|
|
|
||
Last update: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (01.02.2019)
|
|
||
Last update: MUDr. Simona Majorová (27.10.2023)
Absolvent předmětu: - definuje základní principy oboru psychopedie a etopedie a její začlenění ve výchovně vzdělávacích procesech - je schopen základně popsat historii psychopedie a etopedie v ČR a ve světě - uvede příklady konkrétních institucí, které vychovávají a vzdělávají osoby s mentální a psychickým znevýhodněním a osoby s poruchou chování - vyjmenuje relevantní legislativní normy ve vztahu ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami spadající do etopedie a psychopedie - uvede odborníky, kteří spolupracují na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami z oblasti psychopedie a etopedie - je schopen vysvětlit různé odborné pojmy z oblasti psychopedie a etopedie (snoezelen, alternativní a augmentativní komunikace, pervazivní vývojové poruchy, hluboká mentální retardace, hyperkinetické poruchy, syndrom, dysfunkce, delikvence, defekt, ústavní výchova, ochranná výchova, diagnostický ústav, OSPOD aj.) - u vybraných osobností psychopedie a etopedie uvede jejich základní zaměření. - je schopen objasnit etiologii mentálního postižení a etiologii etopedickou - vyjmenuje principy edukačního systému a služby sociální péče určené osobám s mentální a psychickou jinakostí a osobám s poruchou chování - popíše specifika osobnosti, diagnózy a pohybových možností u klienta s mentálním a duševní poruchou a poruchou chování |
|
||
Last update: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (01.02.2019)
BAZALOVÁ, Barbora. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0693-4.
BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5930-6.
BENDOVÁ, Petra. Vybrané kapitoly z psychopedie a etopedie nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-423-6.
ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
DLOUHÁ, Jana. Úvod do psychopedie: učební text pro studenty bakalářských oborů speciální a sociální pedagogiky. 2., dopl. a rozš. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013. ISBN 978-80-7435-333-8.
HANÁK, Petr. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo oslabením kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4452-9.
JANSKÝ, Pavel. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-114-7.
ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1049-8.
SLOMEK, Zdeněk. Etopedie. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-86723-84-6.
ŠVARCOVÁ, Eva. Úvod do etopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-449-9.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 4., přeprac. Praha: Portál, 2011. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-889-0.
VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie I. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6311-2.
VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-166-9. |
|
||
Last update: MUDr. Simona Majorová (23.05.2019)
Ústní zkouška |
|
||
Last update: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (01.02.2019)
Tematické okruhy: 1. Úvod do předmětu. Charakteristika psychopedie a etopedie. 2. Historiografická východiska na našem území. 3. Historiografická východiska ve světovém kontextu. 4. Významné osobnosti Česka a Slovenska. 5. Mezinárodní významné osobnosti. 6. Speciálněpedagogická psychopedická a etopedická terminologie. 7. Klasifikace dle WHO (Světová zdravotnická organizace). Klasifikace dle MKN-10 (Mezinárodní klasifikace nemocí - 10. revize) a ostatní klasifikace. 8. Psychopedie ve vztahu k ostatním speciálněpedagogickým disciplínám. 9. Etopedie ve vztahu k ostatním speciálněpedagogickým disciplínám. 10. Cíl, předmět, úkol psychopedie a etopedie. 11. Charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení. Definice. Etiologie mentálního postižení. Klasifikace mentálního postižení. Demence a její definice, charakteristika, projevy, typy. 12. Osobnost jedince s mentálním postižením. Psychický a somatický vývoj. 13. Charakteristika poruch chování a emocí. Definice. Etiologie. Osobnost jedince s poruchou chování a emocí. 14. Speciálněpedagogická diagnostika. 15. Speciálněpedagogická intervence. 16. Organizační členění edukačního systému pro děti s mentálním postižením. 17. Metodika výchovy a vzdělávání jedinců s mentálním postižením. 18. Systém vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením. 19. Inkluze, Integrace, normalizace, humanizace. 20. Inkluzívní vzdělávání jedinců s mentálním postižením. 21. Nové formy péče a podpory pro jedince s mentálním postižením a jejich rodiny. 22. Služby dočasné výpomoci a formy podpory jedinců s mentálním postižením. 23. Nestátní zařízení a občanská sdružení. 24. Etopedické aspekty poruch socializace. 25. Terénní programy. 26. Substituční programy. Harm reduction. 27. Terapeutické komunity. 28. Prevence, prognóza v psychopedii a etopedii. |