|
|
|
||
Last update: Jiří Krasilov (09.12.2010)
|
|
||
Last update: MUDr. Simona Majorová (24.05.2019)
BALUNOVÁ, Kristína, Libuše LUDÍKOVÁ a Dita HEŘMÁNKOVÁ. Kapitoly z rané výchovy dítěte se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0381-1.
BAREŠOVÁ, Jana a Jaroslav HRUBÝ. Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. Praha: Septima, 1999. ISBN 80-7216-105-9.
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Radka HORÁKOVÁ a Jiřina KLENKOVÁ. Logopedie & surdopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2.
HAMADOVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie: texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.
HRUBÝ, Jaroslav. Nové metody vyššího profesního vzdělávání sluchově postižených [online]. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008 [cit. 2018-01-31]. ISBN 978-80-7041-826-0.
HUDÁKOVÁ, Andrea. Ve světě sluchového postižení: informační a vzdělávací publikace (nejen) pro zdravotnický personál o životě a potřebách neslyšících, nedoslýchavých a ohluchlých lidí a lidí s kochleárním implantátem. Praha: Středisko rané péče Tamtam, 2005. ISBN 80-86792-27-7.
JESENSKÝ, Ján. Hmatové vnímání informací s pomocí tyflografiky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. Knižnice speciální pedagogiky.
KEBLOVÁ, Alena. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky ZŠ. 2. upr. vyd. Praha: Septima, 1999. ISBN 80-7216-104-0.
RŮŽIČKOVÁ, Kamila a Jitka VÍTOVÁ. Vybrané kapitoly z tyflopedie a surdopedie nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-424-3.
VÍTKOVÁ, Marie, ed. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-75-3.
WIENER, Pavel. Prostorová orientace zrakově postižených. 3., upr. vyd. Praha: [Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS], 2006. ISBN 80-239-6775-4. |
|
||
Last update: MUDr. Simona Majorová (24.05.2019)
Účast na výuce. Ústní zkouška. |
|
||
Last update: MUDr. Simona Majorová (24.05.2019)
Přednášky: 1. Dítě se zrakovým postižením v předškolním věku. Raná péče. 2. Způsoby ovlivňování nežádoucího dopadu zrakového postižení na osobnost jedince. 3. Současné trendy v intervenci pro podporu osob se zrakovým postižením. Citová a sexuální výchova. Tyfloandragogika. Intervence poskytovaná dospělým a později osleplým. 4. Využití výpočetní techniky ve vzdělávání jedinců se zrakovým postižením. Komunikace osob se zrakovým postižením, technické a optické pomůcky pro čtení a psaní. Přístup k informacím. 5. Teorie edukace osob se zrakovým postižením. 6. Prostorová orientace a samostatný pohyb osob se zrakovým postižením, architektonické bariéry, úpravy prostředí. 7. Identita a autonomie, akceptace postižení a kvalita života lidí se zrakovým postižením. Specifika přístupu majoritní společnosti k osobám se zrakovým postižením. 8. Řeč, hlas, artikulace jedinců se sluchovým postižením. Ontogeneze řeči, stadia vývoje řeči u jedinců se sluchovým postižením, přípravné období a vlastní vývoj řeči u dítěte se sluchovým postižením. 9. Psychomotorický vývoj dítěte se sluchovým postižením. Prognóza vývoje dítěte se sluchovým postižením. 10. Český jazyk v komunikaci neslyšících, úprava textu pro osoby se sluchovým postižením, využití nových médií a internetu v komunikaci neslyšících. Vibrotaktilní a elektrotaktilní pomůcky. Signalizace pro neslyšící a nedoslýchavé. Komplexní signalizační systémy. Indukční smyčka. 11. Individuální sluchová protetika, přístroje a pomůcky pro individuální logopedickou péči a sluchovou výchovu, kompenzační pomůcky a jejich význam. Kochleární implantát, metodika práce se sluchadly. 12. Teorie edukace osob se sluchovým postižením. Systém, organizace vyučování, vzdělávací programy, učební plány, komunikační strategie ve vyučovacím procesu. Čtení a psaní sluchově postižených. 13. Legislativní opatření vztahující se ke vzdělávání osob se sluchovým postižením, zákon o znakové řeči. Možnost využívání tlumočení do znakového jazyka. 14. Komunita neslyšících, organizace sluchově postižených, zájmové organizace a rodičovská sdružení pro sluchově postižené. Volnočasové aktivity, socializace a pracovní uplatnění jedinců se sluchovým postižením.
Semináře: 1. Návštěva mateřské školy pro děti se zrakovým postižením. 2. Beseda se zaměstnancem Střediska rané péče. 3. Rozvoj osobnosti zrakově postiženého dítěte předškolního věku - praktická cvičení. 4. Návštěva Rehabilitačního a rekvalifikačního střediska Praha - Dědina. 5. Praktické použití pomůcek pro čtení a psaní u jedinců se zrakovým postižením. 6. Prostorová orientace zrakově postižených - ukázky, praktická cvičení. 7. Vycházka do centra města - architektonické bariéry, úpravy prostředí, cestování osob se zrakovým postižením. 8. Návštěva logopedické poradny. 9. Logopedická cvičení pro sluchově postižené - ukázky, praktická cvičení. 10. Návštěva mateřské školy pro děti se sluchovým postižením. 11. Beseda s člověkem se sluchovým postižením. 12. Seznámení se znakovou řečí - praktická cvičení. 13. Znaková řeč v praxi - terminologie z oblasti aplikovaných pohybových aktivit. 14. Videoprojekce (divadlo sluchově postižených), próza a poezie sluchově postižených. |