SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Basics of Somatopaedy - PZTV217
Title: Základy somatopedie
Guaranteed by: Department of Adapted Physical Education and Sport Medicine (51-300300)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2022
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:12/0, C+Ex [HS]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA
PhDr. Klára Daďová, Ph.D.
Classification: Sport and Physical Education > Biomedicine Subjects
Interchangeability : PZTV216
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (11.06.2020)
The course deals with selected topics from special education of individuals with visual and hearing disability. It deepens students' knowledge of current legislation relating to people with physical disabilities, penetrates deeper into the issues of care, education and training of these individuals.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (11.06.2020)

Cílem předmětu je nabytí stěžejních teoretických znalostí a praktických dovedností jednoho z podoborů speciální pedagogiky - somatopedie.

Literature - Czech
Last update: Jiří Krasilov (08.12.2010)

Literatura:

KÁBELE, aj. Somatopedie: Učebnice speciální pedagogiky tělesně a zdravotně postižené mládeže. Praha: Univerzita Karlova, 1992.

RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedické minimum. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2002.

TROJAN, S., DRUGA, R. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. Praha: Grada, 2001.

VÍTKOVÁ, M. Paradigma somatopedie. Brno: Masarykova univerzita, 1998.

CASTILO, R. M. Orofaciální regulační terapie, Praha: Portál 2006.

KALVACH, Z., ZADÁK, Z., JIRÁK., R, ZAVÁZALOVÁ, H., SUCHARDA, P. a kol. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada Publishing, 2004.

KLENKOVÁ, J. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006.

JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. Praha: Nakladatelství Triton, 2001.

KOLLÁROVÁ, E. Somatopédia pre učitelov. Bratislava: Univerzita Komenského, 1991.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004.

KLENKOVÁ, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido, 2000.

KUTÁLKOVÁ, D. Logopedická prevence. Praha: Portál, 2005.

LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2002.

THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Jiří Krasilov (08.12.2010)

Požadavky na zápočet a zkoušku:

  • Zápočet: 100% docházka na semináře. Vypracování odborného referátu. Zápočtový test.
  • Zkouška: ústní.

Syllabus - Czech
Last update: Jiří Krasilov (08.12.2010)
  • Charakteristika vybraných druhů tělesného postižení - degenerativní poškození pohybového aparátu, Perthesova choroba, progresivní svalová dystrofie, poúrazové stavy. Edukační důsledky.
  • Centrální a periferní obrny u dospělých (Sclerosis multiplex, Parkinsonova nemoc, mozečková heredoataxie, cévní mozková příhoda, mozková embolie, Friedreichova heredoataxie), infekční obrna.
  • Teorie vzdělávání tělesně a zdravotně postižených dětí a mládeže.
  • Volnočasové aktivity jedinců se zdravotním a tělesným postižením. Organizace a sdružení pro jedince se zdravotním a tělesným postižením, význam svépomocných skupin.
  • Historie péče o osoby s poruchou komunikace, významné osobnosti oboru, výzkumné směřování v současnosti, aktuální otázky logopedické praxe.
  • Organizace logopedické péče v České republice, modely organizace logopedické péče v zahraničí.
  • Logopedická prevence v práci speciálního pedagoga, možnosti prevence na primárním stupni zdělávání.

  • Návštěva Kliniky rehabilitačního lékařství.
  • Videoprojekce (problematika Parkinsonovy nemoci, Alzheimerovy choroby, progresivní svalové dystrofie).
  • Diagnostika a testování soběstačnosti.
  • Hlasové poruchy (etiologie, diagnostika, terapie, hlasová hygiena u profesionálů).
  • Symptomatické poruchy řeči (řeč u DMO, mentálně postižených, zrakově postižených).
  • Alternativní a augmentativní komunikace, komunikační systémy a jejich využití v praxi.
  • Logopedická problematika u seniorů.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html