SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Basics of Somatopaedy and Inclusive Education - PZTV260K
Title: Základy somatopedie a inkluzivní pedagogiky
Guaranteed by: Department of Adapted Physical Education and Sport Medicine (51-300300)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2022
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:16/0, C+Ex [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA
Interchangeability : PZTV260
Is incompatible with: PZTV260
Is interchangeable with: PZTV260
Annotation -
Last update: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (11.06.2020)
The course deals with selected topics from special education of individuals with visual and hearing disability. It deepens students' knowledge of current legislation relating to people with sensory disabilities, penetrates deeper into the issues of care, education and training of these individuals.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (19.10.2023)

Cíl: Studium oblastí speciální pedagogiky zaměřených na jedince s tělesným postižením.

Absolvent předmětu: 

- jasně definuje principy náplň oboru somatopedie a její začlenění v kontextu ucelené rehabilitace, 

- je schopen popsat historii somatopedie 

- uvede příklady konkrétních institucí, které vzdělávají osoby s tělesným postižením v ČR 

- vyjmenuje relevantní legislativní normy ve vztahu ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 

 - uvede odborníky, kteří spolupracují na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 

- je schopen vysvětlit různé odborné pojmy z oblasti somatopedie (snoezelen, příspěvek na péči, alternativní a augmentativní komunikace, kompenzační pomůcky aj.) 

- u vybraných osobností somatopedie uvede jejich základní zaměření. 

- principy somatopedie je schopen aplikovat na vybrané typy postižení. 

Literature - Czech
Last update: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (01.02.2019)

BENDOVÁ, Petra. Základy somatopedie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2620-4.

Integrace a inkluze ve školní praxi: speciální vzdělávací potřeby dětí, žáků a studentů. Praha: Forum, 2013. ISSN 2336-1212.

NĚMEC, Zbyněk, Klára ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ a Vanda HÁJKOVÁ. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-712-0.

PIPEKOVÁ, Jarmila a Marie VÍTKOVÁ. Od inkluze ve školním prostředí k sociální inkluzi a participaci ve společnosti: From school inclusion to social inclusion and participation in society. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7530-6.

RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedické minimum. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0532-6.

RENOTIÉROVÁ, Marie a Petra BENDOVÁ. Somatopedie pro výchovné pracovníky I. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia. ISBN 80-244-1097-4.

ŠMELOVÁ, Eva, Eva SOURALOVÁ a Alena PETROVÁ. Společenské aspekty inkluze. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-4911-1.

VYHLÍDAL, Tomáš a Ondřej JEŠINA, a kol. Pohybové aktivity v dětské onkologii. Olomouc: Powerprint, 2015. ISBN 8087994159.

Requirements to the exam - Czech
Last update: MUDr. Simona Majorová (16.05.2019)

Zápočet + Zkouška:

  • Účast na projektech, seminární práce, docházka
  • Písemný test, ústní zkoušení

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (01.02.2019)

Tematické okruhy:

1. Úvod do předmětu. Somatopedie v kontextu ucelené rehabilitace. Definice oboru.

2. Historická východiska v českém a světovém kontextu.

3. Významné osobnosti somatopedie.

4. Speciálně pedagogická terminologie ve vztahu k oboru somatopedie. Výchova a vzdělávání jedinců s tělesným postižením v různých fázích života.

5. Klasifikace dle WHO (Světová zdravotnická organizace). Klasifikace dle MKN-10 (Mezinárodní klasifikace nemocí - 10. revize) a ostatní klasifikace.

6. Klasifikace tělesných postižení. Úvod do různých typů postižení a znevýhodnění v somatopedii.

7. Nervosvalová onemocnění. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport.

8. Vrozené vývojové vady. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport.

9. Deformace, malformace, amputace. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport.

10. Míšní léze. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na TV proces a sport.

11. Onkologická onemocnění. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport.

1. Vnitřní onemocnění (kardiologická, plicní, metabolická). Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport.

2. Obezita v dětském věku. Příčiny, léčba. Pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport.

3. Léčebná rehabilitace pro děti s tělesným postižením. Vojtův princip. Provázanost léčebné rehabilitace a pedagogického procesu.

4. Legislativní souvislosti vzdělávání dětí s tělesným postižením. Pracovní a sociální rehabilitace v kontextu somatopedie.

5. Vzdělávání v běžných školách versus speciálně pedagogické instituce. Výhody (benefity), nevýhody (rizika).

6. Rehabilitační třídy; školské instituce pro děti s tělesným postižením.

7. Základy inkluzivní pedagogiky. Aplikace tělesné výchovy pro děti s tělesným postižením.

8. Výchova a vzdělávání při hospitalizaci a lázeňské léčbě dětí.

9. Technická rehabilitace v somatopedii. Kompenzační pomůcky, IT technologie. Polohování a polohovací pomůcky.

10. Psychické zvláštnosti dětí s onemocněním či zdravotním postižením. Psychologická práce s dítětem s rodinou. Akceptace handicapu.

11. Speciálně pedagogická intervence. Speciálně pedagogická centra. Pedagogicko-psychologické poradny.

12. a 24. Návštěva Dětského centra Strančice. Ucelená rehabilitace včetně pedagogické intervence u dětí s těžkými formami tělesného postižení.

25. a 26. Návštěva Jedličkova ústavu. Přednáška, náhled ve výuce.

27. a 28. Návštěva Jedličkova ústavu. Ergoterapie, léčebná rehabilitace, náhled v hodině aplikované tělesné výchova. Návštěva organizace Asistence.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (11.06.2020)

Kompletní podpora na webu MOODLE

(prezentace k přednáškám, kontrolní otázky k lekcím, zkouškové otázky, doplňkové materiály).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html