SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Application of Remedial PE - PZTV157
Title: Aplikace zdravotní tělesné výchovy
Guaranteed by: Department of Adapted Physical Education and Sport Medicine (51-300300)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Extent per academic year: 28 [hours]
Capacity: unknown / 52 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Pavlína Nováková, Ph.D.
Mgr. Markéta Křivánková
Teacher(s): Mgr. Markéta Křivánková
Annotation -
Last update: MUDr. Simona Majorová (19.06.2019)
Learning outcomes of the course introduce the basic aims and tasks of remedial physical exercises, organizational forms and pedagogical process in remedial physical activities. It deals with the position of physical health education between therapeutic physical education and physical education for I. and II. health group (healthy persons). Students will be acquainted with the structure of movement content, basic compensatory, breath and relaxation exercises, methods of influencing morphological-functional deviations in various types of disorders.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Markéta Křivánková (20.10.2023)

Cílem předmětu je seznámit studenty se základními cíli a úkoly zdravotní tělesné výchovy, organizačními formami a
pedagogickým procesem ve zdravotní tělesné výchově. Dále je cílem naučit studenty základy tvorby (dle metodických postupů) cvičební jednotky pro jednotlivá oslabení.

Výstupy z učení - cvičení

·       Student dokáže vyjmenovat a prakticky využít cviky v základních polohách pro vytvoření vhodného cvičení pro různá zdravotní oslabení, především vadného držení těla (VDT), ale i interní oslabení spojená s odchylkami od správného držení těla.

·       Dokáže připravit praktická cvičení v různých variantách pro ovlivnění odchylek od správného držení těla, především pro kompenzaci horního a dolního zkříženého syndromu, skoliotického držení, plochých zad a ovlivnění HSS.

·       Student dokáže popsat problematiku poruch klenby nožní a s ní spojených zdravotních problémů. Dokáže využít cvičení a pomůcek, které cvičební jednotku zpestří a motivují žáky ke cvičení. Také dokáže pracovat s žáky, kteří mají odchylky od osy DK (valgózní, varózní postavení DK).

·       Student ovládá metody zjišťování funkčního stavu pohybového aparátu. Dokáže provést základní antropometrická měření, vyhodnotit funkční stav vyšetřovaného jedince. Dokáže provést základní funkční svalový test a testy základních hybných stereotypů včetně testů hluboké stabilizace.

·       Student dokáže prakticky provést a naučit jednotlivé typy dýchání a dechových cvičení v různých polohách a dokáže vyjmenovat, pro jaká zdravotní oslabení je prakticky využít.  Aplikuje cvičební jednotku pro astmatika a dokáže vytvořit soubor dechových i pro jiná oslabení, kde se dechová cvičení využívají.

·       Student dokáže prakticky aplikovat a použít nejvíce využívané druhy relaxačních cvičení, která jsou vhodná pro výuku ZTV v rámci kompenzace různých zdravotních oslabení.

·       Student dokáže prakticky aplikovat různé druhy koordinačních a rovnovážných cvičení. Ovládá základní psychomotorické hry.

·       Student dokáže prakticky využít overball, gymball a další, i netradiční, pomůcky pro cvičení s oslabenými jedinci (odchylky od držení těla, metabolické, smyslové a další interní oslabení).

·       Student dokáže popsat typické držení těla těla u dětí předškolního i mladšího školního věku. Dokáže aplikovat cvičení s motivačními pomůckami a hry pro správný rozvoj posturálního i pohybového stereotypu u menších dětí. Dokáže vyjmenovat základní specifika a zásady při cvičení s dětmi předškolního a mladšího školního věku.

 

Literature - Czech
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (22.08.2019)

Povinná literatura:

HOŠKOVÁ, B.,MATOUŠOVÁ, M. Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 2010.

HOŠKOVÁ, B. a kol. Vademecum. Zdravotní tělesná výchova (druhy oslabení). Praha: Karolinum, 2012.

LEVITOVÁ, A., HOŠKOVÁ, B. Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada, 2015.

NELSON Dostupné na: , A., Kokkonen , J. (2014). Stretching Anatomy. Human Kinetics.

Doporučená literatura:

BURSOVÁ, M. Kompenzační cvičení. Praha. Grada, 2005.

KESH, P. Corrective Exercise: A Practical Approach. London: Routledge, 2014.

Dostupné z:

KOLÁŘ, P. et al. Clinical Rehabilitation. Praha: Rehabilitation Prague School, 2013.

Véle,F. Kineziologie. Praha: Triton, 2006.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Markéta Křivánková (20.10.2023)

seminární práce, metodický výstup
zápočtový test

Syllabus - Czech
Last update: MUDr. Simona Majorová (19.06.2019)

Semináře a cvičení:

1. Výchozí cvičební polohy - jejich význam. Cvičební tvary podle účelu :

uvolňovací,protahovací, posilovací.

2. Základní cvičební tvary ve výchozích polohách. Nácvik jednoduchých pohybových

stereotypů I.

3. Základní cvičební tvary ve výchozích cvičebních polohách. Nácvik jednoduchých

pohybových stereotypů II.

4. Metodické zásady výchovy ke správnému držení těla - oblast hrudní a krční páteře.

5. Metodické zásady výchovy ke správnému držení těla - oblast pánve a dolních končetin.

6. Význam dechu a dechová cvičení. Metodika nácviku jednotlivých typů dýchání bez

doprovodných pohybů.

7. Dechová cvičení s doprovodnými pohyby částí těla.

8. Dechová cvičení při lokomočních pohybech. Využití dechových cvičení k rozvoji

posturálního stereotypu.

9. Relaxační cvičení, metodické postupy nácviku relaxace I.

10. Relaxační cvičení, metodické postupy nácviku relaxace II.

11. Charakter pohybových aktivit a cvičebních jednotek pro různé kategorie oslabení I.

Metodické výstupy.

12. Charakter pohybových aktivit a cvičebních jednotek pro různé kategorie oslabení II.

Metodické výstupy.

13. Vytrvalostní a posilovací cvičení u různých věkových kategorií. Metodické výstupy.

14. Využití cvičebních pomůcek ve zdravotní TV. Metodické výstupy.

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Pavlína Nováková, Ph.D. (12.10.2020)

Studijní opory, kromě literárních zdrojů, se nacházejí a postupně doplňují na:

  • Moodle UK: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10249 a
  • MS TEAMS, přes které je možná případná on-line komunikace: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3c53eab6f0d54460aa6fffdab965a521%40thread.tacv2/conversations?groupId=7ba771ac-192c-4a5e-ac57-04456ed9c622&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html