SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Theory and didactics of physical education and education in nature - PSZZ159
Title: Teorie a základy didaktiky tělesné výchovy a výchovy v přírodě
Guaranteed by: Studijní oddělení (51-100100)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2021
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, STEX [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (13.01.2021)
Základy didaktiky; Teoretické základy didaktik atletiky, gymnastiky, plavání, her, turistiky a sportů v přírodě, lyžování; Dějiny pobytu v přírodě; Sport, životní prostředí a enviromentální výchova; Základy pohybového tréninku; Příprava a vedení program aktivit v přírodě
Literature - Czech
Last update: Mgr. Dominika Krupková (14.06.2022)
I. část
Čechovská, I., Miler, T. ed. Didaktika plavání: vybrané kapitoly. Praha: UK, Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4283-3.

BUCHTEL J. a kol. Teorie a didaktika volejbalu. Praha: Nakladatelství Karolinum. 2005, ISBN 80-246-1011-6

DOSTÁL, E., VELEBIL, V. a kol. Didaktika školní atletiky. Praha: SPN 1991..

Fořterová, P., Gnad, T., Chrástková, M. Vybrané kapitoly z teorie lyžování. Praha: UK FTVS, 2022

CHRUDIMSKÝ, J., KRIŠTOFIČ, J., MAREK, J., VORÁLKOVÁ, J. Gymnastika v obrazech. Praha: UK FTVS, 2012. Multimediální učební text. CD. ISBN 978-80-86317-91-5.

CHRUDIMSKÝ, J., ŠIMŮNKOVÁ, I., NOVOTNÁ, V. a kol. Gymnastická terminologie. Praha: UK FTVS, 2013. Multimediální učební text. CD. ISBN 978-80-87647-00-4.

Jebavý R., Hojka V., Kaplan A. Kondiční trénink ve sportovních hrách. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-4072-0.

Jebavý R., Hojka V., Kaplan, A. Rozcvičení ve sportu . Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4525-1.

KRIŠTOFIČ, J. Gymnastické posilování - motoricko-funkční příprava. Praha: FTVS UK. 2014. 160 s. ISBN 978-80-87647-15-8.

KRIŠTOFIČ, J. Posilovací a protahovací cvičení v anatomických souvislostech. Praha : UK FTVS, 2020, elektronická publikace. ISBN 978-80-87647-51-6. dostupné z: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149-version1- ppc_orig.pdf

Matošková, P., Gnad, T., Polášková, M., Bílý, M. Lyžování - průpravná cvičení pro zatáčení a pro běh na lyžích. Praha: UK FTVS, 2012. Dostupné z:

Matošková, P., Polášková, M., Chrástková, M., Gnad, T., Jindra, M., Bílý, M. Multimediální učebnice lyžování - technika a metodika. Praha: UK FTVS, 2016, ISBN 978-80-87647-33-2. Dostupné z:

MOSSTON, M. and ASHWORTH, S. The spektrum of teaching styles. New York: 1990. 212 s.

NOVOTNÁ, V. A KOLEKTIV. Programy gymnastiky a tance. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4599-5. ISBN 978-80-246-4619-0 (pdf).

NOVOTNÁ, V. PANSKÁ, Š., ŠIMŮNKOVÁ, I. Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha: UK FTVS, 2011. ISBN 978-80-86317-83-0. multimediální učební text (část textu RG a PS je vystavena na www stránkách fakulty)

PSOTTA, R., VELENSKÝ, M. a kol. Základy didaktiky sportovních her. Praha : Karolinum 2009.

TÁBORSKÝ, F. a kol. Základy teorie sportovních her. Praha : Univerzita Karlova, 2007.

Reguli, Z., Ďurech, M., Vít, M. Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově. Masarykova univerzita. Brno: 2007. ISBN 978-80-210-4318-3.

RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998. 171 s. ISBN 8071846597.

SKOPOVÁ, M., ZÍTKO, M. a kol. Základní gymnastika. Praha: Karolinum, 2013. 199 s. ISBN 978-80-246-2194-4.

ŠAFRÁNEK, J. Cyklistika pro děti i jejich rodiče. 1.vyd. Praha : Portál, 2000.

TÁBORSKÝ F., Sportovní hry II. Praha: Grada, 2005, ISBN80-247-1330-6

TÁBORSKÝ F., Sportovní hry. Praha: Grada, 2004, ISBN80-247-0875-2

TÁBORSKÝ F., Základy sportovních her. UK Praha, 2007, ISBN 808631748X

TZD atletiky - PATL114

VINDUŠKOVÁ, J. a kol. Základy atletiky. Praha: UK FTVS, 2006.

VINDUŠKOVÁ, Jitka, et al. Abeceda atletického trenéra. Praha: Olympia, 2003, 1: 2005-2006.

II.část
BAČÁKOVÁ, R., BÍLÝ, M., Novotný, P. Kanoistika. Technika a taktika jízdy na tekoucí vodě. DVD přenosné médium. Praha: FTVS UK, 2014.

BALÁŠ, J., VOMÁČKO, L., FRAINŠIC, M., ŠAFRÁNEK, J. Multimediální učebnice Turistika a sporty v přírodě. [online]. Praha : UK FTVS, 2013. Dostupné z: http://web.ftvs.cuni.cz/eknihy/turistika.

BALÁŠ, J., STREJCOVÁ, B., VOMÁČKO, L. Lezeme a šplháme: 68 her a cvičení na stěně a na nářadí. Praha : Grada, 2008.

BÍLÝ, M., KRAČMAR, B., NOVOTNÝ, P. Kanoistika. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2001.

BÍLÝ, M., KRAČMAR, B., NOVOTNÝ, P. Kanoistika - technika a taktika jízdy. In SVOBODA, D. et al. Vodácká příručka ke kapitánské zkoušce vodních skautů. Praha : Junák - český skaut, z. s, 2017.

ČINČERA, J. Environmentální výchova. Od cílů k prostředkům. Brno : Paido, 2007.

HNÍZDIL, J., KIRCHNER, J. Orientační sporty: běh, běh na lyžích, radiový běh, horská kola, potápění. Praha : GRADA, 2005.

HRKAL, J., HANUŠ, R. (Eds.). Zlatý fond her I. Výběr her a programů připravených pro kursy PŠL. Praha: Portál, 1998.

MARTIN, A. J., TURČOVÁ, I., NEUMAN. J. Turistika Activities and Games, Dramaturgy and the Czech Outdoor Experience. In HENDERSON, K., HUMBERSTONE, B., PRINCE, H. (Eds.). Handbook of Outdoor Studies. London and New York : Routledge, 2016, s. 297-306.

NEUMAN, J., TURČOVÁ, I., MARTIN, A. Education in nature programmes in the Czech Republic since 1989. In BECKER, P., LOYNES, C., HUMBERSTONE, B., SCHIRP, J. (Eds.). The Changing World of Outdoor Learning in Europe. London and New York : Routledge, 2018, s. 235-250.

NEUMAN, J. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. 7. vyd. Praha : Portál, 2014.

NEUMAN, J. Kurt Hahn - Politik bez úřadu a pedagog bez diplomu. Gymnasion, 2004, roč. 1, č. 1, s. 95-98.

NEUMAN, J., VOMÁČKO, L. a VOMÁČKOVÁ, S. Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem. Praha : Portál, 1999.

NEUMAN, J. a kol. Turistika a sporty v přírodě. 1. vyd. Praha : Portál, 2000.

ŠAFRÁNEK, J. Cyklistika pro děti i jejich rodiče. 1.vyd. Praha : Portál, 2000.

TURČOVÁ, I. „Terminologická džungle“ - česká a anglická terminologie oblasti výchovy a aktivit v přírodě. Gymnasion, 2007, roč. 8, s. 23-35.

VOMÁČKO, S., BOŠTÍKOVÁ, S. Lezení na umělé stěně. 2. vyd. Praha : Grada, 2008.

WAIC, M., KöSSL, J. Český tramping 1918-1945. Praha: Práh, 1992.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Dominika Krupková (14.06.2022)
I. Část - společný základ

1) Didaktické styly

definice, význam, aplikace, specifika ve školní TV, kognitivní práh

2) Vyučovací jednotka

Skladby jednotky, rozcvičení, hlavní část, příprava jednotky, efektivita jednotky, klíčové činnosti učitele

3) Osvojování pohybových dovedností

Představení, ukázka a vysvětlení, nácvik, transfer, interference, oprava chyb

4) Didaktické formy a didaktické metody ve sportovních hrách

využití, aplikace a význam ve sportovních hrách; didaktické aspekty učení herním dovednostem - pojetí ve školní TV;

5) Teorie individuálního a týmového herního výkonu

determinanty, deformační faktory, základy diagnostiky

6) Systém gymnastiky

historické systémy a jejich vliv na vývoj gymnastiky (dělení gymnastiky - gymnastické druhy a sporty, jejich charakteristika, cíle, úkoly a pohybový obsah).

7) Tvorba gymnastických programů

charakteristika gymnastického pohybu, zásady tvorby gymnastických programů dle jejich zaměření na zdravotně orientovanou nebo výkonově orientovanou zdatnost, cíle a zaměření, specifické úkoly, intervenční programy

8) Technika a taktika jízdy na kajaku a kanoi

didaktický postup výuky na K1 a C2, vyjmenovat a popsat základní záběry, technika a taktika jízdy v proudící vodě, záchrana a sebezáchrana na tekoucí vodě

9) Didaktika základních plaveckých dovedností

adaptace na vodní prostředí, základní plavecké dovednosti, nácvik a rozvoj plaveckých dovedností

10) Didaktika plaveckých způsobů v jednotlivých etapách plaveckého vzdělávání

didaktika plaveckého způsobu kraul, znak, prsa, motýlek, pohybové učení ve vodě, didaktické metody

11) Zatěžování ve vodě pro podporu tělesné zdatnosti

pohybový trénink ve vodě - specifika, principy; nepřerušované a přerušované metody zatěžování ve vodě pro podporu aerobní zdatnosti; rozvoj vytrvalostní svalové síly ve vodě; využití plaveckých pomůcek

12) Úpolové aktivity

Charakteristika, význam a přínos úpolových aktivit; zařazení ve školní TV, zařazení v tréninku ostatních sportů

13) Technika atletických disciplín

společné základy techniky běžeckých, skokanských a vrhačských disciplín, biomechanický rozbor vybrané disciplíny

14) Didaktika atletických disciplín

Metodika nácviku jednotlivých (a skupin) atletických disciplín, komplexní vs. analyticko-syntetický postup

15) Sjíždění a zatáčení na lyžích

Technika oblouků (paralelní, smýkaný, carvingový), metodika nácviku oblouků, bezpečnost při sjezdovém výcviku, sjezdový výcvik ve školní TV

16) Běh na lyžích

Technika běhu na lyžích (klasická technika, bruslení), metodika nácviku jednotlivých způsobů běhu na lyžích, bezpečnost při běžeckém výcviku, běžecký výcvik ve školní TV

17) Sporty a aktivity v přírodě ve výchovně-vzdělávacích programech

charakteristika sportů a aktivit v přírodě, výchovný a rozvojový potenciál těchto aktivit, bezpečnostní a legislativní rámec aktivit v přírodě. Turistika a její místo v moderní společnosti

II. Část - výchova v přírodě
1) Charakteristika oblasti aktivit a výchovy v přírodě, prožitek, zkušenost, dobrodružství, výzva a riziko ve výchově

Základní terminologie, koncepce spojované s oblastí.

2) Kořeny aktivit a sportů v přírodě v českých zemích a v zahraničí

Osobnosti, školy, organizace a hnutí (Outward Bound, skauting, woodcraft, YMCA/YWCA, český tramping).

Historie a současný stav turistiky v ČR.

Objevování pólů, vrcholů a zdolávání legendárních stěn - společenský význam.

3) Turistika a pobyt v přírodě

Společenskovědní rozměr.

Výchovné, vzdělávací a rozvojové dopady na jedince.

4) Typologie programů využívajících aktivity a sporty v přírodě, zásady pro tvorbu programů a metody práce

Zkušenostní učení, dramaturgie, reflexe.

Osoba vedoucího programů aktivit a výchovy v přírodě - profil vůdce, jeho vlastnosti, dovednosti, znalosti, zkušenosti, příprava odborníků v oblasti.

5) Kooperativní a dobrodružné hry v programech výchovy a aktivit v přírodě

Typy her, dělení her, zásady pro výběr hry, motivace, pravidla, způsoby hodnocení, reflexe.

6) Přírodní a umělé dobrodružné prostředí, lanové překážky v programech výchovy a aktivit v přírodě

7) Letní aktivity v přírodě ve výchovně-vzdělávacích programech

Horolezectví a lezení, cyklistika, cykloturistika, orientace, vysokohorská turistika.

8) Zimní aktivity v přírodě ve výchovně-vzdělávacích programech

Lyžování, lyžařská turistika, pohyb v zasněženém terénu.

9) Vodní sporty a aktivity v přírodě ve výchovně-vzdělávacích programech

Kanoistika, rafting, veslování, vodní turistika.

10) Environmentální rozměr aktivit v přírodě

Udržitelný rozvoj sportů a aktivit v přírodě.

Environmentální aktivity a ekohry v programech výchovy a aktivit v přírodě.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html