SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Preparing and leading outdoor programmes - PSPP376K
Title: Příprava a vedení programů aktivit v přírodě
Guaranteed by: Department of Athletics and Outdoor Sports (51-300500)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2022
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:8/0, Ex [HS]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level:  
Note: prefer medical statement
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Lukáš Psohlavec
PhDr. Ivana Turčová, Ph.D.
Interchangeability : PSPP376
Is incompatible with: PSPP376
Is interchangeable with: PSPP376
Annotation -
Last update: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (11.10.2023)
Theory and practice of outdoor programming. The theoretical part gives background to the whole specialization "Outdoor education". It introduces for example these topics: history of outdoor education and outdoor activities in Czech countries, outdoor education conceptions, Outward Bound and Kurt Hahn, etc. The practical part discusses methodical principles of preparation and leading outdoor programmes, outdoor leader´s skills and characteristics. Students also prepare and lead a short outdoor programme.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (13.10.2023)

Cílem předmětu je teoretické i praktické zvládnutí přípravy, realizace a zhodnocení programu aktivit v přírodě.

  • Student má přehled o českých podnětech k teorii a praxi výchovných aplikací aktivit v přírodě v dějinách českých zemích a ve světě. 

  • Student dokáže vysvětlit rozdíl mezi různými koncepcemi výchovy vpřírodě. 

  • Student zná typologii programů aktivit v přírodě a chápe roli vůdce či vedoucího programů aktivit v přírodě. 

  • Student zná metodické zásady přípravy a vedením programů aktivit a výchovy v přírodě.  

  • Prakticky si student osvojí základní dovednosti instruktora, vedoucího či vůdce při přípravě a vedení programů zaměřených pro výchovné i rekreační využití aktivit v přírodě.  

  • Student umí v týmu připravit, odvést a zhodnotit dvou až tříhodinový program aktivit v přírodě (např. závod typu přírodního víceboje, orientační závod či hra apod.) 

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (11.10.2023)

Samostatná příprava akce (písemný podklad), vedení a zhodnocení průběhu programu aktivit v přírodě.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (11.10.2023)

Gilbertson, K., Ewert, A., Siklander, P., Bates, T. (2022). Outdoor Education. Methods and strategies. Champaign: Human Kinetics.

Humberstone, B., Prince, H., Henderson, K. (Eds.). (2016). Routledge International Handbook of Outdoor Studies. London and New York: Routledge.

Neuman, J. Turčová, I. (Eds.). (2022). Turistika a sporty v přírodě. Praha: Falon.

Neuman, J. (2011). Úvodní kapitoly pro teorii a metodiku kurzů výchovy v přírodě. Praha: Projekt Odyssea. Dostupné z http://www.odyssea.cz/odyssea-neuman-pdf.

Neuman. J., Vomáčko. S., Vomáčková. S. (1999). Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem. Praha: Portál.

Neuman, J. (1998). Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. 1. vyd. Praha: Portál.

Priest, S., Gass, M., A. (2018). Effective Leadership in Adventure Programming. 3. vyd. Champaign, Il.: Human Kinetics.

Priest, S., Gass, M. A., Gillis, L. (2000). The Essential Element of Facilitation. Dubuque Iowa: Kendall/Hunt.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (11.10.2023)

Zkouška z teoretických znalostí.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (11.10.2023)

Přednášky:
1. Charakteristika oblasti aktivit v přírodě, základní terminologie.
2. České podněty k teorii i praxi výchovných aplikací aktivit v přírodě v historii českých zemích.
3. Koncepce výchovy v přírodě.
4. Kurt Hahn, přínos organizace Outward Bound pro teorii a didaktiku aktivit v přírodě.
5. Typologie programů aktivit v přírodě.
6. Teorie vysvětlující působení aktivit v přírodě na člověka, působení programů výchovy v přírodě.
7. Osoba vůdce, vedoucího, učitele – jeho role.

Semináře:
1. Postupy a zásady pro tvorbu úspěšného programu aktivit v přírodě.
2. Zásady vedení programů aktivit v přírodě. Režie i dramaturgie akce – skladba programových bodů. Různé typy zpětnovazebního hodnocení, odezvy a působení programu na účastníky.
3. Základní bezpečnostní pravidla. Ochrana přírody.
4. Ekonomická rozvaha při přípravě programů aktivit v přírodě.
5. Právní minimum pro zajištění akcí a programů v přírodě.
6. Samostatná příprava akce.
7. Praktické vedení programu aktivit v přírodě. Zhodnocení realizovaného programu.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (11.10.2023)

MS Teams: kód týmu: qrhi01r

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html