SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pedagogy for persons with visual and aural handicap - PZTV280NK
Title: Oftalmopedie a surdopedie
Guaranteed by: Department of Adapted Physical Education and Sport Medicine (51-300300)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2022
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:16/0, C+Ex [HS]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Marína Štibrányiová
Mgr. Jana Janková
Teacher(s): Mgr. Jana Janková
Mgr. Marína Štibrányiová
Interchangeability : PZTV280N
Is incompatible with: PZTV280N
Is interchangeable with: PZTV280N
Annotation -
Last update: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (11.06.2020)
The course deals with selected topics from special education of individuals with visual and hearing disability. It deepens students' knowledge of current legislation relating to people with sensory disabilities, penetrates deeper into the issues of care, education and training of these individuals.
Aim of the course - Czech
Last update: MUDr. Simona Majorová (31.08.2023)

Cíl předmětu

Oftalmopedie: Vymezení a charakteristika oftalmopedie jako součást speciální pedagogiky. Seznámení se s heterogenitou osob se zrakovým postižením, se speciálními vzdělávacími potřebami těchto jedinců.

Studenti se seznámí s významem vidění, s jednotlivými zrakovými funkcemi a dovednostmi. Seznámí se s organizacemi, které poskytují potřebnou podporu jedincům se ZP v průběhu života. Bude kladen důraz na podporu při tzv. společném vzdělávání, na popis speciálních vzdělávacích potřeb, na rozvoj specifických kompetencí u žáků se ZP, které teprve následně umožní maximální rozvoj tzv. klíčových kompetencí daných rámcovými vzdělávacími programy.

Surdopedie: Cílem předmětu je seznámení s heterogenitou lidí se sluchovým postižením a jejich komunikačními nároky v různých prostředích veřejného života. Studenti se dozví o tom, co je to sluchové postižení a jak jej lze kompenzovat, jaký má dopad na kvalitu života a jaké jsou komunikační systémy a potřeby jedinců se sluchovým postižením. 


Literature - Czech
Last update: MUDr. Simona Majorová (31.08.2023)

HRUBÝ, Jaroslav: Úvod do výchovy a vzdělávání sluchově postižených; Část 1 / Praha : Tiché učení, 2010. - 148 s.: il., portréty, fot., formuláře, tabulky; 22 x 30 cm. ISBN 978-80-904786-1-9
 HRUBÝ, Jaroslav: Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu; Díl 1 / 1. vyd. - Praha : Federace rodičů a přátel sluchově postižených; Septima, 1997. - 235 s.: 112 obr., tab.; 30 cm. ISBN 80-7216-006-0
 HRUBÝ, Jaroslav: Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu; Díl 2 / 1. vyd. - Praha : Federace rodičů a přátel sluchově postižených; Septima, 1998. - 321 s.: 331 obr. tab.; 30 cm. ISBN 80-7216-075-3
 HRUBÝ, Jaroslav. Nové metody vyššího profesního vzdělávání sluchově postižených [online]. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008 [cit. 2018-01-31]. ISBN 978-80-7041-826-0.
 WIENER, Pavel; RUCKÁ, Renata: Praktická výchova zrakově postižených. Praha : Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS, 2006. 71 s. ISBN: 80-239-6773-8
 WIENER, Pavel; RUCKÁ, Renata: Terapie zrakového handicapu. Praha : Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS, 2006. 94 s. ISBN: 80-239-6774-6
 BALUNOVÁ, Kristína, Libuše LUDÍKOVÁ a Dita HEŘMÁNKOVÁ. Kapitoly z rané výchovy dítěte se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0381-1. 
 HUDÁKOVÁ, Andrea. Ve světě sluchového postižení: informační a vzdělávací publikace (nejen) pro zdravotnický personál o životě a potřebách neslyšících, nedoslýchavých a ohluchlých lidí a lidí s kochleárním implantátem. Praha: Středisko rané péče Tamtam, 2005. ISBN 80-86792-27-7. 
 RŮŽIČKOVÁ, Kamila a Jitka VÍTOVÁ. Vybrané kapitoly z tyflopedie a surdopedie nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-424-3.
 WIENER, Pavel. Prostorová orientace zrakově postižených. 3., upr. vyd. Praha: [Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS], 2006. ISBN 80-239-6775-4.

Doporučená literatura: 

Štibrányiová, M., Pejcharová, L., Kratinová, P., & Ráslová, P. (2021). Zážitkem k porozumění aneb dítě se sluchovým postižením ve vaší třídě. 3. základní škola Heuréka.

Lieu, J. E. C., Kenna, M., Anne, S., & Davidson, L. (2020). Hearing Loss in Children: A Review. JAMA, 324(21), 2195-2205. https://doi.org/10.1001/jama.2020.17647

Keskin, D. Ö. Y., & Bayram, L. (2019). Comparison of Multiple Intelligence Areas of Hearing and Visually Impaired Individuals in Terms of Age, Gender and State of Doing Sport. World Journal of Education, 9(6), 98-105.

Literatura ke studiu:

BASLEROVÁ, Pavlína et al., 2012. Metodika práce se žákem se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3307-3.

JANKOVÁ, Jana et al., 2020. Katalog podpůrných opatření, dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-5694-2.

 VAŘEKOVÁ, Jitka, DAĎOVÁ, Klára a Pavlína NOVÁKOVÁ a kol., 2022 Žák se speciálními vzdělávacími potřebami v tělesné výchově. Praha:Karolinum. ISBN 978-80-246-5181-1

 WIENER, Pavel, 2006. Prostorová orientace zrakově postižených. 3., uprav. vyd. Praha: Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS. ISBN 80-239-6775-4.

Requirements to the exam - Czech
Last update: MUDr. Simona Majorová (23.05.2019)

Účast ve výuce. Ústní zkouška

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (01.02.2019)

Přednášky:

1. Dítě se zrakovým postižením v předškolním věku. Raná péče.

2. Způsoby ovlivňování nežádoucího dopadu zrakového postižení na osobnost jedince.

3. Současné trendy v intervenci pro podporu osob se zrakovým postižením. Citová a sexuální výchova. Tyfloandragogika. Intervence poskytovaná dospělým a později osleplým.

4. Využití výpočetní techniky ve vzdělávání jedinců se zrakovým postižením. Komunikace osob se zrakovým postižením, technické a optické pomůcky pro čtení a psaní. Přístup k informacím.

5. Teorie edukace osob se zrakovým postižením.

6. Prostorová orientace a samostatný pohyb osob se zrakovým postižením, architektonické bariéry, úpravy prostředí.

7. Identita a autonomie, akceptace postižení a kvalita života lidí se zrakovým postižením. Specifika přístupu majoritní společnosti k osobám se zrakovým postižením.

8. Řeč, hlas, artikulace jedinců se sluchovým postižením. Ontogeneze řeči, stadia vývoje řeči u jedinců se sluchovým postižením, přípravné období a vlastní vývoj řeči u dítěte se sluchovým postižením.

9. Psychomotorický vývoj dítěte se sluchovým postižením. Prognóza vývoje dítěte se sluchovým postižením.

10. Český jazyk v komunikaci neslyšících, úprava textu pro osoby se sluchovým postižením, využití nových médií a internetu v komunikaci neslyšících. Vibrotaktilní a elektrotaktilní pomůcky. Signalizace pro neslyšící a nedoslýchavé. Komplexní signalizační systémy. Indukční smyčka.

11. Individuální sluchová protetika, přístroje a pomůcky pro individuální logopedickou péči a sluchovou výchovu, kompenzační pomůcky a jejich význam. Kochleární implantát, metodika práce se sluchadly.

12. Teorie edukace osob se sluchovým postižením. Systém, organizace vyučování, vzdělávací programy, učební plány, komunikační strategie ve vyučovacím procesu. Čtení a psaní sluchově postižených.

13. Legislativní opatření vztahující se ke vzdělávání osob se sluchovým postižením, zákon o znakové řeči. Možnost využívání tlumočení do znakového jazyka.

14. Komunita neslyšících, organizace sluchově postižených, zájmové organizace a rodičovská sdružení pro sluchově postižené. Volnočasové aktivity, socializace a pracovní uplatnění jedinců se sluchovým postižením.

Semináře:

1. Návštěva mateřské školy pro děti se zrakovým postižením.

2. Beseda se zaměstnancem Střediska rané péče.

3. Rozvoj osobnosti zrakově postiženého dítěte předškolního věku - praktická cvičení.

4. Návštěva Rehabilitačního a rekvalifikačního střediska Praha - Dědina.

5. Praktické použití pomůcek pro čtení a psaní u jedinců se zrakovým postižením.

6. Prostorová orientace zrakově postižených - ukázky, praktická cvičení.

7. Vycházka do centra města - architektonické bariéry, úpravy prostředí, cestování osob se zrakovým postižením.

8. Návštěva logopedické poradny.

9. Logopedická cvičení pro sluchově postižené - ukázky, praktická cvičení.

10. Návštěva mateřské školy pro děti se sluchovým postižením.

11. Beseda s člověkem se sluchovým postižením.

12. Seznámení se znakovou řečí - praktická cvičení.

13. Znaková řeč v praxi - terminologie z oblasti aplikovaných pohybových aktivit.

14. Videoprojekce (divadlo sluchově postižených), próza a poezie sluchově postižených.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (14.10.2020)

Studijní opory MOODLE: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=9147

Distanční výuka formou videokonference přes ZOOM. Před hodinou budou všem studentům zaslány přístupové údaje.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html