SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Somatopaedy - PZTV273N
Title: Somatopedie
Guaranteed by: Department of Adapted Physical Education and Sport Medicine (51-300300)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2022
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/2, C+Ex [HT]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Boris Titzl, Ph.D.
Mgr. Ilona Pavlová, MBA
PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA
Teacher(s): Mgr. Ilona Pavlová, MBA
doc. PhDr. Boris Titzl, Ph.D.
PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA
Incompatibility : PZTV273NK
Interchangeability : PZTV273NK
Is interchangeable with: PZTV273NK
Annotation -
Last update: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (11.06.2020)
The course builds on and expands the subject Basics of somatopaedia”. Introduces students to a narrower circle somatopedic issues. The pillar consists of specific organ and functional disorders, students will also get acquainted with the social policy of the state focused on individuals with physical disabilities. A significant part of the course deals with the possibilities of educating children with disabilities within the school system of the Czech Republic and their subsequent employment. Students will also gain an overview of alternatives therapies used in influencing individual somatic disabilities
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (24.08.2023)

Cíl: Studium oblastí speciální pedagogiky zaměřených na jedince s tělesným postižením.

Absolvent předmětu: 

- jasně definuje principy náplň oboru somatopedie a její začlenění v kontextu ucelené rehabilitace, 

- je schopen popsat historii somatopedie 

- uvede příklady konkrétních institucí, které vzdělávají osoby s tělesným postižením v ČR 

- vyjmenuje relevantní legislativní normy ve vztahu ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 

 - uvede odborníky, kteří spolupracují na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 

- je schopen vysvětlit různé odborné pojmy z oblasti somatopedie (snoezelen, příspěvek na péči, alternativní a augmentativní komunikace, kompenzační pomůcky aj.) 

- u vybraných osobností somatopedie uvede jejich základní zaměření. 

- principy somatopedie je schopen aplikovat na vybrané typy postižení. 

Literature - Czech
Last update: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (24.08.2023)

BARTOŇOVÁ, Radka a Ondřej JEŠINA. Individuální vzdělávací plán ve školní tělesné výchově. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3152-9.

FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-233-8.

Ješina, Ondřej a kol.: Otázky a odpovědi aplikované tělesné výchovy. Dostupné z: https://apa.upol.cz/images/Je%C5%A1ina-Aplikovan%C3%A1_TV2_final.pdf

MILICHOVSKÝ, Luboš. Kapitoly ze somatopedie. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-7452-001-3.

Novosad, Libor. Tělesné postižení jako fenomén a životní realita: diskurzivní pohledy na tělo, tělesnost, pohyb, člověka a tělesné postižení. Praha: Portál, 2011. ISBN 9788073678739.

RENOTIÉROVÁ, Marie. Některé významné osobnosti oboru somatopedie v českých zemích: přátelé jedinců s tělesným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1861-2.

Titzl, Boris. Postižený člověk ve společnosti. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2000.

TITZL, Boris. To byl český učitel. František Bakule, jeho děti a zpěváčci. 1. vyd. Praha: Společnost F. Bakule, 1998.

Vařeková, Jitka, Daďová, Klára, Nováková, Pavlína: Žák se speciálníi vzdělávacími potřebami v tělesné výchově. Karolinum. 2022.

Vítková, Marie. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006.

VÍTKOVÁ, Marie. Paradigma somatopedie. Brno: Masarykova univerzita, 1998. ISBN 80-210-1953-0.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (24.08.2023)

• Zápočet: 85% docházka na semináře. Vypracování seminárních prací. Zápočtový test., 100% účast na praktickém semináři
• Zkouška: ústní.

  1. A. Základní vymezení oboru somatopedie: v širším smyslu slova (vzdělávání jedinců s tělesným postižením, onemocněním nebo zdravotním oslabením) či užším smyslu slova (vzdělávání osob s postižením pohybového systému). Terminologie v somatopedii. Odborníci v historii somatopedie.Historie vzdělávání dětí s tělesným postižením u nás. B. Co je to IVP? Kdo, jak, proč a na základě čeho ho tvoří? C. Vojmír Srdečný, František Kábele.D. Muskulární dystrofie (Duchenne, Becker) 
  2. A. Historie péče o jedince s tělesným postižením a s tím související instituce.   WHO - ICF 2001. Historický vývoj klasifikace. Zdůvodnění. Současné trendy. Aplikace na příkladech. Definice a odborná klasifikace TP. B. Vzdělávací programy - RVP, ŠVP. Kdo tvoří? Kdo se jimi řídí? C. Ondřej Ješina, Hana Válková, Martin Kudláček - APA v Olomouci. D. Míšní léze.
  3. A. Zařízení, která poskytují péči dětem s tělesným postižením. Janské Lázně, Jedličkův ústav v Praze a v Liberci, Kociánka jejich stručná historie a charakteristika. Formy ucelené rehabilitace poskytovaná v těchto zařízeních. Význam, úkoly a organizace školy při zdravotnických zařízeních (nemocnice, ozdravovny a dětské léčebny), synergická reflexní terapie. B. Co je to STEP, TREE, CHANGE IT? C. Montessori, Steiner, Parkhust. D. Mozková obrna 
  4.  A. Zařízení, která poskytují péči osobám s tělesným postižením. Lázně (Poděbrady…), rehabilitační ústavy (Kladruby, Hrabyně, Luže Košumberk), APA a sport pro osoby s TP po 26. roku života B. Co je to PAPTECA? Kdo se na procesu podílí? C. Bobathovi a jiní, kteří vycházeli z motorické ontogeneze. D. Interní onemocnění 1: Diabetes mellitus prvního a druhého typu a jiná metabolická onemocnění. Obezita u dětí a dospělých.  
  5. A. Zařízení následné péče, která poskytují péči osobám s tělesným postižením. Rehabilitační ústavy, spinální jednotky. Centrum Paraple. Česká asociace paraplegiků – CZEPA, z.s. a její projekty: peer program  B. Asistent pedagoga. Včetně legislativy. C. Osobnosti a vzdělávací instituce v historii 19.stol.: Jedlička, Bakule, Bartoš, Chlup, Gottstein. D. Onkologická onemocnění v dětském věku. Krtek v síti. 
  6.  A. Somatoped jako součást interdisciplinárního týmu kolem jedince s tělesným postižením (lékař, ergoterapeut, fyzioterapeut, protetik, logoped, sociální pracovník, psycholog, herní specialista, zooterapeut…). Rozdíly v koncepci ucelené rehabilitaci při integraci individuální, skupinové a při zařazení do speciálního školství. B. Osobní asistent. Vzdělání. Náplň práce. Finanční pokrytí. C. Osobnosti a zajímavé psychologické koncepty: Elizabeth Kübler - Ross (DABDA), Freudenberg (syndrom vyhoření), . D. Rozštěpy páteře a míchy. 
  7.  A. Speciální metody v práci se žáky s tělesným postižením (např. při psaní, při pracovních a zájmových činnostech). Speciální pomůcky pro žáky s tělesným postižením. Ortopedická protetika (protetika, ortotika, epitetika). Úpravy školního prostředí - legislativu. Rozhodování o inkluzi.  B. Podpůrná opatření. Legislativa k tématu. Regionální APA konzultanti. C. Vojta a metoda reflexní lokomoce (principy diagnostiky a terapie), D. Amputace, dysmelie. Vrozené i získané ztráty či deformity končetin 
  8.  A. Alternativní pedagogické postupy a jejich uplatnění v somatopedii. (Montessori, waldorfská pedagogika, Daltonský plán). Historie u nás a v zahraničí. B. Speciální metody v práci se žáky s tělesným postižením při tělovýchovných činnostech. Principy aplikované tělesné výchovy - modifikace Organizace v oblasti TVS žáků s TP (Český parasport, SC JÚ, SKV Praha…). Volnočasové aktivity žáků se SVP C. Pavel Kolář a DNS, D. Bechtěrevova nemoc. Parkinsonova nemoc.  Revmatoidní artitida.  
  9.  A. Alternativní a augmentativní komunikace. Snoezelen. Bazální stimulace. Stimulace dětí s těžšími formami tělesného postižení v kombinaci s postižením mentálním.  B.  Formy aplikované tělesné výchovy (ATV): Integrovaná TV, Zdravotní TV, Pohybová výchova, Rehabilitační TV,  Léčebná TV. Fenomén uvolnění z TV - legislativa k tématu. C. Jana Hrdá. D. Cévní mozkové příhody. Úrazy mozku. 
  10.  A. Raná péče (raná podpora, včasná intervence) o rodiny s tělesně postiženým dítětem. Systém opatření. Podpora sociální, léčebná a pedagogická. Podpora v rodině, ambulantní i pobytová. Finanční a legislativní podpora, intervence a aktivity, speciální edukace. Podpora jak dítěte, tak rodičů. Legislativa k tématu. B. Speciálně pedagogické poradenství – síť speciálně pedagogických center, pedagogicko psychologických poraden a činnost těchto sociálních zařízení zejména k podpoře rodin s dítětem s tělesným postižením. C. Jaroslav Potměšil, Staša Bartůňková, Pavel Strnad, Jan Hruša a historie oboru na FTVS. Centrum sportovních aktivit zdravotně postižených aktivit UK. D. Roztroušená skleróza (sclerosis multiplex). Dětská obrna (poliomyelitis). 
  11.  A. Povinná školní docházka. Domácí vzdělávání. Systém vzdělávání žáků s tělesným postižením. Integrace, Inkluze - legislativa k tématu. B.  Postoje a jejich složky (emotivní, kognitivní a konativní), možnosti jejich ovlivnění edukací. Význam postojů v inkluzi. Dotazník CAIPE - intervenční programy, programy sociální prevence. Edukační programy podporované mezinárodním paralympijským výborem. - PŠD  C. Jan Ámos Komenský. D. Interní onemocnění 2: Srdeční vady (defekty sept, koarktace aorty, aortální stenóza, Fallotova tetralogie, Marfanův syndrom, atd.). Respirační onemocnění. Poruchy krevní srážlivosti. Poruchy funkce ledvin. - obecně) Cystická fibróza 

  

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (13.12.2018)

Tematické okruhy:

1. Tělo a tělesné schéma.

2. Zvláštnosti ve vývoji osob s tělesným postižením.

3. Fyziologie a patologie hybné soustavy.

4. Somatické vady a onemocnění se závažnými edukačními důsledky:

5. Dětská mozková obrna.

6. Dětská obrna.

7. Onemocnění nervového systému.

8. Metabolická onemocnění.

9. Kolagenózy a revmatická horečka.

10. Vrozené vady lebky.

11. Vrozené vady páteře.

12. Degenerativní svalová onemocnění.

13. Epilepsie.

14. Myšlenkový přínos osobností, které utvářely českou somatopedii.

15. Vojtova reflexní terapie, Bobathova metoda, synergická reflexní terapie a další.

16. Koncepce kvality života osob s tělesným postižením.

17. Tělesně postižené dítě v rodině.

18. Nemoc a její stádia.

19. Ergoterapie versus pracovní výchova.

20. Soběstačnost jedinců s tělesným postižením.

21. Legislativa.

22. Plán mobility.

23. Raná péče o děti s tělesným postižením.

24. Vzdělávací systém se zaměřením na jedince s tělesným postižením.

25. Léčebná pedagogika.

26. Systém paliativní péče v České republice.

27. Zahraniční trendy v systému péče o jedince s tělesným postižením.

28. Péče o jedince s tělesným postižením po 26. roku života.

29. Sexualita lidí s tělesným postižením.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (04.12.2022)

Studijní opory na Moodlu: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=3962

Dle rozvrhu bude část výuky probíhat na fakultě a část online. Distanční výuka bude probíhat formou videokonferencí přes Microsoft Teams ve dnech/časech dle rozvrhu.

Kód týmu: 
87lumj0

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html