SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Basics of Somatopaedy and Inclusive Pedagogy - PZTV260
Title: Základy somatopedie a inkluzivní pedagogiky
Guaranteed by: Department of Adapted Physical Education and Sport Medicine (51-300300)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2022
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/2, C+Ex [HT]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA
Mgr. Ilona Pavlová, MBA
Teacher(s): PhDr. Andrea Mahrová, Ph.D.
Mgr. Ilona Pavlová, MBA
PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA
Incompatibility : PZTV260K
Interchangeability : PZTV260K
Is interchangeable with: PZTV260K
Annotation -
Last update: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (11.06.2020)
The course deals with selected topics from special education of individuals with visual and hearing disability. It deepens students' knowledge of current legislation relating to people with sensory disabilities, penetrates deeper into the issues of care, education and training of these individuals.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (19.10.2023)

Cílem předmětu je nabytí stěžejních teoretických znalostí a praktických dovedností v podoboru speciální pedagogiky (= somatopedie), zaměřených na jedince s tělesným postižením. Student, který úspěšně zakončí tento předmět by měl disponovat kompetencemi, které mu umožní plynulý přechod do praxe.

Absolvent předmětu: 

- jasně definuje principy náplň oboru somatopedie a její začlenění v kontextu ucelené rehabilitace, 

- je schopen popsat historii somatopedie 

- uvede příklady konkrétních institucí, které vzdělávají osoby s tělesným postižením v ČR 

- vyjmenuje relevantní legislativní normy ve vztahu ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 

 - uvede odborníky, kteří spolupracují na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 

- je schopen vysvětlit různé odborné pojmy z oblasti somatopedie (snoezelen, příspěvek na péči, alternativní a augmentativní komunikace, kompenzační pomůcky aj.) 

- u vybraných osobností somatopedie uvede jejich základní zaměření. 

- principy somatopedie je schopen aplikovat na vybrané typy postižení. 

Literature - Czech
Last update: PhDr. David Půlpán (22.01.2021)

BENDOVÁ, Petra. Základy somatopedie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2620-4.

Integrace a inkluze ve školní praxi: speciální vzdělávací potřeby dětí, žáků a studentů. Praha: Forum, 2013. ISSN 2336-1212.

NĚMEC, Zbyněk, Klára ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ a Vanda HÁJKOVÁ. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-712-0.

PIPEKOVÁ, Jarmila a Marie VÍTKOVÁ. Od inkluze ve školním prostředí k sociální inkluzi a participaci ve společnosti: From school inclusion to social inclusion and participation in society. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7530-6.

RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedické minimum. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0532-6.

RENOTIÉROVÁ, Marie a Petra BENDOVÁ. Somatopedie pro výchovné pracovníky I. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia. ISBN 80-244-1097-4.

ŠMELOVÁ, Eva, Eva SOURALOVÁ a Alena PETROVÁ. Společenské aspekty inkluze. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-4911-1.

VYHLÍDAL, Tomáš a Ondřej JEŠINA, a kol. Pohybové aktivity v dětské onkologii. Olomouc: Powerprint, 2015. ISBN 8087994159.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Ilona Pavlová, MBA (01.01.2023)

Zápočet + Zkouška:
- Účast na 2 projektech, 2 seminární práce, docházka (85 %)
- Průběžný test , zápočtový test a ústní zkouška

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Ilona Pavlová, MBA (02.01.2023)

Tematické okruhy:


1. Úvod do předmětu. Somatopedie v kontextu ucelené rehabilitace. Definice oboru.


2. Historická východiska v českém a světovém kontextu.


3. Významné osobnosti somatopedie.


4. Speciálně pedagogická terminologie ve vztahu k oboru somatopedie. Výchova a vzdělávání jedinců s tělesným postižením v různých fázích života.


5. Klasifikace dle WHO (Světová zdravotnická organizace). Klasifikace dle MKN-10 (Mezinárodní klasifikace nemocí - 10. revize) a ostatní klasifikace. Klasifikace tělesných postižení. Úvod do různých typů postižení a znevýhodnění v somatopedii.                                                                                                                                                      

6. Nervosvalová onemocnění. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport.

7. Vrozené vývojové vady. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti.    

8. Deformace, malformace, amputace. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na TV a sport.     

9. Míšní léze. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na TV proces a sport.           

10. Onkologická onemocnění. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport. 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------                                                                                                                                                                                                                                   
1. Vnitřní onemocnění (kardiologická, plicní, metabolická). Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport. Obezita v dětském věku. Příčiny, léčba. Pedagogické souvislosti. 


2. Léčebná rehabilitace pro děti s tělesným postižením. Vojtův princip. Provázanost léčebné rehabilitace a pedagogického procesu.


3. Legislativní souvislosti vzdělávání dětí s tělesným postižením. Pracovní a sociální rehabilitace v kontextu somatopedie.


4. Vzdělávání v běžných školách versus speciálně pedagogické instituce. Výhody (benefity), nevýhody (rizika).SPC, PPP


5. Rehabilitační třídy; školské instituce pro děti s tělesným postižením. Výchova a vzdělávání při hospitalizaci a lázeňské léčbě dětí.


6. Základy inkluzivní pedagogiky. Aplikace tělesné výchovy pro děti s tělesným postižením.


7. Technická rehabilitace v somatopedii. Kompenzační pomůcky, IT technologie. Polohování a polohovací pomůcky.


8. Psychické zvláštnosti dětí s onemocněním či zdravotním postižením. Psychologická práce s dítětem s rodinou. Akceptace handicapu.


9. Workshop - metodologický seminář APA   + BP prezentace studentů + otázky na pozvané vedoucí prací   

10.Workshop - Já jsem APA konzultant.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

11. Návštěva Chocerady

12. Návštěva SPC nebo OSPOD 

13. Návštěva lázní       

                                                                                                                                                 

Seminární úkoly - 3

-"Jedem v tom taky s Parapletem" - doprovázení klientů na sportovní aktivity

- aktivní účast na paralympijském školním dni   

- téma - Dg. -  písemně zpracovat zvolenou diagnózu s orientací PA- modifikace                                                                                                                                                                          

- BP- obhajoba projektu -anotace, literatura, vlastní zájem, výzkumné otázky, vedoucí práce

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. David Půlpán (22.01.2021)

Studijní opory na Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11542

Distanční výuka bude probíhat formou videokonferencí přes MS Teams ve dnech/časech dle rozvrhu. Studentům bude v pondělí 15.2.2021 zaslán společný informativní email ohledně docházky, obsahu výuky a způsobu zakončení předmětu + odkaz na virtuální "učebnu" předmětu, ve které proběhnou ve čtvrtek 18.2.2021 (9:15-12:30) první dva bloky přednášek.

Odkaz na virtuální "učebnu" předmětu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3e453cf7887b4c9da31e2a26f375d859%40thread.tacv2/conversations?groupId=0273b554-0633-4f9b-98e1-dca26b5c11fe&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2. Pokud by výše uvedený přímý odkaz nefungoval, zkuste virtuální "učebnu" najít v MS Teams pomocí kódu týmu: sn14zg6

Schedule by date
Day Date Description Teacher Files Note
Thursday22.02.2024Teoretická výuka - FTVSPhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA 
Thursday29.02.2024Jedličkův ústav 
Thursday07.03.2024PhDr. Andrea Mahrová, Ph.D. 
Thursday14.03.2024PhDr. Andrea Mahrová, Ph.D. 
Thursday21.03.2024PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA 
Thursday04.04.2024PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA 
Thursday11.04.2024Seminář pohybové terapie P1 
Thursday18.04.2024PhDr. Andrea Mahrová, Ph.D. 
Thursday25.04.2024Olivova léčebna Říčany 
Thursday02.05.2024Centrum Carolina 
Thursday09.05.2024PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA 
Thursday16.05.2024PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA 
Thursday23.05.2024PhDr. Andrea Mahrová, Ph.D. 
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html