SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Theory and Didactics of Sport Games - PSPH623
Title: Teorie a základy didaktiky sportovních her
Guaranteed by: Department of Sport Games (51-300700)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/3, C+Ex [HT]
Capacity: 116 / 109 (61)
Min. number of students: 16
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: prefer medical statement
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Petra Pravečková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Michaela Běhanová
PhDr. Jan Carboch, Ph.D.
PhDr. Kateřina Jurková, Ph.D.
Mgr. Tomáš Kočíb
Mgr. Jakub Kokštejn, Ph.D.
Mgr. Jan Petružela
Mgr. Petra Pravečková, Ph.D.
doc. PhDr. Petr Šťastný, Ph.D.
Mgr. Jindřich Vampola
PhDr. Rostislav Vorálek, Ph.D.
Pre-requisite : PSPH621, PSPH622
Files Comments Added by
download TZD SH PS 23_24_UPDATE.pdf Mgr. Petra Pravečková, Ph.D.
download 1.přednáška_ Didaktické formy a didaktické metody; grafické značení.pptx Mgr. Petra Pravečková, Ph.D.
download 3.přednáška_Didaktický proces ve sportovních hrách – základní pojmy a charakteristika, interakční podstata.mp4 Mgr. Petra Pravečková, Ph.D.
download 5.přednáška_ sport.instituce, řízení soutěží, hrací a soutěžní řády.mp4 Mgr. Petra Pravečková, Ph.D.
download 6.přednáška_Modifikova né SH; SH pro zdravotně a mentálně postižené občany.mp4 Mgr. Petra Pravečková, Ph.D.
download 7.přednáška_TaZD SH 1 Teorie SH,systematika.pptx Mgr. Petra Pravečková, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Petra Pravečková, Ph.D. (24.09.2021)
Přehled základních pojmů a poznatků v oblasti teorie a didaktiky sportovních her, a to se zaměřením především na školní tělesnou výchovu a různé formy zájmově rekreačních aktivit.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Petra Pravečková, Ph.D. (29.09.2023)

Cílem předmětu je poskytnout teoretické zázemí z oblasti didaktiky vybraných sportovních her - konkrétně: fotbalu, softbalu, florbalu, basketbalu, volejbalu, házené a vybraných netradičních sportovních her. Cvičení jsou směřována k budování a rozvoji didaktických kompetencí studentů.

Student zná a umí popsat klíčové body techniky jednotlivých sportovních her. Student zná metodiku nácviku uvedených sportovních her, umí zvolit patřičná cvičení při jejich nácviku, vysvětlit jejich cíl a zná základní chyby.

Student má pohybové kompetence k ukázce průpravných cvičení, herních cvičení a průpravných her - výše uvedených sportovních her. Student aplikuje poznatky ze základních teoretických předmětů do oblasti didaktiky sportovních her. Student je plně kompetentní vést rozcvičení v jakékoli sportovní hře.

Student umí po obsahové a organizační stránce připravit vyučovací jednotku s obsahem sportovní hry - fotbal, basketbal, volejbal, házená, florbal, softbal a některé netradiční sportovní hry. Student je schopen samostatně plánovat, řídit a vyhodnotit program zaměřený na nácvik základních dovedností jednotlivých sportovních her. Je schopen adekvátně reagovat na aktuální podmínky a možnosti (zdravotní, pohybové atd.) žáků. V rámci přípravy a realizace programu dokáže zvolit adekvátní pomůcky a efektivně je využít. Student zná didaktické řídící styly výuky a v případě potřeby je při realizaci programu dokáže využít. Student dokáže zhodnotit sestavený program, vyučovací lekci i vedení lekce jinou osobou/ studentem. 

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Petra Pravečková, Ph.D. (15.10.2021)

Požadavky k udělení zápočtu:

1/ Aktivní účast ve cvičeních (max. 3 absence)

2/ Didaktický výstup na zadané téma (téma – viz dále) + písemná příprava na didakt.výstup

Požadavek k vykonání zkoušky (= ústní pohovor):

Udělení zápočtu. (Bez udělení zápočtu a jeho zapsání do SISu se nelze na ZK ani přihlašovat. Jinak hrozí propadnutí termínu).

Literature - Czech
Last update: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (11.10.2022)

PSOTTA, R., VELENSKÝ, M. a kol. Základy didaktiky sportovních her. Praha : Karolinum 2009.

TÁBORSKÝ, F. a kol. Základy teorie sportovních her. Praha : Univerzita Karlova, 2007.

Pravidla sportovních her.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (11.10.2022)

Přednášky:

1. Didaktické formy a didaktické metody; didaktické aspekty učení herním dovednostem – pojetí ve školní TV.

2. Didaktické styly (definice, význam, aplikace).

3. Didaktika SH; didaktický proces ve sportovních hrách – základní pojmy a charakteristika, interakční podstata; didaktický systém učiva, k problematice rozvoje HV ve školní TV.

4. Teorie individuálního a týmového herního výkonu – determinanty, deformační faktory. Základy diagnostiky herního výkonu.

5. Modifikované sportovní hry; sportovní hry pro zdravotně a mentálně postižené občany.

6. Sportovní instituce (ve sportovních hrách) na mezinárodní a národní (české) úrovni, řízení soutěží ve SH (hrací systémy), hrací a soutěžní řády.

7. K pojmům „teorie SH“, historie moderních SH, třídění SH, systematika, grafické značení.

Cvičení:

1.Využití didaktických forem a metod v softballu, aplikace a význam didaktických stylů a základy diagnostiky v pálkovacích sportovních hrách (soft.hřiště);

2/ Specifika výuky softbalu (pálkovacích sportovních her) ve školní TV (soft.hřiště);

3/ Didaktické výstupy studentů (soft.hřiště, softbal);

4/ Využití didaktických forem a metod ve fotbalu, aplikace a význam didaktických stylů a základy diagnostiky ve fotbalu (fot.hřiště);

5/ Specifika výuky fotbalu ve školní TV (fot.hřiště);

6/ Didaktické výstupy studentů (fot.hřiště, fotbal);

7/ Využití didaktických forem a metod v basketbalu, aplikace a význam didaktických stylů a základy diagnostiky v basketbalu (přetl. hala);

8/ Specifika výuky basketbalu ve školní TV (přetl.hala).

9/ Didaktické výstupy studentů (přetl.hala, basketbal).

10/ Využití didaktických forem a metod ve florbalu, aplikace a význam didaktických stylů a základy diagnostiky ve florbalu (přetl.hala);

11/ Specifika výuky florbalu ve školní TV (přetl.hala);

12/ Didaktické výstupy studentů (přetl.hala, florbal);

13/ Využití didaktických forem a metod v házené, aplikace a význam didaktických stylů a základy diagnostiky v házené (přetl.hala);

14/ Specifika výuky házené ve školní TV (přetl.hala);

15/ Didaktické výstupy studentů (přetl.hala, házená);

16/ Využití didaktických forem a metod ve volejbale, aplikace a význam didaktických stylů a základy diagnostiky ve volejbale (přetl.hala);

17/ Specifika výuky volejbalu ve školní TV (přetl.hala);

18/ Didaktické výstupy studentů (přetl.hala, volejbal);

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Jakub Kokštejn, Ph.D. (21.10.2022)

Odkaz na studjní opory v MOODLE: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=4898 

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html