SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Remedial PE - PZTV284K
Title: Zdravotní TV
Guaranteed by: Department of Adapted Physical Education and Sport Medicine (51-300300)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:12/0, C+Ex [HS]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level:  
Note: prefer medical statement
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Markéta Křivánková
Teacher(s): Mgr. Markéta Křivánková
Interchangeability : PZTV284
Is incompatible with: PZTV284
Is interchangeable with: PZTV284
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (05.02.2019)
Zdravotní tělesná výchova je formou školní i mimoškolní tělesné výchovy pro žáky, studenty i dospělé, zařazené lékařem do III. zdravotní skupiny. Předmětem se studenti seznamují s vhodnou tělovýchovou pro tělesná, interní, nervová a smyslová oslabení a dalšími, tzv. kategoriemi zdravotních oslabení, do nichž vstupují i programy doporučeníhodné pro seniory. Teoretická, pedagogicko-psychologická východiska předmětu jsou podložena biomedicínskými znalostmi respektovanými v pedagogické praxi. Proto pohybovou aktivitou ve zdravotní tělesné výchově máme možnost řadu zdravotních oslabení funkčně pozitivně ovlivnit.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Markéta Křivánková (20.10.2023)

Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi cvičení pro zlepšení zdraví a podpůrných cvičení pro různé typy zdravotních oslabení. Studenti jsou po absolvování předmětu schopni diagnostikovat poruchy pohybového aparátu a následně vytvářet a vést cvičební programy zaměřené na specifická oslabení.

Výstupy z učení -  cvičení

·       Student dokáže vyjmenovat a prakticky využít cviky v základních polohách pro vytvoření vhodného cvičení pro různá zdravotní oslabení, především vadného držení těla (VDT), ale i interní oslabení spojená s odchylkami od správného držení těla.

·       Dokáže připravit praktická cvičení v různých variantách pro ovlivnění odchylek od správného držení těla, především pro kompenzaci horního a dolního zkříženého syndromu, skoliotického držení, plochých zad a ovlivnění HSS.

·       Student dokáže popsat problematiku poruch klenby nožní a s ní spojených zdravotních problémů. Dokáže využít cvičení a pomůcek, které cvičební jednotku zpestří a motivují žáky ke cvičení. Také dokáže pracovat s žáky, kteří mají odchylky od osy DK (valgózní, varózní postavení DK).

·       Student ovládá metody zjišťování funkčního stavu pohybového aparátu. Dokáže provést základní antropometrická měření, vyhodnotit funkční stav vyšetřovaného jedince. Dokáže provést základní funkční svalový test a testy základních hybných stereotypů včetně testů hluboké stabilizace.

·       Student dokáže prakticky provést a naučit jednotlivé typy dýchání a dechových cvičení v různých polohách a dokáže vyjmenovat, pro jaká zdravotní oslabení je prakticky využít.  Aplikuje cvičební jednotku pro astmatika a dokáže vytvořit soubor dechových i pro jiná oslabení, kde se dechová cvičení využívají.

·       Student dokáže prakticky aplikovat a použít nejvíce využívané druhy relaxačních cvičení, která jsou vhodná pro výuku ZTV v rámci kompenzace různých zdravotních oslabení.

·       Student dokáže prakticky aplikovat různé druhy koordinačních a rovnovážných cvičení. Ovládá základní psychomotorické hry.

·       Student dokáže prakticky využít overball, gymball a další, i netradiční, pomůcky pro cvičení s oslabenými jedinci (odchylky od držení těla, metabolické, smyslové a další interní oslabení).

·       Student dokáže popsat typické držení těla těla u dětí předškolního i mladšího školního věku. Dokáže aplikovat cvičení s motivačními pomůckami a hry pro správný rozvoj posturálního i pohybového stereotypu u menších dětí. Dokáže vyjmenovat základní specifika a zásady při cvičení s dětmi předškolního a mladšího školního věku.

 

Literature - Czech
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (05.02.2019)

Povinná:

HOŠKOVÁ, B. AND M. MATOUŠOVÁ. Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy. 1. vyd. Praha: KAROLINUM, 1998. 135 s.

KABELÍKOVÁ, K. AND M. VÁVROVÁ. Cvičení k obnovení a udržování svalové rovnováhy (průprava ke správnému držení těla). 1. vyd. Praha: Grada/Avicenum, 1997. 240 s. 1997.

KYRALOVÁ, M. AND M. MATOUŠOVÁ Zdravotní tělesná výchova II. část. Praha: Onyx, 1995.

LEVITOVÁ, A. AND B. HOŠKOVÁ Zdravotně-kompenzační cvičení. Edtion ed.: Grada Publishing as, 2016. ISBN 8027190444.

Doporučená:

CALAIS-GERMAIN, B. Anatomy of Movement. Edtion ed.: Eastland Press, 2007. ISBN 9780939616572.

ČUMPELÍK, J., F. VELE AND M. PERRI Yoga-based training for spinal stability. Rehabilition of the Spine. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, 2006, 566-584.

FELDENKRAIS, M. Feldenkraisova metoda (Pohybem k sebeuvědomění). Praha. Pragma. Edtion ed.: ISBN 80-7205-058-3.

GIRI, G. AND M. MRNUŠTÍKOVÁ Jóga krok za krokem. Edtion ed.: Vl. n., 1995. ISBN 8023803581.

HOŠKOVÁ, B. Vademecum: zdravotní tělesná výchova (druhy oslabení). 1. vyd. Praha: Karolinum, 2012, 130 s. Edtion ed.: ISBN 978-80-246-2137-1.

KAPANDJI, A., M. J. KANDEL AND I. KAPANDJI Physiology of the Joints: Lower Limb: Volume 2. Edtion ed.: Churchill Livingstone, 1988. ISBN 0443036187.

KOLÁŘ, P. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 2009, 713 s. Edtion ed.: ISBN 978-80-7262-657-1, 2009.

SRDEČNÝ, V. Tělesná výchova zdravotně oslabených: Učebnice pro posl. pedagog. fakult. Edtion ed.: SPN, 1977.

STRNAD, P. Vybrané kapitoly z TV zdravotně oslabených. Edtion ed., 1987.

VÉLE, F. Kineziologie pro klinickou praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 1997, 271 s. 1997.

Requirements to the exam - Czech
Last update: MUDr. Simona Majorová (22.05.2019)

Zápočtový test + vlastní předvedení kontrolních cvičení s teoretickým zdůvodněním funkce

Úplná účast na seminářích a cvičení.

Písemná nebo ústní zkouška.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (05.02.2019)

Přednášky:

1. Úvod do studia, stručný přehled vývoje zdravotní TV, koncepce a cíle. Kategorie oslabení. Studijní materiály.

2. Řízení vyučovacího procesu ve zdravotní TV, organizační formy. Úloha učitele. Úloha prevence a kompenzace. Pohyb a význam jeho kvality.

3. Základní pojmy z patologie, příčiny vzniku poruch hybného systému, vliv civilizačních faktorů, základní typy poruch hybného systému.

4. Testování a diagnostika poruch hybného systému, základní pohybové stereotypy, svalová dysbalance.

5. Oslabení respiračního systému a pohybová aktivita.

6. Oslabení kardiovaskulárního systému a pohybová aktivita.

7. Ostatní interní oslabení, jejich specifické rysy a charakter pohybových činností. Věkové zvláštnosti a zdravotní TV.

Semináře a cvičení:

1. Výchozí cvičební polohy - jejich význam. Cvičební tvary podle účelu: uvolňovací, protahovací, posilovací.

2. Základní cvičební tvary ve výchozích polohách. Nácvik jednoduchých pohybových stereotypů I.

3. Základní cvičební tvary ve výchozích cvičebních polohách. Nácvik jednoduchých pohybových stereotypů II.

4. Metodické zásady výchovy ke správnému držení těla - oblast hrudní a krční páteře.

5. Metodické zásady výchovy ke správnému držení těla - oblast pánve a dolních končetin.

6. Význam dechu a dechová cvičení. Metodika nácviku jednotlivých typů dýchání. Dechová cvičení bez doprovodných pohybů částí těla.

7. Dechová cvičení s doprovodnými pohyby částí těla.

8. Dechová cvičení při lokomočních pohybech. Využití dechových cvičení k rozvoji posturálního stereotypu.

9. Relaxační cvičení, metodické postupy nácviku relaxace I.

10. Relaxační cvičení, metodické postupy nácviku relaxace II.

11. Charakter pohybových aktivit a cvičebních jednotek pro různé kategorie oslabení I. Metodické výstupy.

12. Charakter pohybových aktivit a cvičebních jednotek pro různé kategorie oslabení II. Metodické výstupy.

13. Vytrvalostní a posilovací cvičení u různých věkových kategorií. Metodické výstupy.

14. Využití cvičebních pomůcek ve zdravotní TV. Metodické výstupy.

15. Metodické výstupy - dokončení, zápočty

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Markéta Křivánková (21.10.2022)

Studijní opory naleznete v Moodle zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11055#section-0

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html