SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Research of Outdoor Sports Activities /OA/ - PSPP243N
Title: Výzkum v oblasti aktivit v přírodě /AP/
Guaranteed by: Sporty v přírodě (51-600400)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2020
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:6/0, MC [HS]
Extent per academic year: 6 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level:  
Note: prefer medical statement
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. Mgr. Jiří Baláš, Ph.D.
Interchangeability : PSPP242N
Is co-requisite for: PSPP298N, PSPP302N, PSPP303N, PSPP301N
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Dana Finková, Ph.D. (30.05.2008)
Studijní předmět je zacílen na osvětlení řady teorií vysvětlujících působení aktivit v přírodě na rozvoj osobnosti člověka. Zároveň podává souhrnný pohled na dosavadní výzkumy a použité metody sledující výchovný vliv aktivit v přírodě na člověka.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Dana Finková, Ph.D. (30.05.2008)

Povinná

NEUMAN, J. Edukace v přírodním prostředí (v tisku). Praha: Karolinum, 2005.

TURČOVÁ, I. Terminologické aspekty oblasti ? výchova v přírodě?. (v tisku). Praha, 2006.

Doporučená

AMESBERGER, G. Persönlichkeitsentwicklung durch Outdoor-Aktivitäten? Frankfurt: Alfa, 1992.

PAFFRATH, F.H., SALZMANN, A., SCHOLZ, M. Wissenschaftliche Forschung in der Erlebnispädagogik. Augsburg:Ziel, 1999, s. 172. ISBN 3-934214-O3-7.

NEUMAN, P. Das Wagnis im Sport. Grundlagen und pädagogische Forderungen. Schomdorf: Verlag K. Hofmann.1999. S. 184. ISBN 3-7780-8301-5.

WARREN, K. et all (editors). The theory of experiential education. Dubuque: Kendall/Hunt. 1995. s. 487. ISBN 0-7872-0262-2.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Dana Finková, Ph.D. (30.05.2008)

Aktivní absolvování seminářů. Zpracování seminární práce. Prověření teoretických znalostí formou testu.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Dana Finková, Ph.D. (30.05.2008)

Přednášky

1. Terminologické problémy spojené s učením a výchovou prostřednictvím aktivit v přírodě.

2. Úvaha o potřebě teorie. Vztah teorie a praxe v oblasti aktivit v přírodě. Neřešené otázky a vznikající potřeba výzkumných šetření.

3. Teorie vysvětlující působení aktivit v přírodě, členění těchto teorií a jejich stručná charakteristika.

4. Teorie zaměřené na roli prožitků a zkušeností v učení a výchově (Komenský, Deset, Kolb, Gibbons, Hopkins).

5. Teorie sledující vliv přírodního prostředí a divočiny na lidské učení, myšlení i chování (James, Van Gennep, Martin, Wilson, Neill )

6. Teorie sledující psychologickou a sociální podmíněnost výzvových změn (Lewin, Hahn, Bandura, Priest, Neill).

7. Teorie spojované s působením facilitačních technik a reflexe (Bacon, Priest, Gass, Schoel at al.).

8. Vícefaktorové teorie ( Walsh, Gollins, Beard, Wilson).

9. Příklady dalších teoretických přístupů aplikovaných ve školách a organizacích (Neubert, Hahn, Ziegenspeck, Schleske, Niermann, Engel, Becker).

10. Přístupy, které sledují ovlivňování rozvoje osobnosti prostřednictvím aktivit v přírodě (Amesberger).

11. Přehled dosavadních výzkumů sledujících vliv aktivit v přírodě, výchovy v přírodě a dobrodružných programů na osobnost člověka.

12. Charakteristika a kritické posouzení používaných výzkumných metod v oblasti aktivit a výchovy v přírodě.

Semináře

1. Přehled informačních zdrojů a práce s nimi. Hodnocení kvality informací na Internetu.

2. Studium a samostatné posouzení vybrané teoretické statě nebo výzkumného sledování - práce v malých týmech.

3. Aplikace vybrané výzkumné metody - cvičení pro malý výzkumný tým studentů.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html