracie a občanské společnosti Zadluženost a exekuce jako sociální problém Nepodmíněný základní příjem digitalizace a ekonomika 4.0. Distribuce zdeojů podle potřebnosti - existuje spravedlnost? Společenské vztahy v epoše digitální technologie - vliv technologií a digitálních sociálnch sítí na vztahy, izolace, odcizení, hikikomori Spiritualita v sekulární éře- působení Diakonie ve společnosti, Nezaměstnanost, prekarizace práce, zahraniční pracovnííci na českém trhu práce Sociálně deprivované oblasti, chudoba na školách Komunitní plánování jako problém, společenská soudržnost, sociální kapitál Inkluze ve společnosti
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Eva Křížová, Ph.D. (05.02.2024)
Doporučené je úspěšné absolvování kurzů Sociologie a Sociologické praktikum |
|
||
Last update: doc. PhDr. Eva Křížová, Ph.D. (05.02.2024)
U studentů SPP ETF UK úspěšné absolvování kurzů Sociologie a Sociologické praktikum, u ostatních úspěšné absolvování kurzů Sociologie, výjimečně (zejména u studentů z VOŠ) je možné upustit od prerekvizit. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Eva Křížová, Ph.D. (05.02.2024)
Přítomnost ve výuce (2 výuky ze 3 jsou povinné) a aktivní účast na zpracování vybrané problematiky a diskuzi k ní - Portfolio obsahuje 4 zprávy: 1) demokracie četba v průběhu kurzu (Kohák Průvodce po demokracii a písemné zpracování v podobě zprávy v rozsahu max 2 stran (Kohák) na základě otázek, uvedených v sylabu- vyberte si se znamu 3 otázky a písemně je stručně zodpovězte 2) cíle udržitelného rozvoje- zde se nabízejí následující možnosti zpracování - vyberte si jednu z nich a zpracujte v rozsahu cca 2-max.3 stran a) realizace ankety na téma udržitelnosti s alespoň 5 respodenty, s cílem zjistit, jak jsou schopni a ochotni integrovat požadavky šetrného a udržitelného života do svých všedních životů (co dělají a chtějí dělat pro udržitelný život) b) fiktivní organizace komunitního či sousedského setkáni, při němž si lidé vyměňují zkušenosti a praktické návody, jak žít zdravěji, šetrněji vůči přírodě a s ohledem na budoucnost - jaké téma byste zvolili pro vzájemné sdílení a jak byste setkání realizovali? Představte si takové setkání a zkuste ho naplánovat v realistických termínech (zde je vodítkem četba Marta Kolářová, V souladu s přírodou, Karolinum 2021, kapitola 2) c) důkladné prostudování kapitoly 2 z knihy Marta Kolářová, V souladu s přírodou, Karolinum 2021, s. 27-99 a písemné zpracování v rozsahu cca 2-max.3 stran d) důkladné prostudování kapitoly 3 (části 3.1.-3.3.) z knihy Marta Kolářová, V souladu s přírodou, Karolinum 2021, s. 100-159 a písemné zpracování v rozsahu cca 2-max.3 stran 3) informativní zpráva o tom, co je základní nepodmíněný příjem na základě četby dokumentu, případně shlédnutí filmu (rozsah 1 strana) 4) zpráva z návštěvy veřejné přednášky, diskuze, shromáždění občanů apod. Akci si vyhledejte v souladu se zaměřením kurzu. Napište zprávu z účasti v rozsahu cca 1 strany. Doporučuji sledovat akce např. Knihovny Václava Havla, městských a místních knihoven, občanských sdružení apod.
VYTVOŘTE JEDEN SOUBOR SE 4 ÚKOLY A ZAŠLETE NA KONCI SEMESTRU do ODEVZDÁVÁRNY V MOODLE
|