SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Remedial PE - PZTV261K
Title: Zdravotní TV
Guaranteed by: Department of Adapted Physical Education and Sport Medicine (51-300300)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2022
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:8/0, C+Ex [HS]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level:  
Note: prefer medical statement
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Pavlína Nováková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Pavel Strnad, CSc.
Interchangeability : PZTV261
Is incompatible with: PZTV261
Is interchangeable with: PZTV261
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (01.02.2019)
Zdravotní tělesná výchova je formou školní i mimoškolní tělesné výchovy pro žáky, studenty i dospělé, zařazené lékařem do III. zdravotní skupiny. Předmětem se studenti seznamují s vhodnou tělovýchovou pro tělesná, interní, nervová a smyslová oslabení a dalšími, tzv. kategoriemi zdravotních oslabení, do nichž vstupují i programy doporučeníhodné pro seniory. Teoretická, pedagogicko-psychologická východiska předmětu jsou podložena biomedicínskými znalostmi respektovanými v pedagogické praxi. Proto pohybovou aktivitou ve zdravotní tělesné výchově máme možnost řadu zdravotních oslabení funkčně pozitivně ovlivnit.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Pavlína Nováková, Ph.D. (28.08.2023)

Výstupy z učení  -  přednášky

·         Student vyjmenuje a popíše jednotlivá zdravotní oslabení, která se mohou vyskytnout u žáků při výuce TV. Student dokáže popsat jaké základní pohybové prostředky je možné při výuce těchto žáků v rámci ZTV využít.

·         Student identifikuje základní odchylky od ideálního držení těla u dětí i dospělých a popíše, proč a jak k nim dochází.  

·         Student definuje principy svalové nerovnováhy. Dokáže vyjmenovat a popsat  konkrétní testy hodnotící posturální stereotyp i pohybový stereotyp.

·         Student dokáže vyjmenovat jednotlivá oslabení respiračního systému, která se vyskytují u žáků ve škole. Dokáže aplikovat vhodné tělovýchovné prostředky, které podporují žáka s respiračním oslabením v jeho pohybovém a tělesném rozvoji.

·         Student dokáže definovat obezitu, její příčiny, typy, hodnocení. Dokáže určit, jaký typ pohybové aktivity je pro obézního žáka nejvhodnější. Dokáže vyjmenovat zásady cvičení s obézním žákem.

·         Student je schopen definovat oba typy diabetu a jeho možné komplikace, dokáže určit, jaký vliv má pohybová aktivita metabolismus diabetika. Dokáže vyjmenovat zásady cvičení s diabetikem.

·         Student dokáže definovat a popsat s oslabeními smyslů, především, s oslabením zraku a sluchu, ADHD, epilepsii, neurózu a DMO. Dokáže identifikovat jaké vhodné pohybové aktivity jsou vhodné a jaké zásady je nutné dodržovat během vyrovnávacího procesu.

 

Výstupy z učení -  cvičení

·         Student dokáže vyjmenovat a prakticky využít cviky v základních polohách pro vytvoření vhodného cvičení pro různá zdravotní oslabení, především vadného držení těla (VDT), ale i interní oslabení spojená s odchylkami od správného držení těla.

·         Dokáže připravit praktická cvičení v různých variantách pro ovlivnění odchylek od správného držení těla, především pro kompenzaci horního a dolního zkříženého syndromu, skoliotického držení, plochých zad a ovlivnění HSS.

·         Student dokáže popsat problematiku poruch klenby nožní a s ní spojených zdravotních problémů. Dokáže využít cvičení a pomůcek, které cvičební jednotku zpestří a motivují žáky ke cvičení. Také dokáže pracovat s žáky, kteří mají odchylky od osy DK (valgózní, varózní postavení DK).

·         Student ovládá metody zjišťování funkčního stavu pohybového aparátu. Dokáže provést základní antropometrická měření, vyhodnotit funkční stav vyšetřovaného jedince. Dokáže provést základní funkční svalový test a testy základních hybných stereotypů včetně testů hluboké stabilizace.

·         Student dokáže prakticky provést a naučit jednotlivé typy dýchání a dechových cvičení v různých polohách a dokáže vyjmenovat, pro jaká zdravotní oslabení je prakticky využít.  Aplikuje cvičební jednotku pro astmatika a dokáže vytvořit soubor dechových i pro jiná oslabení, kde se dechová cvičení využívají.

·         Student dokáže prakticky aplikovat a použít nejvíce využívané druhy relaxačních cvičení, která jsou vhodná pro výuku ZTV v rámci kompenzace různých zdravotních oslabení.

·         Student dokáže prakticky aplikovat různé druhy koordinačních a rovnovážných cvičení. Ovládá základní psychomotorické hry.

·         Student dokáže prakticky využít overball, gymball a další, i netradiční, pomůcky pro cvičení s oslabenými jedinci (odchylky od držení těla, metabolické, smyslové a další interní oslabení).

·         Student dokáže popsat typické držení těla těla u dětí předškolního i mladšího školního věku. Dokáže aplikovat cvičení s motivačními pomůckami a hry pro správný rozvoj posturálního i pohybového stereotypu u menších dětí. Dokáže vyjmenovat základní specifika a zásady při cvičení s dětmi předškolního a mladšího školního věku.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (01.02.2019)

Povinná literatura:

HOŠKOVÁ, Blanka a Miluše MATOUŠOVÁ. Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy: pro studující FTVS UK. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1392-5.

KABELÍKOVÁ, Karla a Marie VÁVROVÁ. Cvičení k obnovení a udržování svalové rovnováhy: průprava ke správnému držení těla. Praha: Grada Publishing, 1997. ISBN 80-7169-384-7.

LEVITOVÁ, Andrea a Blanka HOŠKOVÁ. Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4836-8.

MATOUŠOVÁ, Miluše. Zdravotní tělesná výchova - I. část. 3., přepracované vydání. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra, spol. s r.o., 2016. ISBN 978-80-87723-22-7.

Doporučená literatura:

FELDENKRAIS, Moshé. Feldenkraisova metoda: pohybem k sebeuvědomění. Praha: Pragma, 1996. ISBN 80-7205-058-3.

HOŠKOVÁ, Blanka. Vademecum: zdravotní tělesná výchova (druhy oslabení). Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2137-1.

NECHLEBOVÁ, Eva. Zdravotní tělesná výchova - II. část. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra, spol. s r.o., 2017. ISBN 978-80-87723-36-4.

STRNAD, Pavel. Vybrané kapitoly z TV zdravotně oslabených. Praha: SPN, 1987.

VÉLE, František. Kineziologie: přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. Vyd. 2., (V Tritonu 1.). Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-837-9.

Requirements to the exam - Czech
Last update: MUDr. Simona Majorová (18.05.2019)

Zápočtový test + vlastní předvedení kontrolních cvičení s teoretickým zdůvodněním funkce

Úplná účast na seminářích a cvičení.

Syllabus - Czech
Last update: MUDr. Simona Majorová (18.05.2019)

Přednášky:

1. Úvod do studia, stručný přehled vývoje zdravotní TV, koncepce a cíle. Kategorie oslabení. Studijní materiály.

2. Řízení vyučovacího procesu ve zdravotní TV, organizační formy. Úloha učitele. Úloha prevence a kompenzace. Pohyb a význam jeho kvality.

3. Základní pojmy z patologie, příčiny vzniku poruch hybného systému, vliv civilizačních faktorů, základní typy poruch hybného systému.

4. Testování a diagnostika poruch hybného systému, základní pohybové stereotypy, svalová dysbalance.

5. Oslabení respiračního systému a pohybová aktivita.

6. Oslabení kardiovaskulárního systému a pohybová aktivita.

7. Ostatní interní oslabení, jejich specifické rysy a charakter pohybových činností. Věkové zvláštnosti a zdravotní TV.

Semináře a cvičení:

1. Výchozí cvičební polohy - jejich význam. Cvičební tvary podle účelu: uvolňovací, protahovací, posilovací.

Základní cvičební tvary ve výchozích polohách. Nácvik jednoduchých pohybových stereotypů I.

2. Základní cvičební tvary ve výchozích cvičebních polohách. Nácvik jednoduchých pohybových stereotypů II. Metodické zásady výchovy ke správnému držení těla - oblast hrudní a krční páteře.

3. Metodické zásady výchovy ke správnému držení těla - oblast pánve a dolních končetin. Význam dechu a dechová cvičení. Metodika nácviku jednotlivých typů dýchání. Dechová cvičení bez doprovodných pohybů částí těla.

4. Dechová cvičení s doprovodnými pohyby částí těla. Dechová cvičení při lokomočních pohybech. Využití dechových cvičení k rozvoji posturálního stereotypu.

5. Relaxační cvičení, metodické postupy nácviku relaxace I. Relaxační cvičení, metodické postupy nácviku relaxace II.

6. Charakter pohybových aktivit a cvičebních jednotek pro různé kategorie oslabení I. Metodické výstupy. Charakter pohybových aktivit a cvičebních jednotek pro různé kategorie oslabení II. Metodické výstupy.

Vytrvalostní a posilovací cvičení u různých věkových kategorií. Metodické výstupy. Využití cvičebních pomůcek ve zdravotní TV. Metodické výstupy.

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Markéta Křivánková (21.10.2022)

Studijní opory naleznete v Moodle zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11055#section-0

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html