SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Music Therapy and Feldenkrais Method - PZTV064N
Title: Muzikoterapie a Feldenkreisova metoda
Guaranteed by: Department of Adapted Physical Education and Sport Medicine (51-300300)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2022
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, C [HT]
Extent per academic year: 42 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Guarantor: doc. PhDr. Pavel Strnad, CSc.
PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA
Classification: Sport and Physical Education > Special Core Subjects
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (11.06.2020)
Introduction to the theoretical and practical part of music therapy, as applied in health care, education and social care. Feldenkrais' method seeks ways to improve the function of not only the locomotor system through slow movement and deepening self-awareness. We can say that with its well-thought-out and from the point of view of the exerciser attentive movement practice, it influences the whole human organism. Therefore, it is included in the study program as an important health and physical education method.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (11.06.2020)

Cíl: Rozšířit povědomí studentů o psychomotorických aktivitách.

Literature - Czech
Last update: MUDr. Simona Majorová (23.05.2019)

LINKA, A. Kapitoly z muzikoterapie. Rosice u Brna: Gloria, 1997.

MÁTĚJOVÁ, Z. Základy teorie a praxe muzikoterapie. Bratislava: Ped.F Komenského, 1986.

MÁTĚJOVÁ, Z., MIŠUREC, I. Muzikoterápia pri zajakovosti. Bratislava: Ped.F Komenského, 1990.

FELDENKRAIS, M. Pohybem k sebeuvědomění. Přel. V.Zdražila. Praha: Pragma, 1967. 186 s. ISBN 80-7205-058-3.

0BRIGHT, R. Musictherapie in der Altenhilfe. Stuttgart: Gustav Fischer Verlag, 1984.

HOUBEN, J., SMITSKAMP, H., VELDE, J. The Creative Process / part I. Applications in Therapy and Education. Netherlands: Phaedon - Culemborg, 1989.

MÁTĚJOVÁ, Z. Muzikoterapia pro zajakavosti detej. Bratislava: Ped.F Komenského, 1986.

NORDORFF, P., ROBBINS, C. Therapy in Music for Handicapped Children. London: Gollancz, 1973.

PRIESTLEY, K. Musictherapeutische Erfahrungen. Stuttgart : Gustav Fischer Verlag, 1982.

SHAFARMAN, S. Vědomí léčí. Feldenkraisova metoda dynamického zdraví. Praha: Pragma 2005, 208 s. ISBN: 80-7205-864-9

SCHWABE, CH. Regulative Musictherapie. Liepzig: Veb G. Thieme, 1987.

ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha . Portál, 1998.

MASTERS, R. The Way to Awaken. Exercises to Enliven, Body, Self and Soul. Wheaton, Illinois: Quest Books,1997. 224 s. ISBN 0-8356-0754-2.

MASTERS, R., HOUSTON, J. Naslouchejte svému tělu. Přel. I. Kušiak. Praha: Pragma, 1994. 251 s. ISBN 80-85213-34-5.

WILDMANN, F. Feldenkrais a jeho metoda. Cvičení pro každý den. Praha: Pragma, 1999, 192 s.. ISBN 80-7205-640-9

Requirements to the exam - Czech
Last update: MUDr. Simona Majorová (23.05.2019)

Zápočet:

  • Absolvování výuky v plném rozsahu.
  • Aktivní účast a splnění praktických požadavků.
  • Písemný test z konzultované teorie.

Syllabus - Czech
Last update: MUDr. Simona Majorová (23.05.2019)

Muzikoterapie

Přednášky:

1. Historie. Nejstarší zmínky o spojení hudby a medicíny. Koncepce formování člověka pomocí hudby

v předoasijských kulturách, v Egyptě a v antickém Řecku.

2. Nové koncepce muzikoterapie koncem 17. století. Muzikoterapeutické koncepce opřené o psychoanalýzu.

3. Teoretické základy muzikoterapie.

4. Cíle a možnosti využití muzikoterapie s osobami se zdravotním postižením v praxi.

5. Hudba a její vliv na vegetativní funkce. Hudba jako prostředek v psychoterapii.

6. Metody muzikoterapie: racionální, sugestivní.

7. Metody muzikoterapie: atraktivní, tréninková, interpersonálně korektivní apod.

Cvičení:

1. Aktivní muzikoterapie - hra na tělo, představení se. Jednoduché rytmy a jejich ozvučení.

2. Terapeutické využití muzikoterapie. Terapeutický záměr při volbě zpívaných písní a poslechu hudby.

3. Seznámení s Orffovým instrumentáriem. Základní prvky komunikace s muzikoterapií.

4. Receptivní muzikoetrapie spojená s kreslením.

5. Modelování práce s klienty při použití nástrojů, cvičení na empatii.

6. Diskuse, zhodnocení kursu a plnění zápočtových požadavků.

7. Zápočtový test.

FELDENKRAISOVA METODA
Přednášky:

1. Úvod do Feldenkraisovy metody. Osobnost Moshe Feldenkraise. Historie a současnost metody. Anatomická, fyziologická, neurologická a psych. východiska ke vzniku metody.

2. Základní teorie pro cvičební lekce: myslet na to, co děláme, neplýtvat energií, správně dýchat, zvažovat rychlost, kterou máme cvičení procvičovat.

3. Obraz Já a složky, které se něm významně podílejí. Zkoumání motorické části obrazu našeho Já.

4. Otázky spjaté s uvědomováním si svého těla. Rozdíly ve schopnosti, které máme v odhadu velikosti

jednotlivých částí svého těla.

5. Význam systematické kultivace jednotlivých pohybů lidského těla.

6. Předpoklady, které ovlivňují zkvalitňování pohybové činnosti. Pohyb, jako důležitý faktor pro

sebehodnocení a uvědomění.

7. Význam dýchacích pohybů.

Cvičení:

1. Co je správné držení těla.“Rovně“ jako estetický pojem. Automatická a vědomá kontrola držení těla.

2. Dynamické spojení mezi polohami stoje a sedu.

3. Vztah vědění, senzibility a pohybového projevu.

4. Význam výchozí polohy pro prociťování jednotlivých segmentů lidského těla v napětí i uvolnění.

5. Dechová cvičení. Pohyby žeber, bránice, a podbřišku, na nichž závisí kvalita dechové funkce.

6. Cvičení pro kontrolu polohy pánve.

7. Cvičení pro okohybné svaly.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html