SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Comprehensive Rehabilitation - PZTV259
Title: Ucelená rehabilitace
Guaranteed by: Department of Adapted Physical Education and Sport Medicine (51-300300)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2022
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/2, C+Ex [HT]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA
PhDr. Andrea Mahrová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Andrea Mahrová, Ph.D.
PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA
Incompatibility : PZTV259K
Interchangeability : PZTV259K
Is interchangeable with: PZTV259K
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (12.12.2018)
Předmět seznamuje studenty s problematikou propojení složky léčebné, sociální, pracovní a pedagogické v rámci ucelené (komprehensivní) rehabilitace. U jednotlivých složek se budeme věnovat jejich postupům, metodám, formám i legislativním aspektům. Cílem je, aby studenti získali orientaci v šíři problematiky ucelené rehabilitace osob se speciálními potřebami. Předmět by měl propojovat znalosti z dalších předmětů z oblasti medicínské, sociální, psychologické a pedagogické.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Andrea Mahrová, Ph.D. (15.08.2023)

Cíl: seznámení s cíli, formami a nástroji ucelené rehabilitace osob se zdravotním postižením. Student získává kompetence orientace v českém systému následné péče, která je v gesci MŠMT, MZ a MPSV. Tato orientace je nezbytná pro zajištění interdisciplinární spolupráce v kontextu podpory jedinců se speciálními potřebami.

Výstupy z učení/learning outcomes:

Absolvent předmětu:

-       definuje koncept ucelené rehabilitace, vyjmenuje její složky, popíše historický vývoj oboru

-       definuje systémy mezinárodní klasifikace nemocí MKN (ICD) a klasifikace funkcí MKF (ICF), disabilit a zdraví

-       nakreslí mentální mapu popisující základní oblasti ucelené rehabilitace, jejich dílčí složky (léčebná rehabilitace, pracovní rehabilitace, sociální rehabilitace, psychologická rehabilitace)

-       v rámci léčebné rehabilitace definuje obory fyziatrie, fyzikální terapie, fyzioterapie, ergoterapie a porozumí rozdílům

-       popíše náplň běžně používaných metod, technik a konceptů fyzioterapie (Vojtova reflexní lokomoce, Bobath koncept, Kabat koncept, Brugger koncept, Feldenkreisova metoda, McKenzie metoda, Metoda L. Mojžíšové, SM systém, Klappovo lezení, apod.)

-       uvede odborníky, kteří pracují v různých oblastech ucelené rehabilitace, u vybraných osobností ucelené rehabilitace uvede jejich základní zaměření

-       uvede příklady konkrétních institucí v ucelené rehabilitaci a přehled jejich poskytovaných služeb

-       vyjmenuje alternativní pedagogické metody a definuje jejich využití u osob se speciálními potřebami

-       vyjmenuje relevantní legislativní normy ve vztahu k základním oblastem ucelené rehabilitace

-       je schopen vysvětlit různé odborné pojmy z oblasti ucelené rehabilitace (snoezelen, paliativní péče, respitní péče, penitenciární a postpenitenciární péče, příspěvek na péči, alternativní a augmentativní komunikace, kompenzační pomůcky aj.)

-       je schopen odebrat anamnézu klienta a orientačně vyšetřit jeho pohybový systém

-       principy ucelené rehabilitace je schopen aplikovat na vybrané typy postižení

Literature - Czech
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (12.12.2018)

CAPKO, Ján. Základy fyziatrické léčby. vyd. 1. Praha: Grada, 2007. ISBN 80-7169-341-3.

JANKOVSKÝ, Jiří. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. vyd. 2., dopl. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-730-5.

KOLÁŘ, Pavel a kolektiv. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.

NEUBAUEROVÁ, Lenka, Miroslava JAVORSKÁ a Karel NEUBAUER. Ucelená rehabilitace osob s postižením centrální nervové soustavy. vyd. 2., upr. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. ISBN 978-80-7435-174-7.

ŠVESTKOVÁ, Olga a Kateřina SVĚCENÁ. Ergoterapie: skripta pro studenty bakalářského oboru Ergoterapie na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova, 1. lékařská fakulta, 2013. ISBN 978-80-260-4101-6.

TEPLÁ, Marta a Lenka FELCMANOVÁ. Asistent pedagoga: jak efektivně zavést pozici asistenta pedagoga ve školách. Praha: Verlag Dashöfer, 2016. ISBN 978-80-87963-33-3.

VOTAVA, Jiří. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0708-5.

VODÁKOVÁ, Jitka. Speciální pracovní výchova a ergoterapie: pro studenty pedagogických fakult. vyd. 2., upr. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-322-1.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (24.08.2023)

Zápočet: Splnění 75 % úkolů v MS Teams. Aktivní účast na projektech. Písemný test.

Zkouška: Ústní.

Ucelená rehabilitace – zkouškové otázky 2023

1. A) Dělení ucelené rehabilitace na jednotlivé druhy. Jejich součásti. Vzdělání, náplň práce a uplatnění pracovníků v jednotlivých oborech. Klasifikace ICF.

B) UR u pacientů se zrakovým postižením

C) Ludwig Guttmann

2. A) Historie ucelené rehabilitace. Základní charakteristiky přístupů: a) represe, likvidace, b) segregace, ignorace (lhostejnost, ev. využívání neboli utilizace) c) charita (péče) d) medicínský přístup (postižení jako diagnóza) e) integrace a inkluze f) pohled na postižení jako „superhrdinství“ (Stella Young „I´m not your inspiration“)

B) UR u pacientů s intelektovým postižením. Downův syndrom. Mentální postižení u MO. Mentální postižení v rámci degenerativních postižení v seniorském věku.

C) Vojmír Srdečný

3. A) Léčebná rehabilitace – dělení na jednotlivé obory (fyzioterapie, balneologie, psychologie, ergoterapie), vzdělání, náplň práce a uplatnění pracovníků v oboru

B) UR u pacientů po transverzální lézi míšní (po úrazech páteře). Spinální řetězec (JIP, spinální jednotka, rehabilitační ústavy, centra následné péče).

C) jedna z osobností spinální problematiky: Zdeňka Faltýnková, David Lukeš, Lenka Honzátková nebo Jiří Kříž

4. A) Léčebná rehabilitace – diagnostika a terapie. Vojtův princip. Vybrané fyzioterapeutické metody (např. Feledenkrais, Vojta, Mojžíšová, Bobath, sestra Kenny, Kabat, Brügger), LTV, manuální terapie, fyzikální terapie.

B) UR u pacientů s mozkovou obrnou (MO).

C) Václav Vojta nebo Pavel Kolář

5. A) Psychologická rehabilitace. Rozdíl mezi psychiatrem, psychologem a psychoterapeutem. Problematika „coping with“ – psychické reakce jedinců s různým druhem postižení. SOC, LOC, DABDA, Burning out syndrom. Resilience. Sebeaktualizace (seberealizace). Empowerment.

B) UR jedinců se sluchovým postižením.

C) E. Kübler Ross nebo jiná osobnost psychologie odolnosti (Antonovsky, Rotter, Křivohlavý)

6. Ergoterapie. Vzdělání, náplň práce a uplatnění ergoterapeutů. 4 typy ergoterapie. Význam pracovních činností v léčebné rehabilitaci, v běžném i speciálním školství, v pracovní rehabilitaci. B) UR u pacientů v různých fázích diabetes mellitus (1. Prevence a edukace, 2. Léčba: režim, dieta, farmaka, 3. Závažné komplikace: multiorgánové postižení, slepota, amputace dolních končetin, snížení citlivosti horních končetin). Případně UR u jedinců s jiným interním onemocněním.

C) Rudolf Jedlička nebo František Bakule nebo Augustin Bartoš

7. A) Technická rehabilitace (adjuvantika - kompenzační pomůcky, epitézy, protézy, ortézy) B) UR u pacientů s chybějící částí těla (po amputaci, v důsledku vrozené vady). Příčiny, důsledky. Role sportu.

C) vyberte jednu z osobností: Otto Bock n. Jan Amos Komenský n. Zdeněk Matějček

8. A) Sociální rehabilitace. Formy pomoci osobám se ZP: dávky sociální podpory, příspěvek na péči. Kartičky zvláštních výhod. Euroklíč.

B) UR ve vztahu k rodičům postiženého dítěte. Psychologické aspekty. Formy podpory. Patologické přijetí dítěte se ZP. Edukace léčebná, sociální, právní a pedagogická. Role rané péče.

C) Pavla Valníčková – Kovaříková nebo Jana Hrdá

9. A) Různé druhy organizací v sociální rehabilitaci. Pacientské organizace. Nadace. Poskytovatelé sociálních služeb. Chráněné a podporované bydlení. Osobní asistence. Standardy sociálních služeb.

B) UR u pacientů s progresivním neurologickým onemocněním (Duchenneova / Beckerova muskulární dystrofie, roztroušená skleróza, Alzheimer, Parkinsonova nemoc, ALS aj.)

C) organizace CZEPA

10. A) Pracovní rehabilitace. Tranzitní programy. Profesní příprava. Chráněné dílny a podporované zaměstnání.

B) UR u dětí s kombinovaným postižením do začátku školní docházky (raná péče). Školská poradenská zařízení.

C) organizace TaKavárna nebo Hvězdný bazar nebo SONS

11. Pedagogická rehabilitace. Rozhodování mezi integrací dítěte se ZP do běžné školy versus využití speciální školy. Vývoj speciálního školství. Alternativní školství. Základní didaktické zásady. Základní vzdělávání versus Základy vzdělávání v základních školách speciálních. B) UR u seniorů. Péče v rámci rodiny. Příspěvek na péči o osobu blízkou. Využívání služeb home care. Ústavní péče.

C) Jedličkův ústav nebo Kociánka

12. A) Animoterapie (též. zooterapie). Hipo-, felino- a canis terapie. AAA, AAT, AAE a AACR. Snoezelen. Alternativní a augmentativní komunikace.

B) Paliativní a hospicová péče (UR u pacientů se závažným onemocněním a na konci života). Cure versus Care. Potřeby umírajících. Kübler – Rossová. DABDA.

C) Základní škola speciální (Diakonie Stodůlky nebo Dar Paprsek)

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (12.12.2018)

Přednášky:

1. Úvod do předmětu, historie oboru, základní pojmy.

2. Komprehensivní neboli ucelená rehabilitace. Definice. Klasifikace.

3. Léčebná rehabilitace I. Fyziatrie. Fyzikální terapie. Fyzioterapie.

4. Léčebná rehabilitace II. Fyzioterapeutické metody, techniky a koncepty.

5. Léčebná rehabilitace III. Ergoterapie. Funkce pohybového systému (jemná a hrubá motorika, postura a lokomoce) a její poruchy.

6. Tvorba edukačních programů pro různé skupiny pacientů, technické předpoklady, motivace. Animoterapie.

7. Technická rehabilitace.

8. Psychologická rehabilitace. Syndrom vyhoření u pečujících osob. Reakce na stres. Přístupy rodičů k dítěti se zdravotním postižením.

9. Pracovní rehabilitace - pracovní rehabilitace osob se zdravotním postižením, organizace a řízení pracovní rehabilitace. Poradenství pro volbu povolání, vyhledávání vhodného zaměstnání na trhu práce.

10. Sociální rehabilitace - zdravotně postižení v naší společnosti. Problematika minoritního postavení ve společnosti. Problematika bydlení.

11. Osobní asistence. Dobrovolnictví. Pacientské organizace. Respitní péče. Úloha sportu v sociální rehabilitaci osob se speciálními potřebami.

12. Pedagogická rehabilitace. Problematika integrace - výhody a nevýhody. Speciální školství.

13. Alternativní pedagogické metody a jejich využití u osob se speciálními potřebami (waldorfská pedagogika, Montessori).

14. Paliativní péče. Hospic. Další složky ucelené rehabilitace: penitenciární a postpenitenciární péče.

Semináře:

1. Zařízení poskytující ucelenou rehabilitaci.

2. Projekt: Vyšetření pohybového systému a odebrání anamnézy.

3. Práce asistenta pedagoga.

4. Projekt: Vytvoření edukačního výstupu (kurz, letáček apod.) pro vybranou skupinu jedinců.

5. Projekt: Tvorba individuálního plánu rehabilitace u vybraného postižení.

6. Práce fyzioterapeuta a práce ergoterapeuta - rozdíly, vymezení kompetencí.

7. Trh práce a zdravotně postižení - prezentace seminárních prací.

8. Pracovní výchova ve vzdělávání, vedení projektu pracovní výchovy - metodická příprava.

9. Příprava praktických cvičení pro rozvoj grafomotoriky.

10. Pracovní výchova a její pojetí v rámci alternativních pedagogických směrů.

11. Příprava pracovního úkolu pro zvolenou skupinu žáků (klientů) - prezentace seminárních prací.

12. Příprava pomůcek pro žáky se zrakovým postižením.

13. a 14. Hospitace do zařízení poskytujícího některou ze složek ucelené rehabilitace.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (24.08.2023)

Studijní opory jsou dostupné v MOODLE na odkazu: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=3790
heslo: Rehabilitace1


Průběžná práce v předmětu (seminární úkoly, rozvrhy, aktualizty, online výuka v případě potřeby) probíhá v MS Teams. Kód: qowz18l



 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html