SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Children and Youth Sports Training - PPPD213
Title: Trénink dětí a mládeže
Guaranteed by: Department of Sport Games (51-300700)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2023
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C+Ex [HT]
Capacity: 125 / 125 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D.
Teacher(s): doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D.
Incompatibility : PPPD213K
Interchangeability : PPPD213K
Is interchangeable with: PPPD213K
Annotation -
Last update: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (13.11.2019)
The aim of the course is to familiarize students with the issue of children's sports training, to determine the general starting points of this issue as a basis for training in later years. It is mainly about determining different approaches, forms and methods compared to adult training, to master the issue of age and developmental patterns and their importance. In other areas, the course deals with the long-term concept of training, general principles for children's training, the components of sports training and their form in this period. The subject also deals with supplementary questions such as relation to school, parents, etc.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (01.10.2023)

Cílem předmětu je seznámení s problematikou sportovní přípravy dětí, stanovení obecných východisek této problematiky, jako základu pro trénink v pozdějších letech. Jedná se především o stanovení rozdílných přístupů, forem a metod oproti tréninku dospělých, o zvládnutí problematiky věkových a vývojových zákonitostí a jejich význam. V dalších oblastech se předmět zabývá dlouhodobou koncepcí přípravy, obecnými zásadami pro trénink dětí, složkami sportovního tréninku a jejich podobě v tomto období. Předmět se zabývá i doplňujícími otázkami, jako je vztah ke škole, k rodičům apod.

Výstupy z učení

Studen zná specifika ontogenetického vývoje v cílových věkových kategoriích a rozumí jejich významu pro sportovní trénink dětí a mládeže.

Zná lokalizaci senzitivních období a umí vysvětlit jejich podstatu. Dokáže vymezit termín biologický věk a vysvětlit jeho význam pro trénink dětí a identifikaci sportovních talentů.

Student dokáže vysvětlit termín dlouhodobé koncepce sportovního tréninku a chápe všechny hlavní oblasti, které se promítají do výběru jednotlivých strategií této koncepce. Umí definovat rizika spojená s ranou specializací a je schopen vymezit jejich vliv na jednotlivé etapy sportovního tréninku.

Zná ontogenetická specifika tréninku jednotlivých pohybových schopností a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických cvičení.

Chápe specifické vývojové požadavky na oblast osvojování technika a taktiky z hlediska cílů, metod a forem. Zná základní cíle a přístupy k psychologické přípravě u dětí.

Student zná základní styly trenérského vedení a chápe, kdy a jak tyto styly v tréninku dětí užívat.

Student chápe etiku práce trenéra dětí a s ní spojená témata. Zná základní problémové oblasti práce s rodiči dětí a ví, jak organizovat schůzky s rodiči.

Student  zná organizaci náboru dětí a chápe pozitivní i negativní oblasti jednotlivých přístupů k náboru dětí.

Student chápe jednotlivé oblasti identifikace talentu a umí definovat základní okruhy z hlediska systémové a procesuální stránky.

Student zná hlavní zásady diagnostiky sportovních talentů a její interpretaci, jak ve smyslu synchronním, tak i diachronním.

Zná základní organizační strukturu a selekční modely užívané pro identifikaci talent. Je schopen uvést jejich klady i zápory.

Literature -
Last update: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (13.11.2019)

BASIC STUDY LITERATURE:

BAR-OR. O. (eds.): The Child and Adolescent Athlete. Blackwell Science : Oxford, 1996

BOMPA, T. O.: Total training for Young Champions. Human Kinetic Publisher : Champaign, Ill., 2000.

BROWN, J.: Sports talent. Human Kinetic Publisher : Champaign, Ill., 2001.

DRABIK, J: Children & Sports training. Stadion : Island Pond, Ver., 1996

MARTENS, R. - CHRISTINA, R. W. - HARVEY JR., J. S. - SHARKEY, B. J.: Coaching Youth Athletes. Human Kinetic Publisher : Champaign, Ill., 1981.

JOCH W.: Das sportliche Talent: Talenterkennung - Talentförderung - Talentperspektiven. Meyer und Meyer, Aachen1997 (in Germ.)

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (17.12.2018)

Obsah výuky:

1. Obecná východiska sportovní přípravy dětí, Evropská charta sportu o sportu dětí, rozdíly mezi tréninkem dětí a dospělých.

2. Věkové a vývojové zákonitosti, kalendářní a biologický věk,

3. Senzitivní období a jejich význam pro trénink dětí.

4. Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku, rozdíly mezi koncepcí rané specializace a tréninku odpovídajícího vývoji, všestrannost, etapa sportovní předpřípravy, základního tréninku a specializovaného tréninku.

5. Obecné zásady tréninku dětí. Sociálně interakční formy, počet asistentů, vztah k dětem, význam pomůcek pro trénink

6. Složky sportovního tréninku. Význam jednotlivých složek, Kondiční příprava - metody, formy a prostředky rozvoje pohybových schopností a dovedností. Vliv dlouhodobé přípravy na jednotlivé pohybové schopnosti.

7. Stimulace rychlostních schopností - cíle, specifika, metody, prostředky, formy, diagnostika

8. Stimulace vytrvalostních schopností - cíle, specifika, metody, prostředky, formy, diagnostika

9. Stimulace silových schopností - cíle, specifika, metody, prostředky, formy, diagnostika

10. Stimulace koordinačních schopností a pohyblivosti - cíle, specifika, metody, prostředky, formy, diagnostika

11. Specifika technické, taktické a psychologické přípravy ve sportovní přípravě dětí

12. Legislativní, organizační a odborné zajištění sportovní výchovy talentované mládeže. Tréninkové programy ve sportovní přípravě talentované mládeže - filozofické a pedagogické teorie trén. programu, východiska, charakteristiky, formy existence, dokumenty, obsahová struktura.

13. Trenér ve sportovní přípravě dětí - komunikace, řídící styly. Doplňkové aspekty sportovní přípravy dětí - práce s rodiči, škola, klub.

14. Výběr sportovních talentů - základní východiska, výběr jako systém, výběr jako proces, fáze výběru

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html