|
|
|
||
Last update: Mgr. Pavlína Nováková, Ph.D. (03.07.2023)
|
|
||
Last update: Mgr. Pavlína Nováková, Ph.D. (03.07.2023)
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními cíli a úkoly zdravotní tělesné výchovy, organizačními formami a pedagogickým procesem ve zdravotní tělesné výchově. Dále je cílem naučit studenty základy tvorby (dle metodických postupů) cvičební jednotky pro jednotlivá oslabení. Výstupy z učení - přednášky · Student vyjmenuje a popíše jednotlivá zdravotní oslabení, která se mohou vyskytnout u žáků při výuce TV. Student dokáže popsat jaké základní pohybové prostředky je možné při výuce těchto žáků v rámci ZTV využít. · Student identifikuje základní odchylky od ideálního držení těla u dětí i dospělých a popíše, proč a jak k nim dochází. · Student definuje principy svalové nerovnováhy. Dokáže vyjmenovat a popsat konkrétní testy hodnotící posturální stereotyp i pohybový stereotyp. · Student dokáže vyjmenovat jednotlivá oslabení respiračního systému, která se vyskytují u žáků ve škole. Dokáže aplikovat vhodné tělovýchovné prostředky, které podporují žáka s respiračním oslabením v jeho pohybovém a tělesném rozvoji. · Student dokáže definovat obezitu, její příčiny, typy, hodnocení. Dokáže určit, jaký typ pohybové aktivity je pro obézního žáka nejvhodnější. Dokáže vyjmenovat zásady cvičení s obézním žákem. · Student je schopen definovat oba typy diabetu a jeho možné komplikace, dokáže určit, jaký vliv má pohybová aktivita metabolismus diabetika. Dokáže vyjmenovat zásady cvičení s diabetikem. · Student dokáže definovat a popsat s oslabeními smyslů, především, s oslabením zraku a sluchu, ADHD, epilepsii, neurózu a DMO. Dokáže identifikovat jaké vhodné pohybové aktivity jsou vhodné a jaké zásady je nutné dodržovat během vyrovnávacího procesu.
Výstupy z učení - cvičení · Student dokáže vyjmenovat a prakticky využít cviky v základních polohách pro vytvoření vhodného cvičení pro různá zdravotní oslabení, především vadného držení těla (VDT), ale i interní oslabení spojená s odchylkami od správného držení těla. · Dokáže připravit praktická cvičení v různých variantách pro ovlivnění odchylek od správného držení těla, především pro kompenzaci horního a dolního zkříženého syndromu, skoliotického držení, plochých zad a ovlivnění HSS. · Student dokáže popsat problematiku poruch klenby nožní a s ní spojených zdravotních problémů. Dokáže využít cvičení a pomůcek, které cvičební jednotku zpestří a motivují žáky ke cvičení. Také dokáže pracovat s žáky, kteří mají odchylky od osy DK (valgózní, varózní postavení DK). · Student ovládá metody zjišťování funkčního stavu pohybového aparátu. Dokáže provést základní antropometrická měření, vyhodnotit funkční stav vyšetřovaného jedince. Dokáže provést základní funkční svalový test a testy základních hybných stereotypů včetně testů hluboké stabilizace. · Student dokáže prakticky provést a naučit jednotlivé typy dýchání a dechových cvičení v různých polohách a dokáže vyjmenovat, pro jaká zdravotní oslabení je prakticky využít. Aplikuje cvičební jednotku pro astmatika a dokáže vytvořit soubor dechových i pro jiná oslabení, kde se dechová cvičení využívají. · Student dokáže prakticky aplikovat a použít nejvíce využívané druhy relaxačních cvičení, která jsou vhodná pro výuku ZTV v rámci kompenzace různých zdravotních oslabení. · Student dokáže prakticky aplikovat různé druhy koordinačních a rovnovážných cvičení. Ovládá základní psychomotorické hry. · Student dokáže prakticky využít overball, gymball a další, i netradiční, pomůcky pro cvičení s oslabenými jedinci (odchylky od držení těla, metabolické, smyslové a další interní oslabení). · Student dokáže popsat typické držení těla těla u dětí předškolního i mladšího školního věku. Dokáže aplikovat cvičení s motivačními pomůckami a hry pro správný rozvoj posturálního i pohybového stereotypu u menších dětí. Dokáže vyjmenovat základní specifika a zásady při cvičení s dětmi předškolního a mladšího školního věku. |
|
||
Last update: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (12.10.2022)
Povinná: HOŠKOVÁ, B., MATOUŠOVÁ, M. Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy. Praha: Nakl. Karolinum, 2003. 135 s. ISBN 80-7184-621-X. KABELÍKOVÁ, K., VÁVROVÁ, M. Cvičení k obnovení a udržení svalové rovnováhy. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, Avicenum, 1997. 239 s. ISBN 80-7169-384-7. KYRALOVÁ, M., MATOUŠOVÁ, M. Zdravotní TV. II. část. Praha: Sport pro všechny, 1995. 173 s. ISBN 80-85 228 - 24-6. LEVITOVÁ, A., HOŠKOVÁ, B. Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha : Grada Publishning, a.s., 2015. 112 s. ISBN 978-80-271-9045-4. Doporučená: HOŠKOVÁ, B. a kol.: Vademecum. Zdravotní tělesná výchova (druhy oslabení). Praha: Nakl. Karolinum, 2012. 130 s. ISBN 978-80-246-2137-1. FELDENKREIS, M. Pohybem k sebeuvědomění. Přel. V. Zdražila. Praha: Pragma, 1967. 186 s. ISBN 80-7205-058-3. GÍTANANDA, G. Jóga - krok za krokem. Praha: Dobra & Fontána, 1999. 364 s. ISBN 80-86179-38-9. KOLÁŘ, P. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén, 2009. 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1. SRDEČNÝ, V. Tělesná výchova zdravotně oslabených: učebnice pro posluchače pedagogických fakult. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství). STRNAD, P. Vybrané kapitoly z TV zdravotně oslabených. Praha: SPN, 1987. 162 s. ISBN 80-72-03-6815. VÉLE, F. Kineziologie pro klinickou praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 1997. 267 s. ISBN 80-7169-256-5. |
|
||
Last update: Mgr. Pavlína Nováková, Ph.D. (03.07.2023)
Zápočet: účast ve výuce a vypracování prezentace na dané téma oslabení (etiologie a vytvoření cvičební jednotky na kompenzaci daného oslabení) Otázky ke zkoušce: 1. Pohybový systém a jeho oslabení (poruchy posturální funkce, příčiny a důsledky) 2. Význam ZTV a její obsahová náplň (charakteristika, cíl, úkoly, struktura a obsah cvičební jednotky v ZTV) 3. Základní vyrovnávací prostředky v ZTV 4. Relaxační cvičení, význam, využití v ZTV, metody relaxace 5. Dechová cvičení – význam, druhy dechových cvičení, druhy dýchání, poruchy funkce, vliv polohy těla na stereotyp dýchání, využití v ZTV 6. Svalová dysbalance v oblasti pánve a beder 7. Dysbalance v oblasti krční páteře a hrudní páteře 8. Plochá záda a vyrovnávací cvičení 9. Skoliotické držení a vyrovnávací cvičení 10. Oslabení dolních končetin, využití a význam PA 11. Plochonoží a jeho řešení 12. Pedagogická diagnostika v ZTV (diagnostika posturálního stereotypu – VDT, funkční svalové testy, testy pohybového stereotypu) 13. Svalová nerovnováha, její příčiny a důsledky (+ zásady pro protahování svalů s tendencí ke zkrácení a posilování svalů s tendencí k oslabení), hluboká stabilizace 14. Metabolické oslabení – obezita – využití a význam PA 15. Metabolické oslabení – diabetes mellitus – využití a význam PA 16. Nervová a neuropsychická oslabení (ADHD, epilepsie, neurózy) a PA (význam pohybové aktivity) 17. Smyslová oslabení a pohybová aktivita (vyrovnávací proces) 18. Astma a oslabení dechového systému, vliv PA 19. Zdravotní TV seniorů, specifika osob staršího věku a PA |
|
||
Last update: Mgr. Pavlína Nováková, Ph.D. (03.07.2023)
Přednášky ZTV 1. Úvod do studia, stručný přehled vývoje zdravotní TV, koncepce a cíle ZTV. Kategorie zdravotních oslabení. 2. Řízení vyučovacího procesu ve zdravotní TV, organizační formy. Úloha učitele. Úloha ZTV v primární a sekundární prevenci a kompenzaci zdravotního znevýhodnění. Pohyb a význam jeho kvality. 3. Základní pojmy z patologie, příčiny vzniku poruch hybného systému, vliv civilizačních faktorů, základní typy poruch hybného systému. 4. Svalová dysbalance, základní pohybové stereotypy, testování a diagnostika poruch hybného systému. 5. Oslabení respiračního systému a pohybová aktivita. + 6. Oslabení kardiovaskulárního systému a pohybová aktivita. 7. Ostatní interní oslabení – metabolická, gynekologická, smyslová neurologická a neuropsychická) jejich specifické rysy a charakter pohybových činností. Semináře a cvičení 1. Výchozí cvičební polohy - jejich význam. Cvičební tvary podle účelu: uvolňovací, protahovací, posilovací. Metodické zásady výchovy ke správnému držení těla – oblast hrudní a krční páteře, pánve a DKK → nácvik jednoduchých pohybových stereotypů I. - Cvičení v ZP – leh (záda, bok, břicho) - uvolnění kloubních struktur a protažení 2. Základní cvičební tvary ve výchozích polohách. Nácvik jednoduchých pohybových stereotypů lI. Metodické zásady výchovy ke správnému držení těla – oblast hrudní a krční páteře, pánve a DKK. - Cvičení v základní poloze – leh (záda, bok, břicho) – posílení 3. Základní cvičební tvary ve výchozích cvičebních polohách. Nácvik jednoduchých pohybových stereotypů lII. Metodické zásady výchovy ke správnému držení těla – oblast hrudní a krční páteře, pánve a DKK. - Cvičení – základní poloha sed (všechny varianty) – uvolnění, protažení, posílení 4. Základní cvičební tvary ve výchozích cvičebních polohách. Nácvik jednoduchých pohybových stereotypů lV. Metodické zásady výchovy ke správnému držení těla – oblast hrudní a krční páteře, pánve a DKK. - Cvičení – základní poloha klek / vzpor klečmo - uvolnění, protažení, posílení 5. Základní cvičební tvary ve výchozích cvičebních polohách. Nácvik jednoduchých pohybových stereotypů V. Diagnostika VDT. - Cvičení - základní poloha stoj - uvolnění, protažení, posílení - Cvičení ve dvojicích – vázané tvary (pomůcky i bez) - Praktická diagnostika VDT 6. Problematika vad nohy – vliv na pohybový systém člověka a uplatnění cvičení při zdravotním oslabení - Cvičení na plochonoží – stimulace, facilitace, hry, kreativita 7. Význam dechu a dechová cvičení. Metodika nácviku jednotlivých typů dýchání. - Dechová cvičení bez doprovodných pohybů částí těla a jejich využití pro různé kategorie oslabení. 8. Využití dechových cvičení k rozvoji posturálního stereotypu. - Dechová cvičení s doprovodnými pohyby částí těla a při lokomoci - Prvky dětské jógy 9. Relaxační cvičení, metodické postupy nácviku relaxace a jejich využití pro různé kategorie oslabení. 10. Cvičení koordinační a rovnovážná a jejich využití pro různé kategorie oslabení. 11. Využití cvičebních pomůcek l. v ZTV, PA pro různé kategorie oslabení. Metodické výstupy. 12. Využití cvičebních pomůcek ll. ve zdravotní TV. , PA pro různé kategorie oslabení. Metodické výstupy. 13. Využití netradičních pomůcek v ZTV. PA pro různé kategorie oslabení. Metodické výstupy. 14. Metodické výstupy. Projekty týkající se prevence VDT u dětí.
|
|
||
Last update: Mgr. Pavlína Nováková, Ph.D. (05.03.2024)
Studijní opory naleznete v Moodle pod odkazem: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11055#section-0 MS Teams (skupina P. Nováková): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad5mA29nvfgnGvWWpOYfqMXcKVWn3p_7IVBiUZkg6yKI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=0ef99255-83ba-4e2a-bd97-727bbf6cc584&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2 |