|
|
|
||
Last update: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (11.06.2020)
|
|
||
Last update: MUDr. Simona Majorová (31.08.2023)
Cíl předmětu Oftalmopedie: Vymezení a charakteristika oftalmopedie jako součást speciální pedagogiky. Seznámení se s heterogenitou osob se zrakovým postižením, se speciálními vzdělávacími potřebami těchto jedinců. Studenti se seznámí s významem vidění, s jednotlivými zrakovými funkcemi a dovednostmi. Seznámí se s organizacemi, které poskytují potřebnou podporu jedincům se ZP v průběhu života. Bude kladen důraz na podporu při tzv. společném vzdělávání, na popis speciálních vzdělávacích potřeb, na rozvoj specifických kompetencí u žáků se ZP, které teprve následně umožní maximální rozvoj tzv. klíčových kompetencí daných rámcovými vzdělávacími programy.
Surdopedie: Cílem předmětu je seznámení s heterogenitou lidí se sluchovým postižením a jejich komunikačními nároky v různých prostředích veřejného života. Studenti se dozví o tom, co je to sluchové postižení a jak jej lze kompenzovat, jaký má dopad na kvalitu života a jaké jsou komunikační systémy a potřeby jedinců se sluchovým postižením.
|
|
||
Last update: MUDr. Simona Majorová (31.08.2023)
HRUBÝ, Jaroslav: Úvod do výchovy a vzdělávání sluchově postižených; Část 1 / Praha : Tiché učení, 2010. - 148 s.: il., portréty, fot., formuláře, tabulky; 22 x 30 cm. ISBN 978-80-904786-1-9 Doporučená literatura: Štibrányiová, M., Pejcharová, L., Kratinová, P., & Ráslová, P. (2021). Zážitkem k porozumění aneb dítě se sluchovým postižením ve vaší třídě. 3. základní škola Heuréka. Lieu, J. E. C., Kenna, M., Anne, S., & Davidson, L. (2020). Hearing Loss in Children: A Review. JAMA, 324(21), 2195-2205. https://doi.org/10.1001/jama.2020.17647 Keskin, D. Ö. Y., & Bayram, L. (2019). Comparison of Multiple Intelligence Areas of Hearing and Visually Impaired Individuals in Terms of Age, Gender and State of Doing Sport. World Journal of Education, 9(6), 98-105. Literatura ke studiu: BASLEROVÁ, Pavlína et al., 2012. Metodika práce se žákem se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3307-3. JANKOVÁ, Jana et al., 2020. Katalog podpůrných opatření, dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-5694-2. VAŘEKOVÁ, Jitka, DAĎOVÁ, Klára a Pavlína NOVÁKOVÁ a kol., 2022 Žák se speciálními vzdělávacími potřebami v tělesné výchově. Praha:Karolinum. ISBN 978-80-246-5181-1 WIENER, Pavel, 2006. Prostorová orientace zrakově postižených. 3., uprav. vyd. Praha: Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS. ISBN 80-239-6775-4.
|
|
||
Last update: MUDr. Simona Majorová (23.05.2019)
Účast ve výuce. Ústní zkouška |
|
||
Last update: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (01.02.2019)
Přednášky: 1. Dítě se zrakovým postižením v předškolním věku. Raná péče. 2. Způsoby ovlivňování nežádoucího dopadu zrakového postižení na osobnost jedince. 3. Současné trendy v intervenci pro podporu osob se zrakovým postižením. Citová a sexuální výchova. Tyfloandragogika. Intervence poskytovaná dospělým a později osleplým. 4. Využití výpočetní techniky ve vzdělávání jedinců se zrakovým postižením. Komunikace osob se zrakovým postižením, technické a optické pomůcky pro čtení a psaní. Přístup k informacím. 5. Teorie edukace osob se zrakovým postižením. 6. Prostorová orientace a samostatný pohyb osob se zrakovým postižením, architektonické bariéry, úpravy prostředí. 7. Identita a autonomie, akceptace postižení a kvalita života lidí se zrakovým postižením. Specifika přístupu majoritní společnosti k osobám se zrakovým postižením. 8. Řeč, hlas, artikulace jedinců se sluchovým postižením. Ontogeneze řeči, stadia vývoje řeči u jedinců se sluchovým postižením, přípravné období a vlastní vývoj řeči u dítěte se sluchovým postižením. 9. Psychomotorický vývoj dítěte se sluchovým postižením. Prognóza vývoje dítěte se sluchovým postižením. 10. Český jazyk v komunikaci neslyšících, úprava textu pro osoby se sluchovým postižením, využití nových médií a internetu v komunikaci neslyšících. Vibrotaktilní a elektrotaktilní pomůcky. Signalizace pro neslyšící a nedoslýchavé. Komplexní signalizační systémy. Indukční smyčka. 11. Individuální sluchová protetika, přístroje a pomůcky pro individuální logopedickou péči a sluchovou výchovu, kompenzační pomůcky a jejich význam. Kochleární implantát, metodika práce se sluchadly. 12. Teorie edukace osob se sluchovým postižením. Systém, organizace vyučování, vzdělávací programy, učební plány, komunikační strategie ve vyučovacím procesu. Čtení a psaní sluchově postižených. 13. Legislativní opatření vztahující se ke vzdělávání osob se sluchovým postižením, zákon o znakové řeči. Možnost využívání tlumočení do znakového jazyka. 14. Komunita neslyšících, organizace sluchově postižených, zájmové organizace a rodičovská sdružení pro sluchově postižené. Volnočasové aktivity, socializace a pracovní uplatnění jedinců se sluchovým postižením.
Semináře: 1. Návštěva mateřské školy pro děti se zrakovým postižením. 2. Beseda se zaměstnancem Střediska rané péče. 3. Rozvoj osobnosti zrakově postiženého dítěte předškolního věku - praktická cvičení. 4. Návštěva Rehabilitačního a rekvalifikačního střediska Praha - Dědina. 5. Praktické použití pomůcek pro čtení a psaní u jedinců se zrakovým postižením. 6. Prostorová orientace zrakově postižených - ukázky, praktická cvičení. 7. Vycházka do centra města - architektonické bariéry, úpravy prostředí, cestování osob se zrakovým postižením. 8. Návštěva logopedické poradny. 9. Logopedická cvičení pro sluchově postižené - ukázky, praktická cvičení. 10. Návštěva mateřské školy pro děti se sluchovým postižením. 11. Beseda s člověkem se sluchovým postižením. 12. Seznámení se znakovou řečí - praktická cvičení. 13. Znaková řeč v praxi - terminologie z oblasti aplikovaných pohybových aktivit. 14. Videoprojekce (divadlo sluchově postižených), próza a poezie sluchově postižených. |
|
||
Last update: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (14.10.2020)
Studijní opory MOODLE: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=9147
Distanční výuka formou videokonference přes ZOOM. Před hodinou budou všem studentům zaslány přístupové údaje.
|