SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Biomedical aspects of physical education - PSZZ135
Title: Biomedicínské aspekty tělesné výchovy
Guaranteed by: Studijní oddělení (51-100100)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2020
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, STEX [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (21.04.2021)
Biomedicínské aspekty tělesné výchovy (Stres a jeho mechanismy, Tělovýchovné lékařství; Zdravotní tělesná výchova, Biomechanika pohybového systému, Vývojová antropomotorika)
Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (30.04.2021)

1. Stresory, jejich vyhodnocení organismem (appraisal) a coping. Typy stresorů. Senzitizace, habituace a dishabituace. Charakteristiky stresorů a jak ovlivňují appraisal. Kognitivní bias a heuristiky. Copingové strategie.

2. Fyziologická a patofyziologická stresová odpověď. Hormonální odpověď, osa hypotalamus - hypofýza - kůra nadledvin. CRH, kortizol. Leptin, ghrelin. Neurotransmitery. Stres a kardiometabolická onemocnění. Stres a duševní onemocnění.

3. Poslání tělovýchovného lékařství (TVL) a zdravotní aspekty pohybové aktivity a sportu - Úkoly TVL (prevence, diagnostika, léčba); tělovýchovně lékařská prohlídka (základní vyšetření, zátěžové testy); zdravotní přínos a rizika pohybové aktivity a sportu; prevence civilizačních nemocí u mladistvých; první pomoc při tělesné výchově

4. Charakter ZTV - Cíle a úkoly ZTV (zdravotní, výchovný, vzdělávací). Druhy a kategorie oslabení. Specificky záměrné pohybové aktivity vzhledem ke zdravotnímu stavu a úrovni tělesné zdatnosti oslabeného jedince. Indikace a kontraindikace pohybové aktivity při určitém druhu oslabení. Základní vyrovnávací prostředky. Skladba cvičební jednotky.

5. Funkční poruchy pohybového aparátu a jejich řešení v rámci ZTV. Vadné držení těla, svalová nerovnováha její příčiny a důsledky. Diagnostika pohybového systému (hodnocení posturálního stereotypu, funkční svalové testy). Kompenzace svalové nerovnováhy, cvičení vyrovnávací (uvolňovací, protahovací a posilovací) a jejich zásady.

6. Pohybový systém člověka (subsystém kosterní, svalový a mezilehlé prvky) z hlediska reologie a jeho tolerance k intenzivní pohybové zátěži i k hypokinezi z pohledu biomechaniky.

7. Vlivy působící na vývoj pohybového chování i struktury těla člověka z pohledu ontogenetických zákonitostí, vysvětlení principů působení těchto vlivů, dopady na fyzickou i mentální složku člověka - ontogeneze, prenatální vývoj, vývojová kineziologie, rudimentární pohyby, maturace CNS, pohybová aktivita, energetický metabolismus

8. Pohybová aktivita, tělesná zdatnost a základní motorické dovednosti v kontextu biologické maturace člověka do období adolescence, vysvětlení pojmů, vlivy které působí na modulaci všech zmíněných konstruktů motoriky člověka - pohybová aktivita, tělesná zdatnost, základní motorické dovednosti, biologický věk, socioekonomický status, pohybová gramotnost

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html